Råd vid köp av Ducati.

Kralle

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2005
Ort
våning 4:a
Hoj
ingen
Någon som kan ge mig råd på vad jag ska kolla lite extra noga på vid köp av Ducati? :confused:

Har inte helt bestämt modell ännu men de lutar åt en 748R eller 916 årsmodell 98-02
Några barnsjukdomar??

Kanske det finns någon länk där jag kan få mer info?
Tipsa gärna i så fall.

Mvh Kristian.
 
När du ändå är igång med att byta hoj och till en italiensk v-twin så kolla också in aprilia rsv millen :) ,Barnsjukdomar på dom typ inga(förutom kopplingen på <-00 som man lätt fixar genom att byta ut den för 2k om det redan inte är gjort :)
 
Laddningsregulatorn och elsystemet kan krångla på gamla 748or enligt en jag känner som har en 748, men köper du en 02a så är det nog lugnt. Fråga honom via telefon om han haft något krångel. Fråga var han servar den och be om regnummer. Ring sedan verkstan där han servar den och fråga om dom har haft inne hojen många gånger för något fel som återkommer. Och kolla besiktningspappren, samt när kamremmarna byttes förra gånen. Ska bytas var 2000-mil eller minst varannat år.
 
Millen är klart ett bra alternativ till Ducati. Var själv inne på en Ducce men ändrade mig när jag läste om barnsjukdomarna på millen (inga :) ).
Millen är billigare i inköp och service, men lika rolig att köra, har jag inbillat mig iallfall........

Tror du blir nöjd vad du än väljer :tummenupp bara det är en Italienska
 
Är fälgarna tre-ekrade så kolla att de är raka (framfälgen är mycket mjuk). Be att få tanken bortlyft så du kan se plasten. Gamla 748 har en plast som gärna spricker.
Kammremmarna skall bytas slaviskt vart annat år. De torkar ut och spricker.
Kolla under hojen så plasten är hel vid skruvarna som håller kåporna. Den spricker förr eller senare. Är all plast kvar och endast sprickor så kan man smälta ihop plasten igen med en 25W lödkolv.
Däck och drivpaket.

Lycka till!
Duccen är superkul att köra.
 
Kralle skrev:
Någon som kan ge mig råd på vad jag ska kolla lite extra noga på vid köp av Ducati? :confused:

Har inte helt bestämt modell ännu men de lutar åt en 748R eller 916 årsmodell 98-02
Några barnsjukdomar??

Kanske det finns någon länk där jag kan få mer info?
Tipsa gärna i så fall.

Mvh Kristian.
Tjaba ev blivande Ducce ägare :tummenupp
Det ja tycker att du ska kolla är kamremmarna,ventilspel,slitna vippor.
Och allmänt skick o slitage :D
Om du köper en Ducce kommer du få många härliga mil :banana med din ev nya vän.
 
Kralle skrev:
Någon som kan ge mig råd på vad jag ska kolla lite extra noga på vid köp av Ducati? :confused:

Har inte helt bestämt modell ännu men de lutar åt en 748R eller 916 årsmodell 98-02
Några barnsjukdomar??

Kanske det finns någon länk där jag kan få mer info?
Tipsa gärna i så fall.

Mvh Kristian.

http://www.ducceklubben.org/
 
[Hoj Hoj.
Hade en 748,a 01 Köpte den ny då och hade den en säsong utan några som helst problem förutom att den var lite "lam" i motorn :( . Ska du ha en Ducce så lägg till några laxar till och köp en 996,alt 998.a. :tummenupp Har polare som kör båda dessa modeller och är helnöjda med dom förutom servicekostnaderna för dom är svinaktiga :mad:
En annan polare har en 999.a 03,a som han haft en del El trubbel mm med så han skall byta till Aprilia igen för dom, som sagts tidigare bara "går å går" :banana .
Köpte själv en Mille R ny 02 och har den ännu och är kanonnöjd :) :)
Hälsn Maximus.
 
Kralle skrev:
Någon som kan ge mig råd på vad jag ska kolla lite extra noga på vid köp av Ducati? :confused:

Har inte helt bestämt modell ännu men de lutar åt en 748R eller 916 årsmodell 98-02
Några barnsjukdomar??

Kanske det finns någon länk där jag kan få mer info?
Tipsa gärna i så fall.

Mvh Kristian.
Ja du får vara duktig på att skruva eller utrustad med en stor plånbok. Ducati fodrar stor kärlek, det är inte som att äga en japansk hoj som bara går och går. Det är som med fönsterträd, man måste prata och dutta med dom. Är man normalt händig så redar man allt själv utom ventiljustering ( shims ). Det är inget problem att göra detta heller egentligen men man måste ha de rätta grejerna. ( dyrt ) Byta remmar är inget problem men att få rätt spänning på dem, det är ett problem. Du, det är en helt underbar maskin. När man åker på en Ducce så åker man motorcykel. :tomten
 
Lycka till med dina planer på att köpa en Ducati. Kan rekommendera dig att läsa lite på www.ducatisportingclub.co.uk om vanliga fel och brister. Det är helt gratis. Har en 748R som jag är mycket nöjd med. Den faller troligen inte alla i smaken. Planerar du att köra mycket landsväg skulle jag titta på något annat. För att komma till sin rätt bör den köras aktivt -helst på bana.
 
Glöm inte att vissa årsmodeller (-96?, -97?, kanske flera-komplettera/korrigera gärna detta någon) har betydligt billigare försäkring pga (för) lågt angiven effektuppgift när de registrerades. Kan vara värt att tänka på. Lycka till med ditt köp!
 
Fram till och med årsmodell 98 är billiga att försäkra. Det skilde från 500 till 2300 på en årsmodell för mig nu när jag kollade runt lite efter en större ducce.
 
Harmon Rabb skrev:
Lycka till med dina planer på att köpa en Ducati. Kan rekommendera dig att läsa lite på www.ducatisportingclub.co.uk om vanliga fel och brister. Det är helt gratis. Har en 748R som jag är mycket nöjd med. Den faller troligen inte alla i smaken. Planerar du att köra mycket landsväg skulle jag titta på något annat. För att komma till sin rätt bör den köras aktivt -helst på bana.


Allting är ju relativt.....skulle säga samma om R1, K5 osv osv. :tungan
 
Ska du använda hojen till både gata och bana, så satsa på
916 för den har bättre vrid och kammar som är snällare mot
lyftarna än vad 748R har :tummenupp

I övrigt är Ducati en underbar hoj att äga och köra... :2cool
 
Köpte en ny 749 -05. Smårackel med tomgång. Hade in den på verkstad 4:a gånger men dom lyckedes ej få till den, därav bytet. Annars trevlig maskin med för lite effekt. Har haft en Aprilia RSV1000mille -00 tidigare och den gick som ett troll.
 
vvs skrev:
Ja du får vara duktig på att skruva eller utrustad med en stor plånbok. Ducati fodrar stor kärlek, det är inte som att äga en japansk hoj som bara går och går. Det är som med fönsterträd, man måste prata och dutta med dom. Är man normalt händig så redar man allt själv utom ventiljustering ( shims ). Det är inget problem att göra detta heller egentligen men man måste ha de rätta grejerna. ( dyrt ) Byta remmar är inget problem men att få rätt spänning på dem, det är ett problem. Du, det är en helt underbar maskin. När man åker på en Ducce så åker man motorcykel. :tomten


Verkar som om de flesta inlägg jag läser om Ducati så är det mycket "skruva och byta" är det så eller är det tur och träff om vilket exemplar man får?

Måste erkänna att jag inte är någon mekaniker direkt.

Har även funderat på Aprilia, det verkar som det är lite mer "servicevänligt" om man säger så.

Men så tycker jag Ducati har grymma modeller samt att jag gillar inte motorcyklar som har 3-4 olika färger och stripes och skit på sig.

Sedan är det ju brutalt jävla ljud på Ducati :Bugar men det kanske inte skiljer sig så mycket från Aprilia...eller??
 
Kralle skrev:
Verkar som om de flesta inlägg jag läser om Ducati så är det mycket "skruva och byta" är det så eller är det tur och träff om vilket exemplar man får?

Måste erkänna att jag inte är någon mekaniker direkt.

Har även funderat på Aprilia, det verkar som det är lite mer "servicevänligt" om man säger så.

Men så tycker jag Ducati har grymma modeller samt att jag gillar inte motorcyklar som har 3-4 olika färger och stripes och skit på sig.

Sedan är det ju brutalt jävla ljud på Ducati :Bugar men det kanske inte skiljer sig så mycket från Aprilia...eller??
Ljudet ät nog det som skiljer sig minst mellan mille och duccen, du slipper skrammlet från torrkoppling, bara det kan vara värt en del!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top