Rådvill angående ny hoj.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Hej på Er. Jag tänker köpa ny hoj nu eftersom FJ:n är såld efter flera års stillestånd med trasig motor.
Har lite beslutsvånda. Alltid gillat FJR men efter att provat flera andra hojar så tvekar jag.
Väljer mellan FJR, Sprint ST 1050, ZZR 1400 eller Blackbird. Tänkte mig någonstans mellan 70-80 tusen i köpesumma. Vet att det är lite olika stuk på dessa hojar men vilken skulle ni välja? Vill kunna köra lite långturer med packning samtidigt som en och annan bankurs kanske inte sitter helt fel. (Bor 4mil från Gelleråsen). Tar kanske någon rundtur tillsammans med grabben och hans kompisar som kör sporthojar och vill inte bli alltför långt efter. Finns den kombinationen? Trots att gubben närmar sig 60 så känner han sig inte gammal. :D

Ja, med en ZZR1400 så blir ju grabben och hans kompisar som kör sporthojar inte allt för långt efter...:rolleyes:

Skulle lägga till BMW K1300S & Hayabusan i listan & sedan välja den du tycker är skönast .

Har själv haft K1200S & K1300S har lite trevligare motor .

Kardan , aktiv fjädring , färddator & handtagsvärmare är trevligt att ha .

Last edited:
Tänkte föreslå sprint 1050 men efter att ha sett zzr:en i länken så ändrar jag mig. Ser ju kalas ut men fy vilka hemska dekaler... Bort, bort, bort... Repsol på en kawa= helgerån ;-)

Skulle inte inte rekomendera hayabusan om du vill köra så värst långt, sitter väldigt mycket i sportställning med böjda knän. Sitter mycket bättre på zzr1400:an

ZZR 1400? Ja, det låter bra. Har reserverat den här hojen och ska titta på den på Lördag.
Vad tror ni om den? Dekaltrimmad men det kan man väl ta bort.
http://www.blocket.se/skaraborg/Kawasaki_ZZR_1400_ABS_47110113.htm?aw=1

Den ser ju väldigt fin ut. Ta en titt på däcken på lördag. Jag missade det när jag köpte min Triumph Sprint RS. Så det första när jag fått hem den var att lämna in den för nya däck......
Pirelli Diablo Rosso Corsa för mina däck ska inte släppa före däcken på kompisarnas hojar.
Och det har de inte gjort heller. Fotpinnarna tar i före. (Jag hänger väl ut för lite).

För ska du inte ha hem den direkt på lördag om den verkar bra.
Så kan de ju vid behov lägga på nya däck tills du hämtar ut den.....

Tack för synpunkterna. Tyvärr har förutsättningarna ändrats en aning... Grabben kraschade med en av hojarna igår och ådrog sig brott på käken och kindbenet samt allmänt blåslagen. Tur ändå med tanke på att han flög rakt in i några träd. Full skyddsutrustning av bästa sorten hjälpte väl till. Så nu är det inte läge för hojköp, bättre hälften hemma stenvägrar. Får väl ligga lågt ett tag med de tankarna. Grabbens första kommentar dagen efter var i alla fall: Hur gick det med hojen?
http://nwt.se/karlskoga-degerfors/article1308953.ece

400712_4848248843975_1703964716_n.jpg

Frän vinkel på röret! Jänkarna är besatta att göra likadan till Streetfighterna min! :tungan

31369d1275419456-shift-tech-exhaust-496-50.jpg

FJ1200:
Otroligt tråkigt, men otroligt bra att din son (och ni anhöriga) kom så lindrigt undan...
Jag tänkte precis skriva att ZZR1400:an är förvånansvärt lättkörd för sin storlek. Dessutom bekväm att sitta på. Lite synd att du missar den du länkade till, men ibland måste man lyssna till den andra halvan.

Det blev ny hoj i alla fall. Fast lite annat stuk än jag tänkte från början. Det var inte läge att köpa en 200hk hoj efter vad som hänt. Men en 100hk Touring/sport/motard hoj blev det. Ducce Multistrada 1100S -07.
Har varit ute och testat med ett gäng sporthojjare. (Stand in för grabben) Gick förvånandsvärt bra att hänga med på krokvägarna. :tummenupp Lite lustig känsla att sitta rakt upp och köra bara, men fördelen är att man inte blir trött i ryggen eller armarna. Får väl prova lastkapaciteten i väskorna framöver.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra