Rökig sås till hemgjorda burgare ?

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Ja detta kanske är väldigt offtopic men det kanske finns någon finsmakare här inne som kan hjälpa till.

Ikväll ska det grillas hemgjorda "rökiga" burgare men jag saknar recept på någon riktigt bra sås som man kan ha till. Vill ha någon sås i stil med den som serveras på Texas Smokehouse oh liknande restauranger ... Någon som har ett recept liggandes och kan dela med sig av ?

Jag har tidigare köpt "Liquid Smoke" och den funkar ju kanon att ha i marinader och liknande. Är det den du menar ?

Nu är jag ute efter någon god sås till hamburgaren/klyftpotatisen och vill helst inte köpa något färdigt.

Mr B skrev:
Jag har tidigare köpt "Liquid Smoke" och den funkar ju kanon att ha i marinader och liknande. Är det den du menar ?

Nu är jag ute efter någon god sås till hamburgaren/klyftpotatisen och vill helst inte köpa något färdigt.

Heinz chilisauce är en bra grund.Ta den mängden du tror det går åt+lite till.Krydda upp med Liquid smoke,grillkrydda,socker,salt å peppar,lite kalvfond på flaska.Detta ska småputtra en liten stund.Du kan ju göra den hur stark du vill med hjälp av tabasco.

Låter intressant helt klart.

Hittade denna på aftonbladet och den låter också hyfsad.

Barbequesåsen:
1 dl soja
4 msk hickorykrydda
2 krossade vitlöksklyftor
3 msk honung
1 msk tamarind (finns i asiatiska affärer, kan ersättas med 2—3 dadlar)
1 msk salt
1 msk tomatpuré
5 katrinplommon
1 msk chilipeppar
1 msk russin
0,5 dl matolja

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,637242,00.html

Det finns en ny tabasco-sauce med smak av chipotle som har en rökig karaktär. den kan du ju skvätta i en sås du gör av ptja, typ krossade tomater eller för att krydda upp en ratatouille.

Jag vet inte vad Texas Smokehouse serverar för sås - vad är den baserad på?

Vi brukar ha en ickehemmagjord variant.
Caj P American Style Barbeque

Så jäddra god, ingen klår den! Brukar finnas på typ Coop å Kvantum-butikerna

Texas smokehouses sås fanns iaf. förut i Ica Globen.
Finns även många andra såser som liknar den t.ex. BBQ serien(t.ex BBQ Texas),köpte den i Ica Maxi.

Gick på Tinas linje faktiskt så det blev en Caj P Hickory American Style och en Caj P Orginal American Style. Den med hickory är ganska lik det jag är ute efter så den får funka. Ska stänka i lite extra Liquid Smoke bara. :D

Snart är det dax för dunderburgare. *mums*

Du kan köpa Texas Smokehouse´s sås på flaska. De har dessa flaskor til försäljning på alla deras restauranger.

Den är grim!

Lite långt att åka bara för att få tag i sås iofs men annars så. ;)

Mr B skrev:
Lite långt att åka bara för att få tag i sås iofs men annars så. ;)

De säljs alltså på Texas Long Horn-restauranger, vilka finns utspridda överallt i Stockholm. Du behöver inte åka till Texas. :)

Mr B skrev:
Gick på Tinas linje faktiskt så det blev en Caj P Hickory American Style och en Caj P Orginal American Style. Den med hickory är ganska lik det jag är ute efter så den får funka. Ska stänka i lite extra Liquid Smoke bara. :D

Snart är det dax för dunderburgare. *mums*
ja du ser.. jag lovar att du inte blir besviken.
(hemma har vi den såsen till ALLT kött, jag tror nästan man kunde ge fan i att steka/grilla det å bara ha på såen å äta och det skulle gå ner ändå :hihi )

Marinera med Laphroaig eller Lagavulin eller någon annan fin Islay-whisky, så ska du nog få se på rökighet. ;)

Edit: Tina, ge fan i min signatur. :6surkart

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey