Råd/ köphjälp ducce 916...

Ason

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
KTM 520
törs man köpa en rackare som rullat 6000mil? servicebok finns...

Tacksam för svar...

Ason skrev:

Tacksam för svar...

Det klart att det finns vissa risker med det, men är den bara skött så funkar den nog ett bra tag till. En polare till mig gick igenom motorn på sin -95:a som rullat 5500 mil i vintras och den såg ut som ny...

Kom in på SDK så får du mer hjälp o råd...
www.ducceklubben.org

Sen är det ju alltid annat än motorn som kan ge sig, gaffel & dämpare och annat kul. Får du den för ett bra pris, så kan du ju alltid skaffa en nyare motor och hänga i den, ex en från en 998, så får du lite mer kusar i den oxå, med bibehållen försäkring.

Personligen skulle jag hellre köpa en 916 som gått 6000 mil än en Yamma som gått lika mycket... Hade en Thunderace innan som puffade ut blårök efter sig... Den hade bara rullat 4000.

Ason skrev:

Tacksam för svar...

Varför byta ner dig blev min första reaktion? :)
Men, om den är servad enligt bok, på verkstad & milen är ärliga så är det nog inga bekymmer.

X-up skrev:
Varför byta ner dig blev min första reaktion? :)
Men, om den är servad enligt bok, på verkstad & milen är ärliga så är det nog inga bekymmer.
R1:an är borta sen en tid tillbaka, har glömt att uppdatera...

byta ner sig... de beror nog på vad man är ute efter, är man kåt på hk så är r1:an ett mkt bra val, har man lust att betala skyhög försäkring lika så...

Ason skrev:
R1:an är borta sen en tid tillbaka, har glömt att uppdatera...

byta ner sig... de beror nog på vad man är ute efter, är man kåt på hk så är r1:an ett mkt bra val, har man lust att betala skyhög försäkring lika så...

Menade inte att vara elak, men min egna uppfattning av Ducati 748/9XX är att de låter gött som f-n. Men att de är tungstyrda, jobbig körställning, skramlar & är dyra att serva & byta reservdelar på. (dyrare än japs).

X-up skrev:
Menade inte att vara elak, men min egna uppfattning av Ducati 748/9XX är att de låter gött som f-n. Men att de är tungstyrda, jobbig körställning, skramlar & är dyra att serva & byta reservdelar på. (dyrare än japs).

Jaha, då var dom igång igen...

Nej dom är inte tungstyrda, bara om excentern bak är felställd av någon klant eller om rideheight:en (?) är satt för låg. Allt är ju justerbart. Vill man ha det riktigt vingligt så kan man ju till ochmed justera gaffelvinkeln.

Att klaga på körställningen på en sporthoj på Sporthoj.com är väl lite vekt... Lite som när Bike klagar på att fotpinnarna sitter för högt... Lite handväska över det...

Ericsson skrev:

Nej dom är inte tungstyrda, bara om excentern bak är felställd av någon klant eller om rideheight:en (?) är satt för låg. Allt är ju justerbart. Vill man ha det riktigt vingligt så kan man ju till ochmed justera gaffelvinkeln.

Att klaga på körställningen på en sporthoj på Sporthoj.com är väl lite vekt... Lite som när Bike klagar på att fotpinnarna sitter för högt... Lite handväska över det...

Mmm...men om du bara förstått vad du läst innan du hetsade upp dig :) så hade du kanske läst att det var MIN egna uppfattning. Jag tycker Duccar är grymt snygga, låter otroligt härligt, MEN jag föredrar en japs pg a att karaktären på motorn, körställning mm passar min smak bättre.

Är väl inget vekt i att klaga på körställningen? Alla är inte lika långa, hojar har inte justerbara fotpinnar orginal. Som sagt MIN egna uppfattning.
Är inte mer handväska i det än det är att "hugga" på andras åsikter! :tungan

X-up skrev:
Men att de är tungstyrda, jobbig körställning, skramlar & är dyra att serva & byta reservdelar på. (dyrare än japs).
Vad menar du med tungstyrd? Svår att lägga ner i kurvorna? Jag tycker inte det, snarare tvärtom!
Körställning :tummenupp
Skramlar :tummenupp
Service o reservdelar, tja du kör ju inte en dussinhoj....................

Last edited:
HEHEHETTTSSAAA UPP MIG, JAG HETSAR väl för F-N INTE ..... :D :tungan

Nä då jag är ingen Ducati-taliban, och jag läste att det var din "åsikt", men jag påstår att du har en åsikt som grundar sig på felaktigheter. Jag underlät att skriva ut att det jag skrev är min åsikt som jag inte menar måste därmed vara allas åsikt alá Fascism. Det antar jag är underförstått.

Det som stör mig en aning är att det bildas någon form av "allmän sanning" som ofta är baserad på något uttalade av någon eller något Bike-test där den då Yamaha-sponsrade Cralle ville framhäva hur bra Yamahan var. Sen repeteras det här okritiskt om och om igen. Tex. så malde Bike på vid varje test om att GSX-R hade för skarp knävinkel, dvs. fotpinnarna för högt upp. Detta för hojar där folk lägger ut flera tusen på att få fotpinnarna ännu högre upp och längre bak. Att sedan deras egna mätningar och mått visade att Suzukin inte hade skarpaste benvinkeln gjorde det hela mer underhållande.

Kollar man upp geometrin på en Ducati hypersport/superbike så är den, enligt min mening, inte trög med några mått mätt. Ändå så är det en vanlig "uppfattning" att dom är trögstyrda. Kanske är det lätt att förväxla stabilitet med trögstyrdhet. Om man nu ändå skulle tycka att dom är trögstyrda så är det ja bara att ställa om gaffelvinkeln, dra upp gaffeln några linjer, och höja upp häcken några snäpp, så då vore det väl f-n om man inte vinglar omkring och får slappers så att styrdämparen kokar.

Visserligen kan man ju ha åsikter om felaktigt konstruerade motorcyklar som tidiga R1:or och FireBlade som förbrukat många liv pga av "slappers". Gör deras nervositet dom mer lättstyrda?

Första gången jag körde min R direkt efter min 2001 GSX-R600 så tyckte jag att jag föll in i kurvorna och därför bytte jag till 70-profil fram istf. 60-profil.

Enligt min mening, åter igen, så finns det massor av motorcyklar med bekvämare körställning, GoldWing, BMW R eller K eller någonting, FJR eller varför inte någon kromsugga. Ingen av dom är sporthojar utan touringhojar där bekväm körställning vid touring är ett kriterium. För en sporthoj gäller lite andra kriterier tex. hur fort den kan köras på en kurvig väg alt. bana. Körställning vid touring, ner till korvmojen eller på raggarrundan ligger inte högst på listan. Ducatin, liksom min gamla GSX-R var en pina på raktfram-åkning i lagliga hastigheter men väldigt bekväma runt en bana. (Förutom att fotpinnarna skulle behöva åka upp en bit så jag slipper stå på tå.) På samma sätt skulle man ju kunna kritisera sporthojar för att ha för små kåpor eller för lite pakethållare eller inte ha några mugghållare och det vore väl ganska fånigt.

Klart man får "hugga" på andras åsikter, det är väl precis det som är en diskussion (på ett diskussionsforum). Iofs. väldigt Off topic, Sorry!

X-up skrev:
Mmm...men om du bara förstått vad du läst innan du hetsade upp dig :) så hade du kanske läst att det var MIN egna uppfattning. Jag tycker Duccar är grymt snygga, låter otroligt härligt, MEN jag föredrar en japs pg a att karaktären på motorn, körställning mm passar min smak bättre.

Är väl inget vekt i att klaga på körställningen? Alla är inte lika långa, hojar har inte justerbara fotpinnar orginal. Som sagt MIN egna uppfattning.
Är inte mer handväska i det än det är att "hugga" på andras åsikter! :tungan

Ericsson skrev:
HEHEHETTTSSAAA UPP MIG, JAG HETSAR väl för F-N INTE ..... :D :tungan

Nä då jag är ingen Ducati-taliban, och jag läste att det var din "åsikt", men jag påstår att du har en åsikt som grundar sig på felaktigheter. Jag underlät att skriva ut att det jag skrev är min åsikt som jag inte menar måste därmed vara allas åsikt alá Fascism. Det antar jag är underförstått.

Det som stör mig en aning är att det bildas någon form av "allmän sanning" som ofta är baserad på något uttalade av någon eller något Bike-test där den då Yamaha-sponsrade Cralle ville framhäva hur bra Yamahan var. Sen repeteras det här okritiskt om och om igen. Tex. så malde Bike på vid varje test om att GSX-R hade för skarp knävinkel, dvs. fotpinnarna för högt upp. Detta för hojar där folk lägger ut flera tusen på att få fotpinnarna ännu högre upp och längre bak. Att sedan deras egna mätningar och mått visade att Suzukin inte hade skarpaste benvinkeln gjorde det hela mer underhållande.

Kollar man upp geometrin på en Ducati hypersport/superbike så är den, enligt min mening, inte trög med några mått mätt. Ändå så är det en vanlig "uppfattning" att dom är trögstyrda. Kanske är det lätt att förväxla stabilitet med trögstyrdhet. Om man nu ändå skulle tycka att dom är trögstyrda så är det ja bara att ställa om gaffelvinkeln, dra upp gaffeln några linjer, och höja upp häcken några snäpp, så då vore det väl f-n om man inte vinglar omkring och får slappers så att styrdämparen kokar.

Visserligen kan man ju ha åsikter om felaktigt konstruerade motorcyklar som tidiga R1:or och FireBlade som förbrukat många liv pga av "slappers". Gör deras nervositet dom mer lättstyrda?

Första gången jag körde min R direkt efter min 2001 GSX-R600 så tyckte jag att jag föll in i kurvorna och därför bytte jag till 70-profil fram istf. 60-profil.

Enligt min mening, åter igen, så finns det massor av motorcyklar med bekvämare körställning, GoldWing, BMW R eller K eller någonting, FJR eller varför inte någon kromsugga. Ingen av dom är sporthojar utan touringhojar där bekväm körställning vid touring är ett kriterium. För en sporthoj gäller lite andra kriterier tex. hur fort den kan köras på en kurvig väg alt. bana. Körställning vid touring, ner till korvmojen eller på raggarrundan ligger inte högst på listan. Ducatin, liksom min gamla GSX-R var en pina på raktfram-åkning i lagliga hastigheter men väldigt bekväma runt en bana. (Förutom att fotpinnarna skulle behöva åka upp en bit så jag slipper stå på tå.) På samma sätt skulle man ju kunna kritisera sporthojar för att ha för små kåpor eller för lite pakethållare eller inte ha några mugghållare och det vore väl ganska fånigt.

Klart man får "hugga" på andras åsikter, det är väl precis det som är en diskussion (på ett diskussionsforum). Iofs. väldigt Off topic, Sorry!

Inga problem! Du har helt rätt i det du säger, en sporthoj kännetecknas ju av dessa kriterier, såsom körställning, chassi, fotpinnarnas placering, stabilitet mm. Är man ute efter komfort så ska man mycket riktig köpa en touringhoj. Men om vi snackar komfort inom kategorin sporthoj, så menade jag att te x mina Yamaha passar mig bättre än en Ducati.

Har även kört Aprilia RSV Mille en hel del & tycker även den känns bättre än Ducatin. Den kändes följsammare, mer lik en japsracer. Men allt handlar ju om inställningar som du själv skrev.

Jag har en 916 Strada från -94 och är helnöjd.
Nackdelarna är väl om man vill klaga på effekten, 107-111bhp är för lite för att tävla om rakorna med en radfyra om dom ligger rätt i varv eller för att inte tycka det är segt över 240km/h :3freak

Reservdelar är dyra? Njae, min uppfattning är att dom inte är det. Fick tag på två kompletta kåpset (1 glasfiber 1 kol/kevlar), ny tank inkl. pump och extra bakdel framskärm, sidokåpa m.m. för totalt <9000kr. OK, dom grejorna räknas kanske inte... begagnat ju! Men på ducati så är det inte så värst dyrt heller... om du inte ska köpa originalkåpor eller sånt.

Det skramlar, nånting går sönder...!!!... Torrkoppling är race ;) Sen kan man trycka dit en annan kompaktare kopling och få bort skramlet, även fast det är torrkoppling.

Den absolut största fördelen är att allt är väldigt lättmekat. ALLT sitter genomtänkt och är relativt lätt att komma åt. Sen att ALLT är justerbart gör ju saken bara ännu bättre :)

Även fast min hoj är en 94 och jag är rätt kass på att köra så är det många hetsporrar på radfyror som kan känna sig blåsta... av en 94... ducati! :7peta :hihi :tungan

Äh va fasiken, tycker du om hojen och litar på föregående mekar så köp för fasiken. Du kan serva själv sen :D Känns det inte 100% så kan du ju köpa vilken hoj som helst, radfyra som ducati spelar egentligen ingen roll väl så länge man är nöjd :hej

Ason skrev:

Tacksam för svar...
Klart köpläge, du får bland det vackraste som gjorts på två hjul, en härlig maskin och vilken motorkaraktär. :banana :banana :banana

Hehehe Mycket bra kommentar! :D Köper man en sporthoj så vet man ju att komforten är inte den viktigaste faktorn! I annat fall får man köpa en glidare eller bil! Peace!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla