Har dom redan tagit körkortet så spelar ingen roll om man erkänner eller inte.
Jag torskade en gång, med bil, när jag körde om en bilkö på 4 - 5 bilar på 110 väg. Snuten låg 1000 meter bakom och klockade mig med pilot på en sträcka av 400 meter. Enligt snuten så körde jag 156 km/tim, så dom tog körkortet på platsen. Jag försökte hävda att det var frågan om mätfel. IOF körde jag för fort, men inte över 30 gränsen, dvs 140 km/tim.
Åklagaren tyckte att mina uträkningar om uppmätt sträcka verkade rimliga och tyckte att jag skulle ta upp detta i en rättegång. En rättegång som tidigast skulle kunna ske efter 6 - 7 månader. Om jag blir frikänd i rätten då? undrade jag, -vad händer då? Inget blev svaret. I värsta fall kan man alltså vara utan körkort i 3 månader utan att ett brott har begåtts, frågade jag. Precis så kan det bli, svarade åklagaren.
Man kan i värsta fall alltså få ett straff utan brott, vad är det för rättssäkerhet?
Tänk om man är skittjurig, allt har gått snett i garaget med avdragna bultar osv. Man kör skapligt lungt hem, endast 100 på 90 väg och blir stoppad av snuten. Man vräker ur dig något spydigt och snuten säger att det gick minst i 120 och behåller körkortet.

Detta är fullt möjligt med dagens system.