Rödljus i Stockholm

Zandman

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XRV750
Har precis skaffat kort och mc och kört en hel del i Stockholm. Flera gånger har jag kommit fram till rödljus som lysser rött och rött och fortsatt rött även fast det är helt tomt på bilar. Har försökt rulla fram och tillbaks för att åka över sensorn i marken men det har inte hänt något.

Har fått vänta tills en bil kommit (då har det direkt slagit om till grönt) då jag inte varit så pigg på att köra mott rött.

Någon som har några tips på något man kan göra för att få den att slå om? Bruttovikten när jag är ute och kör ligger kring 300 kg så det är ju inte direkt lätt.

Tack på förhand!
/Johan
 
Zandman skrev:
2336507 Har precis skaffat kort och mc och kört en hel del i Stockholm. Flera gånger har jag kommit fram till rödljus som lysser rött och rött och fortsatt rött även fast det är helt tomt på bilar. Har försökt rulla fram och tillbaks för att åka över sensorn i marken men det har inte hänt något.

Har fått vänta tills en bil kommit (då har det direkt slagit om till grönt) då jag inte varit så pigg på att köra mott rött.

Någon som har några tips på något man kan göra för att få den att slå om? Bruttovikten när jag är ute och kör ligger kring 300 kg så det är ju inte direkt lätt.

Tack på förhand!
/Johan


Jag har för mig viktsensorerna är borta, och det sitter rörelse/ljus detektor i stolpen?!?!?
 
ofta sitter det en sensor som bygger på induktion i marken. En motorcykel innehåller ibland inte tillräckligt med metall för att sensorn ska känna av att man kommer. kan hjälpa att hålla sig i mitten på vägbanan.
annars är det bara att åka efter nån minut tycker jag...
 
Tycker att det känns som om vartannat rödljus har nån sensor som inte känner av motorcyklar. Irriterande som faen. Man får helt enkelt vara lite outlaw-gangztah å köra ändå efter ett tag :skrämd
 
brorzan skrev:
2336628 Tycker att det känns som om vartannat rödljus har nån sensor som inte känner av motorcyklar. Irriterande som faen. Man får helt enkelt vara lite outlaw-gangztah å köra ändå efter ett tag :skrämd
Precis. Det är jobbigt som fan att hålla på och sätta ner fötterna hela tiden, och ännu jobbigare att leka Trial-VM mellan varje rödljus.
 
du kan oftast se var sensorerna är på skarvarna i asfalten. Kör i mitten och inte för fort. Jag brukar svänga fram o tillbaka om jag är ensam. Sen kör jag om ingen händer.
 
Kör försiktigt förbi bara.. Alternativet är ju att stå där på obestämd tid, lite orimligt.
 
Polis på forumet

har vi ingen polis på forumet osm kan svara på hur vi kall göra när vi hamnar i dessa lägena.
jag håller med att stå där som rn fåntratt i 5 minuter mitt i natten inte alls är kul.
 
har för mig detta har varit uppe förr och då kom man fram till att efter ett antal minuter kunde man försiktigt åka.
 
Fanns ialla fall för ett tag sen en liten dosa som var till för att få rödljusen att slå om... Läste om det i nån tråd har jag för mig :tummenupp
 
Lösning På Problemet

Precis som en av er redan skrivit så ska man blinka med hellyset en bit innan korsningen. Jag gör så med när jag kör bil och kan då få det att slå om i så god tid att jag slipper sänka farten.
 
Henkebenke skrev:
2336984 Precis som en av er redan skrivit så ska man blinka med hellyset en bit innan korsningen. Jag gör så med när jag kör bil och kan då få det att slå om i så god tid att jag slipper sänka farten.
Fungerar dock inte i alla rödljus dock?:va
Inte när jag kör bil i ala fall:huvet
 
hände samma sak för mig nere i lilla bromölla. det blev aldrig grönt :( fast efter ett par minuter kom en bil bakom mig å då så blev det grönt.
 
Har aldrig hänt mig i alla fall. Vore kul om någon som vet hur detekteringen av fordonet går till och kan berätta.
 
Last edited:
Henkebenke skrev:
2336984 Precis som en av er redan skrivit så ska man blinka med hellyset en bit innan korsningen. Jag gör så med när jag kör bil och kan då få det att slå om i så god tid att jag slipper sänka farten.

Dax för lite mythbusters:

Det där är en myt, alla trafikljus styrs av en slinga som är nerfräst
ca 5 cm i asfalten vilket du kan se om du tittar på marken innan rödljuset.
Vissa sitter i väldigt god tid innan rödljusen vilket gör att när du blinkar med
helljuset och "får rödljuset att slå om" så kör du i själva verket över
slingan :) Sitter ibland flera stycken i rad för att känna av köer etc.

Metallen i mc/bil blir de facto kärnan i en elektromagnet, motståndet
förändras och elektroniken för rödljuset kan då känna av att du närmar dig.
Den lilla mängd metall som finns i mc räcker inte alltid om slingan
är nedfräst lite djupare i backen.

Det fanns tidigare ljusstyrda trafikljus men det var ett bra tag sen,
kan iofs kanske finnas kvar på några enstaka ställen men dom
lär inte vara många.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top