Rör i bakhjul

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har en R6 -99. Denna har jag byggt om lite bl.a har jag monterat ett fem-ekrat bakhjul från en r6-05. När jag köpte hjulet fick jag tyvärr bara fälgen så jag fick köpa till bromsskiva, drevhållare och distanser. En sak som jag dock saknade var det långa röret som går inuti hjulet och förhindrar lagren från att pressas in i hjulet när man skruvar fast det. Jag hade dock ett från en R1-05 liggande och detta verkar passa, alla mått är korrekta för axeln och lagren men jag vet inte om det är långt nog. Jag har jämfört modellnumren och de är identiska förutom modellkoden: 4XV2531700 och 5PW2531700. Är det nån som vet om det går att använde det röret jag har eller ska jag jaga fram ett från en R6?

Jag har skruvat ihop allt men inte provkört ännu. Hjulet snurrar men inte av egen kraft. Jag har dock upplevt detta innan och det brukar aldrig vara ett problem när man kör och hojen rullar hur lätt som helst på marken.
 
Du har inte tänkt tanken att mäta längden rören och jämföra? Jag skulle nog börja där.
 
Du har inte tänkt tanken att mäta längden rören och jämföra? Jag skulle nog börja där.

Jag tror han saknade original röret. Men han kan ju mäta avståndet från ena lagret till det andra. Dock behöver han nog en extra lång skjutmått. Själv tror jag att tillverkaren återanvänder så mycket som möjligt.
 
Röret ska vara någon eller ett par tiondelar längre än avståndet mellan lagrens innerringar när lagren är helt inpressade. Annars kommer lagren att ligga i spänn när hjulaxeln dras åt och då blir de inte gamla. Det måste finnas lagerspel för smörjning.
 
Röret ska vara någon eller ett par tiondelar längre än avståndet mellan lagrens innerringar när lagren är helt inpressade. Annars kommer lagren att ligga i spänn när hjulaxeln dras åt och då blir de inte gamla. Det måste finnas lagerspel för smörjning.

Perfect. Jag håller själv på med liknande arbete på en scooter. Suttit o lurat på toleransen mellan lagren. I och med att dom rör sig lite i sidledes, samt att jag misstänker att röret komprimeras lite när man drar åt hjul bultarna.
 
Bra att det kom till nytta. I princip skulle röret kunna vara 1 mm längre utan problem men då skulle hjulet kunna åka 1 mm i sidled och det är förstås bättre att begränsa det till en tiondels mm.

En annan grej att tänka på när man pressar in hjullagren och inneringen ligger mot ett rör i navet är att pressa samtidigt både på inner och ytterring med ett platt dorn. Det normala är ju annars att man bara pressar mot ytteringen i lager som pressas in i hål och på innerringen på lager som pressas på axlar.
 
Ingen som bara vet? Jag känner inte direkt för att plocka isär allting igen nu när det är monterat och klart. När jag hade hjulet löst och distanserna på plats så kunde jag sticka in fingret på bromssidan och känna röret där. Det verkade ligga stumt. Vill ju helst veta säkert.
 
Missade att du hade monterat ihop det...

Ja, antingen tar du isär sakerna och kontrollerar eller hittar någon som vet på rak arm.

Kan absolut inte rekommendera att du låter det vara som det är utifall att det är fel. Har provat på ett hjullagerras på grund av just fel längd på innerröret och det var lite obehagligt även om det skedde i rätt fart.

Lagrena ska ligga mot botten av sina lagerlägen och det bör du ha sett till när du monterade, i alla fall på ena sidan av fälgen. Om du mäter från utsidan av yttre lagerbanan på båda sidor, hur mycket har du kvar till kanten av centrum på fälgen? Brukar i regel vara 2-5 millimeter. Är lagret jäms med navet eller rent utav sticker ut så är röret med största sannolikhet för långt.
 
Ingen som bara vet? Jag känner inte direkt för att plocka isär allting igen nu när det är monterat och klart. När jag hade hjulet löst och distanserna på plats så kunde jag sticka in fingret på bromssidan och känna röret där. Det verkade ligga stumt. Vill ju helst veta säkert.

När du monterade lagren borde du ha sett om de gick in i lagerlägena ordentligt. I så fall är inte röret för långt. Nästa steg är att dra åt axeln succesivt samtidigt som du roterar på hjulet. Om det går lika lätt även när axlen är fullt åtdragen så är spacern inte heller för kort.

Det kan vara ett sätt att komma vidare...
 
Har du bankat i lagren. De tar stryk om du bankar av dem igen. Man får bara knacka på yterbanan på lagret.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Jag har inte rört lagren. Det ena sitter i hjulet på bromsskivesidan och det andra sitter i drevhållaren. Sen sitter det ett nålllager med på drevsidan av hjulet. Jag har bara kollat lagren, fettat in dom och monterat ihop allt. Röret sitter inte fast inuti hjulet utan man trycker i det från drevsidan, det ligger sen i glidlagret på den sidan med en spacer mot drevhålllaren men på andra sidan verkar det inte vara nåt som håller det utan det ligger mot lagret och sen sitter det en spacer mot bromsoksdistansen.

Jag har ju monterat allt med spänd kedja och så. Hjulet går ju trögare när axeln är åtdragen med 150 Nm än när den ej är åtdragen.

Jag får väl leta reda på ett rör så det blir garanterat rätt. Det känns bättre. Jag blir säkert skitglad när röret dyker upp och är exakt likadant som det jag har :/
 
Kikade på sprängskiss av bakfälgen nu.

Är det sådär det ser ut och du inte märker något axiellt glapp i röret eller att det sitter löst på något sätt samt att drevhubben verkar sitta som den ska på fälgen när allt är monterat så skulle jag nog inte oroa mig.

Klart det rullar trögt med kedja på och åtdragen hjulaxel, men det är skillnad på trögt och trögt. Känner du att det tar emot? Kanske t.o.m. knastrar eller smäller stundvis? Då har du bekymmer med distansen. Snurrar hjulet jämnt och bra så är det nog bara tuta och köra.
 
Last edited:
Nejdå det snurrar bra, det är bara att det inte snurrar fritt så att säga. Hur som så beställde jag ett rör från ebay. Tydligen är det samma på alla R6 utom just första generationen. 175:- var inte så dyrt. Synd att frakten går på mer bara.
 
"Hjulet snurrar men inte av egen kraft"

Synd, annars hade du uppfunnit en perpetuum mobile:D
 
"Hjulet snurrar men inte av egen kraft"

Synd, annars hade du uppfunnit en perpetuum mobile:D

Det är sånt jag gör i mitt garage. Just nu jobbar jag dock på en Fellatio mobile.
 
Ifall detta dyker upp för någon kan jag meddela att röret inuti hjulet på en R1 04-05 och en R6 2005 är identiska. Det förklarar de lika delnumren, dock inte priskillnaden på 300 spänn.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top