Röd eller Grön bensin?

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Någon som vet hur stor skillnaden är på Aspens gröna "Plus" bensin, och den
röda "Racing" bensinen? Får man köra med båda sorterna i RR tävlingar?
Har hört att en av dem ev. inte är godkänd, stämmer det?
Har sökt en del här på sporthoj.com och hittat lite info, men inget klart
om dessa ovan är godkända.

Märks det någon större skillnad med race bränsle istället? (har ställbar tändning på supersporthojen)
Får man ha det i standard klass, typ standard 600?

ps. Mats Törnvall, Rookie1000, är han med här på forumet? Någon som har hans e-mail adress, PM:a gärna den till mig isåfall...

Jag är ingen ingenjör, ingen bensinvetare, vet inte vad som är röd eller grön...MEN jag vet förljande. Aspen Racing PLUS 93 oktan (MON) är godkänd för racing då den klassas som "miljöbensin", jag har själv frågat Peter Sköld. Reglemente för drivmedel är inte på något sätt klassbundet.

Teddy skrev:
Jag är ingen ingenjör, ingen bensinvetare, vet inte vad som är röd eller grön...MEN jag vet förljande. Aspen Racing PLUS 93 oktan (MON) är godkänd för racing då den klassas som "miljöbensin", jag har själv frågat Peter Sköld. Reglemente för drivmedel är inte på något sätt klassbundet.

Är det denna du menar?:
http://www.aspen.se/Templates/standard1.asp?PN=78213

Bennybåge skrev:
Japp och grön är den också. Om det nu var den du menade med "grön".

Det tillåtna gränsvärdet enligt SVEMO's reglemente är 90 oktan MON. Eftersom man vill heja på användandet av "miljöbensin" tillåts dessa ha upp till 94 oktan MON. Alkylatbensin eller s k miljöbensin finns även på pump på vissa OK-stationer till vrakpriset 10:64 kr (i alla fall senst jag tankade för tre veckor sedan). Du finner dem på OK's hemsida via sökfunktionen.

http://www.okq8.se/okq8/main/index2...ation/station.shtml&hamn=0&meny=0&undermeny=1

e inte aspen bensin för motorsågar med färdigblandad tvåtakts olja i