Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ason skrev:törs man köpa en rackare som rullat 6000mil? servicebok finns...
Tacksam för svar...
Ason skrev:törs man köpa en rackare som rullat 6000mil? servicebok finns...
Tacksam för svar...
R1:an är borta sen en tid tillbaka, har glömt att uppdatera...X-up skrev:Varför byta ner dig blev min första reaktion?![]()
Men, om den är servad enligt bok, på verkstad & milen är ärliga så är det nog inga bekymmer.
Ason skrev:R1:an är borta sen en tid tillbaka, har glömt att uppdatera...
byta ner sig... de beror nog på vad man är ute efter, är man kåt på hk så är r1:an ett mkt bra val, har man lust att betala skyhög försäkring lika så...
X-up skrev:Menade inte att vara elak, men min egna uppfattning av Ducati 748/9XX är att de låter gött som f-n. Men att de är tungstyrda, jobbig körställning, skramlar & är dyra att serva & byta reservdelar på. (dyrare än japs).
Ericsson skrev:Jaha, då var dom igång igen...
Nej dom är inte tungstyrda, bara om excentern bak är felställd av någon klant eller om rideheight:en (?) är satt för låg. Allt är ju justerbart. Vill man ha det riktigt vingligt så kan man ju till ochmed justera gaffelvinkeln.
Att klaga på körställningen på en sporthoj på Sporthoj.com är väl lite vekt... Lite som när Bike klagar på att fotpinnarna sitter för högt... Lite handväska över det...
Vad menar du med tungstyrd? Svår att lägga ner i kurvorna? Jag tycker inte det, snarare tvärtom!X-up skrev:Men att de är tungstyrda, jobbig körställning, skramlar & är dyra att serva & byta reservdelar på. (dyrare än japs).
X-up skrev:Mmm...men om du bara förstått vad du läst innan du hetsade upp digså hade du kanske läst att det var MIN egna uppfattning. Jag tycker Duccar är grymt snygga, låter otroligt härligt, MEN jag föredrar en japs pg a att karaktären på motorn, körställning mm passar min smak bättre.
Är väl inget vekt i att klaga på körställningen? Alla är inte lika långa, hojar har inte justerbara fotpinnar orginal. Som sagt MIN egna uppfattning.
Är inte mer handväska i det än det är att "hugga" på andras åsikter!![]()
Ericsson skrev:HEHEHETTTSSAAA UPP MIG, JAG HETSAR väl för F-N INTE .....![]()
![]()
Nä då jag är ingen Ducati-taliban, och jag läste att det var din "åsikt", men jag påstår att du har en åsikt som grundar sig på felaktigheter. Jag underlät att skriva ut att det jag skrev är min åsikt som jag inte menar måste därmed vara allas åsikt alá Fascism. Det antar jag är underförstått.
Det som stör mig en aning är att det bildas någon form av "allmän sanning" som ofta är baserad på något uttalade av någon eller något Bike-test där den då Yamaha-sponsrade Cralle ville framhäva hur bra Yamahan var. Sen repeteras det här okritiskt om och om igen. Tex. så malde Bike på vid varje test om att GSX-R hade för skarp knävinkel, dvs. fotpinnarna för högt upp. Detta för hojar där folk lägger ut flera tusen på att få fotpinnarna ännu högre upp och längre bak. Att sedan deras egna mätningar och mått visade att Suzukin inte hade skarpaste benvinkeln gjorde det hela mer underhållande.
Kollar man upp geometrin på en Ducati hypersport/superbike så är den, enligt min mening, inte trög med några mått mätt. Ändå så är det en vanlig "uppfattning" att dom är trögstyrda. Kanske är det lätt att förväxla stabilitet med trögstyrdhet. Om man nu ändå skulle tycka att dom är trögstyrda så är det ja bara att ställa om gaffelvinkeln, dra upp gaffeln några linjer, och höja upp häcken några snäpp, så då vore det väl f-n om man inte vinglar omkring och får slappers så att styrdämparen kokar.
Visserligen kan man ju ha åsikter om felaktigt konstruerade motorcyklar som tidiga R1r och FireBlade som förbrukat många liv pga av "slappers". Gör deras nervositet dom mer lättstyrda?
Första gången jag körde min R direkt efter min 2001 GSX-R600 så tyckte jag att jag föll in i kurvorna och därför bytte jag till 70-profil fram istf. 60-profil.
Enligt min mening, åter igen, så finns det massor av motorcyklar med bekvämare körställning, GoldWing, BMW R eller K eller någonting, FJR eller varför inte någon kromsugga. Ingen av dom är sporthojar utan touringhojar där bekväm körställning vid touring är ett kriterium. För en sporthoj gäller lite andra kriterier tex. hur fort den kan köras på en kurvig väg alt. bana. Körställning vid touring, ner till korvmojen eller på raggarrundan ligger inte högst på listan. Ducatin, liksom min gamla GSX-R var en pina på raktfram-åkning i lagliga hastigheter men väldigt bekväma runt en bana. (Förutom att fotpinnarna skulle behöva åka upp en bit så jag slipper stå på tå.) På samma sätt skulle man ju kunna kritisera sporthojar för att ha för små kåpor eller för lite pakethållare eller inte ha några mugghållare och det vore väl ganska fånigt.
Klart man får "hugga" på andras åsikter, det är väl precis det som är en diskussion (på ett diskussionsforum). Iofs. väldigt Off topic, Sorry!
Klart köpläge, du får bland det vackraste som gjorts på två hjul, en härlig maskin och vilken motorkaraktär.Ason skrev:törs man köpa en rackare som rullat 6000mil? servicebok finns...
Tacksam för svar...
Jaha, då var dom igång igen...
Nej dom är inte tungstyrda, bara om excentern bak är felställd av någon klant eller om rideheight:en (?) är satt för låg. Allt är ju justerbart. Vill man ha det riktigt vingligt så kan man ju till ochmed justera gaffelvinkeln.
Att klaga på körställningen på en sporthoj på Sporthoj.com är väl lite vekt... Lite som när Bike klagar på att fotpinnarna sitter för högt... Lite handväska över det...
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |