Råd till en som torskat?......

LO_R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -99
Så har man då för första gången förlorat körkortet, 156,6 km/h på 90-väg. Lappen plockades på platsen av en oförstående mc-snut. :mad:
Men vad gör man nu då? Vad kan jag göra för att korta min spärrtid? Ta hjälp av arbetsgivaren? Är det någon mening med att ta hjäp av trafikjuristen eller liknande? HJÄLP!!!!

Tips o råd tas emot j*vligt tacksamt

/Lasse

Hur många gånger brukar du bli stoppad i månaden, i medeltal, menar jag?
Jag har blivit stoppad vart tredje-fjärde år ungefär på MC....

OM du kör utan kort skall du ha otrolig otur om dom stoppar dig innan säsongen är slut :notme

Har dom redan tagit körkortet så spelar ingen roll om man erkänner eller inte.

Jag torskade en gång, med bil, när jag körde om en bilkö på 4 - 5 bilar på 110 väg. Snuten låg 1000 meter bakom och klockade mig med pilot på en sträcka av 400 meter. Enligt snuten så körde jag 156 km/tim, så dom tog körkortet på platsen. Jag försökte hävda att det var frågan om mätfel. IOF körde jag för fort, men inte över 30 gränsen, dvs 140 km/tim.

Åklagaren tyckte att mina uträkningar om uppmätt sträcka verkade rimliga och tyckte att jag skulle ta upp detta i en rättegång. En rättegång som tidigast skulle kunna ske efter 6 - 7 månader. Om jag blir frikänd i rätten då? undrade jag, -vad händer då? Inget blev svaret. I värsta fall kan man alltså vara utan körkort i 3 månader utan att ett brott har begåtts, frågade jag. Precis så kan det bli, svarade åklagaren.

Man kan i värsta fall alltså få ett straff utan brott, vad är det för rättssäkerhet? :mad:

Tänk om man är skittjurig, allt har gått snett i garaget med avdragna bultar osv. Man kör skapligt lungt hem, endast 100 på 90 väg och blir stoppad av snuten. Man vräker ur dig något spydigt och snuten säger att det gick minst i 120 och behåller körkortet. :mad: Detta är fullt möjligt med dagens system. :crash

mudder skrev:

Tänk om man är skittjurig, allt har gått snett i garaget med avdragna bultar osv. Man kör skapligt lungt hem, endast 100 på 90 väg och blir stoppad av snuten. Man vräker ur dig något spydigt och snuten säger att det gick minst i 120 och behåller körkortet. :mad: Detta är fullt möjligt med dagens system. :crash

Nej det är det inte.

triple skrev:

OM du kör utan kort skall du ha otrolig otur om dom stoppar dig innan säsongen är slut :notme

Det värsta är ju om man skulle vara inblandad i en olycka utan att ha körkort. Då lär man ligga väääldigt illa till.

triple skrev:

Nja... det behöver inte riktigt vara så. Om polisen gör en koll på fordonet när de ligger bakom dig och ser att ägaren har indraget körkort, då blir man garanterat stoppad (har varit med om det i polarens bil då han saknade "lapp")

Fast har man hoj så kan man ju gasa :notme

BB: han hade ingen förståelse alls för mitt behov av att framföra mitt fordon i lagom marsch fart...... Jag får väl acceptera situationen och gilla läget antar jag, även om det suger...... Tycker i alla fall att en mc-snut borde ha lite medlidande för en hojbroder...... Men, jag vet det är MITT fel och ingen annans......

mudder skrev:
Har dom redan tagit körkortet så spelar ingen roll om man erkänner eller inte.

Jag torskade en gång, med bil, när jag körde om en bilkö på 4 - 5 bilar på 110 väg. Snuten låg 1000 meter bakom och klockade mig med pilot på en sträcka av 400 meter. Enligt snuten så körde jag 156 km/tim, så dom tog körkortet på platsen. Jag försökte hävda att det var frågan om mätfel. IOF körde jag för fort, men inte över 30 gränsen, dvs 140 km/tim.

Åklagaren tyckte att mina uträkningar om uppmätt sträcka verkade rimliga och tyckte att jag skulle ta upp detta i en rättegång. En rättegång som tidigast skulle kunna ske efter 6 - 7 månader. Om jag blir frikänd i rätten då? undrade jag, -vad händer då? Inget blev svaret. I värsta fall kan man alltså vara utan körkort i 3 månader utan att ett brott har begåtts, frågade jag. Precis så kan det bli, svarade åklagaren.

Man kan i värsta fall alltså få ett straff utan brott, vad är det för rättssäkerhet? :mad:

Ifall länsstyrelsen bedömer att det finns oklarheter i mätningen så kan man få tillbaka sitt körkort i väntan på rättegång... Det fick både jag och min kompis förra året när vi var misstänkta för fortkörning... Som tur var slapp jag både rättegång och att lämna ifrån mig kortet då, eftersom åklagaren la ner fallet i brist på bevis :D

LO_R1 skrev:
BB: han hade ingen förståelse alls för mitt behov av att framföra mitt fordon i lagom marsch fart...... Jag får väl acceptera situationen och gilla läget antar jag, även om det suger...... Tycker i alla fall att en mc-snut borde ha lite medlidande för en hojbroder...... Men, jag vet det är MITT fel och ingen annans......

:zpy MC-snut=hojbroder? Knappast, femtekolonnare och förrädare är vad de är. Visserligen kör de båge vilket är bra men deras jobb suger när det handlar om fartkontroller :finger . Fånga politiker, bankrånare och andra storbovar är vad poliser borde syssla med.

/Sam

:bow Fri fart för bågar :bow

En polare till mig blev av med kortet i 6 månader. Efter att hans arbetsgivare skrev ett brev som sa att han behöver körkort i jobbet så kortades tiden till 3 månader. :tummenupp

Den kan du alltid försöka. Lycka till.
(I min polares fall så var det iofs sanning.)

En intressant detalj är att det alltid är samma snack om oförstående poliser när det gäller indragna körkort.. men när det diskuterades om polisens rätt att preja en motorcyklist med passagerare som misstänktes vara brottslingar så skrev alla att polisen måste få ta i med hårdhandskarna. Brottslingar ska straffas, skjutas, polisen måste väl få befogenheter inte leka dadda med folk...

Lider med dig som blev av med lappen och håller tummarna för du får igen det så snart som möjligt.. mitt inlägg är kanske lite OT men jag tycker ändå att det borde vara möjligt att bestämma er:
- ska polisen vara poliser och benhårt följa reglerna och använda hårda tag mot alla, även oss..
eller..:
- ska polisen ibland kunna se mellan fingrarna, använda försiktighet för att undvika att folk skadas osv..

jag har inte bestämt mig själv ännu..

Eller lite mer seriöst då:

Ring trafikjuristen och dra storyn lite kort, så lär han ju kunna säga om det är värt att bråka.
Du lär väl knappast komma undan helt, men det kanske går att korta spärrtiden lite....

Lycka till!

Last edited:
Jo, så här ÄR det (enlig känt manér ;): det indragna körkortet är inget straff utan en säkerhetsåtgärd från samhällets (=statsmaktens) sida. Eventuell påföljd efter domstolsbeslut (= penning-/dagsböter eller fängelse) är straffet.

Se'n är det väl aldrig så att poliser bara är människor och risken finns att de kan göra en felbedömning?

/F.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...