Röd eller Grön bensin?

Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Någon som vet hur stor skillnaden är på Aspens gröna "Plus" bensin, och den
röda "Racing" bensinen? Får man köra med båda sorterna i RR tävlingar?
Har hört att en av dem ev. inte är godkänd, stämmer det?
Har sökt en del här på sporthoj.com och hittat lite info, men inget klart
om dessa ovan är godkända.

Märks det någon större skillnad med race bränsle istället? (har ställbar tändning på supersporthojen)
Får man ha det i standard klass, typ standard 600?

ps. Mats Törnvall, Rookie1000, är han med här på forumet? Någon som har hans e-mail adress, PM:a gärna den till mig isåfall...

Jag är ingen ingenjör, ingen bensinvetare, vet inte vad som är röd eller grön...MEN jag vet förljande. Aspen Racing PLUS 93 oktan (MON) är godkänd för racing då den klassas som "miljöbensin", jag har själv frågat Peter Sköld. Reglemente för drivmedel är inte på något sätt klassbundet.

Teddy skrev:
Jag är ingen ingenjör, ingen bensinvetare, vet inte vad som är röd eller grön...MEN jag vet förljande. Aspen Racing PLUS 93 oktan (MON) är godkänd för racing då den klassas som "miljöbensin", jag har själv frågat Peter Sköld. Reglemente för drivmedel är inte på något sätt klassbundet.

Är det denna du menar?:
http://www.aspen.se/Templates/standard1.asp?PN=78213

Bennybåge skrev:
Japp och grön är den också. Om det nu var den du menade med "grön".

Det tillåtna gränsvärdet enligt SVEMO's reglemente är 90 oktan MON. Eftersom man vill heja på användandet av "miljöbensin" tillåts dessa ha upp till 94 oktan MON. Alkylatbensin eller s k miljöbensin finns även på pump på vissa OK-stationer till vrakpriset 10:64 kr (i alla fall senst jag tankade för tre veckor sedan). Du finner dem på OK's hemsida via sökfunktionen.

http://www.okq8.se/okq8/main/index2...ation/station.shtml&hamn=0&meny=0&undermeny=1

e inte aspen bensin för motorsågar med färdigblandad tvåtakts olja i

har något svagt minne av det fast det e väll snart tio år sedan jag sågade med motorknarr :)

500:- på anderstorp Sm köpt av nordgren tror jag (pålle handlade)

tror den kostar 715:- på nya cykel & finmek. i hörby.
Ska snacka med dom och Ipab och se vad man kan få för bästa pris.

Fixx skrev:
500:- på anderstorp Sm köpt av nordgren tror jag (pålle handlade)

tror den kostar 715:- på nya cykel & finmek. i hörby.
Ska snacka med dom och Ipab och se vad man kan få för bästa pris.

Är ett "prova-på-pris", som Nordgren ordnat ihop med Aspen, där man får köpa första 25 litersdunken för 500:-

Och jo den är godkänd! Annars hade inte Nordgren själv kört på den!

PULKA skrev:
e inte aspen bensin för motorsågar med färdigblandad tvåtakts olja i

har något svagt minne av det fast det e väll snart tio år sedan jag sågade med motorknarr :)
Nej, den är inte blandad med 2t olja, men tanken åtminstonde med den billigare är ju att använda tex till trädgårdsredskap.

Bennybåge skrev:
Någon som vet hur stor skillnaden är på Aspens gröna "Plus" bensin, och den
röda "Racing" bensinen? Får man köra med båda sorterna i RR tävlingar?
Har hört att en av dem ev. inte är godkänd, stämmer det?
Har sökt en del här på sporthoj.com och hittat lite info, men inget klart
om dessa ovan är godkända.

Märks det någon större skillnad med race bränsle istället? (har ställbar tändning på supersporthojen)
Får man ha det i standard klass, typ standard 600?

ps. Mats Törnvall, Rookie1000, är han med här på forumet? Någon som har hans e-mail adress, PM:a gärna den till mig isåfall...

Racebränsle ger ingen extra effekt, har du problem med spikningar eller annat kan det dock vara idé.

www.fatbaq.com är egentligen en sida för Honda RS125R men där finns en hel del matnyttigt om racingsoppa, kolla RS125 tech och läs artiklarna "The meaning of gas" och "The mystery of detonation".

Annars sök på racesoppa, för vi har haft ett par utförliga diskussioner om detta innan, där avhandlas det mesta.

Fixx skrev:
motard...

Går faktiskt bättre inbillar jag mig med race soppan än vanlig macksoppa..

Det kan stämma, men då är det för att dina inställningar passar racesoppan bättre, eller inbillning.....

Racesoppan ger annars snarare lägre effekt.

Chris Ash skrev:
Det kan stämma, men då är det för att dina inställningar passar racesoppan bättre, eller inbillning.....

Racesoppan ger annars snarare lägre effekt.

Du e nog den första jag har hört säga att det ger lägre effekt faktiskt. Är det
egna erfarenheter, eller nått du har hört/läst?

Bennybåge skrev:
Du e nog den första jag har hört säga att det ger lägre effekt faktiskt. Är det
egna erfarenheter, eller nått du har hört/läst?

Jag har bara kört på racesoppa och kan därför inte uttala mig om pumpsoppa.

Racesoppa och pumpsoppa ger i princip exakt lika mycket effekt, små skillnader kan det vara men det är knappast kännbart. Däremot ger racesoppan indirekt mer effekt eftersom du kan ställa fram tändningen, magra ur blandningen och höja kompet mer utan att det spikar. Detta gäller hårt trimmade tvåtaktare, på en fyrtaktare är skillnaderna mycket mindre, det enda argumentet för att använda racesoppa i fyrtaktare som jag hört från kunnigt folk är värmeproblem eftersom racesoppa har ett högre H-värde "heat of vaporization", dvs tar hand om mer värmeenergi från motorn.

Läste du artiklarna jag rekommenderade? Där står allt du vill veta om soppor.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti