Råka få I växel utan koppling. Skadligt?

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
5e dagen med min nya hoj och detta börjar ju bli löjligt. Jag är så försiktig att göra fel att jag gör alla fel man kan. Mitt stöd är så nära växelföraren så jag hade hojen igång och satt i neutral, skulle ta hälen på stödet och fälla ned men kom åt växelföraren utan koppling intryckt så hojen studsa fram och dog. Min polare sa att det inte är bra att det kan paja hela lådan. Stämmer det? 2a gången det händer nu, så känns som att jag måste skaffa en förlängare till stödet..
 
Ingen fara, så dåliga är dom inte växellådorna.

Men stäng av hojen, eller håll in kopplingen så slipper du problemet..:tummenupp
//Tanken
 
Handlar inte om att jag måste träna utan stödet är extremt nära växelföraren. Jag borde som ovan nämnt stänga av hojen istället. Ville bara veta om det är skadligt för lådan
 
Sluta oroa dig och njut av åka det istället. Börjar det skramla om lådan om några år kan vi ta det i en mektråd.
 
Viss risk föreligger att klackarna på växellådsdrev kan slås av när man gör sådär så lite orolig ska du nog vara.....
 
Viss risk föreligger att klackarna på växellådsdrev kan slås av när man gör sådär så lite orolig ska du nog vara.....
Sant, även växelgafflarna kan böjas eller gå av så bästa rådet till TS är nog att, som "Tanken" skrev, hålla in kopplingen när du håller på med stödet.
 
Att göra det ett fåtal gånger tål lådan, men om du tänker göra det varje gång du fäller ner stödet, kommer det att sluta illa.
 
”-På vänster sida sitter ett handtag. Jag provade att dra in det en gång men, då lät det inget när jag växlade. Men den blänker och är ett fint pynt.”

Ivan Boring- Motorcykeln


Buy quality, cry once
 
Låter som du har quick shifter med auto blippern? Stäng av QS down shift om du kan tills du vant dig var stödet ligger? Borde ju inte gå att växla ner utan koppling utan QS..
 
Inte för att vara den, men du verkar vara jätteorolig för att skada/förstöra något på hojen, men ändå så har du köpt en Aprilia RSV från 2007, hur tror du att dom föregående ägarna har behandlat hojen dom senaste 13 åren? Den hojen har nog varit med om en hel del.:brynad:smasha
 
5e dagen med min nya hoj och detta börjar ju bli löjligt. Jag är så försiktig att göra fel att jag gör alla fel man kan. Mitt stöd är så nära växelföraren så jag hade hojen igång och satt i neutral, skulle ta hälen på stödet och fälla ned men kom åt växelföraren utan koppling intryckt så hojen studsa fram och dog. Min polare sa att det inte är bra att det kan paja hela lådan. Stämmer det? 2a gången det händer nu, så känns som att jag måste skaffa en förlängare till stödet..
Varför använder du då hälen på stödet? Och varför fäller du ut det med motorn igång? Utan att hålla in kopplingen? Slå av den först såklart.

Har haft 3 apor av olika generation och ärligt aldrig haft motsvarande problem.

Lådan behöver du inte vara orolig för, snarare kåpor och annat för att hojen hoppar ifrån dig.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Asså jag fattar TS oro men samtidigt är det sjukt kul att läsa dennas nojja och alla andras svar! *Popcorntime*
 
Handlar inte om att jag måste träna utan stödet är extremt nära växelföraren. Jag borde som ovan nämnt stänga av hojen istället. Ville bara veta om det är skadligt för lådan

Det är inte hemskt hälsosamt för lådan, men nån gång gör oftast ingen skillnad.
Växellådor på hojar är hyfsat hållbara i de flesta fall.
Och det där med stödet kommer du nog att lära dig med vad det lider. Annars får du titta vad du gör med foten när du ska fälla ner det.
 
Varför håller du på och fäller ut och in stödet med motorn igång? Motorn ska vara igång när man kör, inte annars.
1. Sätt dig på hojen.
2. Fäll in stödet.
3. Starta motorn.
4. Kör.
5. Stäng av motorn.
6. Fäll ut stödet.
7. Kliv av.
 
Varför håller du på och fäller ut och in stödet med motorn igång? Motorn ska vara igång när man kör, inte annars.
1. Sätt dig på hojen.
2. Fäll in stödet.
3. Starta motorn.
4. Kör.
5. Stäng av motorn.
6. Fäll ut stödet.
7. Kliv av.
Du varmkör inte hojen något? Brukar själv låta den gå medan jag tar på mig hjälm och handskar och sen rullar jag ut från garaget och stänger det. Har inte riktigt TS problem med stödet däremot

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
 
Du varmkör inte hojen något? Brukar själv låta den gå medan jag tar på mig hjälm och handskar och sen rullar jag ut från garaget och stänger det. Har inte riktigt TS problem med stödet däremot

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Jo, jag varmkör den ;) Att stå inne i garaget och köra en stund känns högst ohälsosamt, så jag rullar ut den, stänger garaget, drar på mig handskar och hjälm, sen puttrar jag ett par hundra meter ut till stora vägen. Det är betydligt hälsosammare för motorn än att stå och bluddra på tomgång.
 
Ett sätt är att titta på foten och stödet för att på så sätt hålla undan för den farliga växelspaken.

Testa några gånger med kopplingen indragen.

Återkom om det inte funkar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top