Råd ang. transport.Köpa/hyra skåpbil eller inst. dragkrok?

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Skulle vilja höra med er som kanske haft liknande dilemma hur ni gjorde,vad ni skulle ha gjort o.s.v..

Vi ska snart flytta till hus (bor i lgh idag) och jag misstänker att det kommer bli en del transporterande av både det ena och det andra...

Dels blir det flyttlådor och möbler m.m...Det KAN man visserligen anlita flyttfirma till, men det kostar en slant.
Dels blir det byggavfall som ska forslas bort...Hyra container kanske? Har förstått att det kostar en del om man har "blandat" avfall...
Dels kommer det förr eller senare bli en del inköp av div. byggmaterial (gipsskivor,reglar,brädor m.m..)
Dels kommer vi till nästa sommar behöva tranportera buskar,träd och annat trädgårdsjox..
Dels (och detta är MIN verkliga anledning till "behovet") skulle det vara gott att kunna ta hojen i skåpet när man ska köra på bana som ligger 20-25 mil bort och slippa köra enformiga långa sträckor på hojen och sen behöva oroa sig för att man inte kommer hem om hojen av nån anledning skulle "bli trasig"..)

Jag har lite olika alternativ:

1. Köpa en begagnad skåpbil, typ Renault Traffic eller Master eller VW Transport eller likn.Men långt lastutrymme är ett krav. (Pris ca 15-20.000)
2. Hyra en skåpbil de gångerna behovet uppstår. (Säg 10 ggr á 1500/gång= 15.000)
3. Installera dragkrok på en av bilarna och hyra släp de gångerna behovet uppstår.
(Org. på Hyndan: ca 11000....men det GÅR. Biltema på gammel-Forden (-97:a med rostiga balkar) ca 2000.Tveksamt om det går p.g.a. rosten)

Skaffa dragkrok och släpvagn....

Alla villaägare MÅSTE äga en bil+släp. Du kommer snart finna att du tillbringar helgerna med att fixa i trådgärden, köra skräp, handla på stormarknader/IKEA/byggvaruhus etc och dessutom skall du transportera hojen. Buss är iof trevligt då man får hålla 110km/h på motorväg men underhållskostnaden för en gammal skåpbil samt försäkring och skatt blir snabbt svettigt....

Det är ju rent otroligt att det säljs bilar utan kula, morsan har kula på sin Toyota Yaris, den får ju trots allt dra 900kg eller nåt sånt, men vilken liten skitbil som helst får dra 750kg.

Farsan har en Pickis som får dra hur mycket som helst om man har BE, men även den får man dra 750kg med B

Dom har en 750kg släp som lätt rymmer två hojar, en gräsklippartraktor, en fyrhjuling, 25 st häckplantor, ett års samlat trädgårdsavfall, ett rejält vedlass, ett lass matjord eller vad som helst annat dom kan komma på att dom vill frakta, ofta sånt som man inte gärna skottar in i en skåpbil, andra gånger saker man hellre skulle ha haft i ett skåp.

Men eftersom du saknar bilar med kula skulle jag säga: Köp en skåpbil, med kula!
En 750kg släp (om du har B kort) kan du låna av en granne när du ska köra matjord så kan grannen låna skåpbilen av dig när han ska frakta soffa/frysbox/piano eller annat man vill ha i ett skåp istället för på ett släp.

Allt med skåp går bort tycker jag,flak är att föredra.

Skåp funkar hyfsat med gipsskivor och dyl ,men regler och virke som är 4-5 m långa så funkar det bättre med släp eller flak.

Billigaste är nog att sätta drag och köpa en beggad kärra,dock får man räckan med en viss renovering på gamla kärror som tex el,fjädring,hjul,lager osv.

Jag skulle nog välja dragkrok och släpvagn.

Köper du en begagnad buss för de pengarna så är väl inte driftsäkerheten så värst god. Dessutom så är det kanske inte så kul att frakta trädgårdsavfall och det blir kvar löv och grejer som lägger sig i diverse vrår i skåpet och komposterar sig själva. :näsblod

11000 för ett drag lät dyrt. Har du kollat vad det kostar på t.ex. Meca eller Mekonomen eller genom någon av deras verkstäder?

Dragkrok kommer du behöva som husägare, kostar lite mer än en hundring att hyra ett vanligt bur släp.. Köper du en gammal skåpbil för 15k så får du räkna med reparationer, skatt, försäkring osv..

Jag skulle nog välja dragkrok och släpvagn.

Köper du en begagnad buss för de pengarna så är väl inte driftsäkerheten så värst god. Dessutom så är det kanske inte så kul att frakta trädgårdsavfall och det blir kvar löv och grejer som lägger sig i diverse vrår i skåpet och komposterar sig själva. :näsblod

11000 för ett drag lät dyrt. Har du kollat vad det kostar på t.ex. Meca eller Mekonomen eller genom någon av deras verkstäder?

Dragkrok till Hyndan på Mekonomen:
Fast kula: 2350
Elsats 7-polig: 1300
+ ca 3½ tim. monteringskostnad (enligt Hyndaverkstan)

Dragkrok tillFårrden på Mekonomen:
Fast kula: 2200
Elsats 7-polig: 730
+ mont. kostnad (och ev. åtgärd av rostig balk?)

Lutar mycket åt drag+släpkärra just nu...tackar för alla svar hittills! :tummenupp

Dragkrok och en NY släpkärra, nytt obromsat släp kostar inget o håller hela livet.

Köpte mitt släp med stabila grindar med ramp för 14-15000.
SM-släpet

Köp en volvo 740 combi för 4-5k med kula. Då har du en bil du kan behandla som skit och den bara går och går.

Det är ju rent otroligt att det säljs bilar utan kula, morsan har kula på sin Toyota Yaris, den får ju trots allt dra 900kg eller nåt sånt, men vilken liten skitbil som helst får dra 750kg.

Farsan har en Pickis som får dra hur mycket som helst om man har BE, men även den får man dra 750kg med B

Dom har en 750kg släp som lätt rymmer två hojar, en gräsklippartraktor, en fyrhjuling, 25 st häckplantor, ett års samlat trädgårdsavfall, ett rejält vedlass, ett lass matjord eller vad som helst annat dom kan komma på att dom vill frakta, ofta sånt som man inte gärna skottar in i en skåpbil, andra gånger saker man hellre skulle ha haft i ett skåp.

Men eftersom du saknar bilar med kula skulle jag säga: Köp en skåpbil, med kula!
En 750kg släp (om du har B kort) kan du låna av en granne när du ska köra matjord så kan grannen låna skåpbilen av dig när han ska frakta soffa/frysbox/piano eller annat man vill ha i ett skåp istället för på ett släp.

Helt rätt.

Är inte dessutom så att överlast "bara" innebär böter, medans felklassat släp innebär en hel del tråkigheter?
Har för mig grannen har reggat sitt kåpsläp med boggie kapabelt att lasta 1.5ton, på 750kg för att få dra den efter SUVen.

Helt rätt.

Är inte dessutom så att överlast "bara" innebär böter, medans felklassat släp innebär en hel del tråkigheter?
Har för mig grannen har reggat sitt kåpsläp med boggie kapabelt att lasta 1.5ton, på 750kg för att få dra den efter SUVen.

Det är 1200kgs axel på farsans 750kgs släp.

Något vi var tacksamma över senast vi körde hem ved.

Överlast måste dom dessutom väga fram, om det inte är helt jävla uppenbart att det inte stämmer.

Helt rätt.

Så har vi gjort på mitt enorma racesläp. Släpet väger 930kg tomt men är reggat som 1000kg så jag därmed får dra det på B-kort. Att det sen är överlass om man stoppar i verkstadsinredningen eller gud bevars en motorcykel(där ryms 6st) spelar mindre roll...

Överlass är billigt olovlig körning med för tungt reggat släp är dyrt...

Det kan ju vara bra att ha med i beräkningen! Tackar för tipset!

Har fått förslaget att skaffa bromsat släp istället för obromsat.

För- och nackdelar med bromsat släp?

(Har bara AB-kort)

(Har bara AB-kort)

Fördelar, du får lasta mer och köra fortare med ett bromsat släp

Nackdelar det kostar mer i inköp och du kan behöva justera bromsar innan besiktning.

Fördelar, du får lasta mer och köra fortare med ett bromsat släp
Det beror på hur tungt det obromsade släpet är. Lätta obromsade släp får man dra i 80kmh.

Fördelen med ett obromsat är att man slipper bromsarna. Vilka gärna kan bråkas lite om man bara använder släpet ett par gånger per år.

(Har bara AB-kort)

om du inte ska ha släpet permanent på bilen,skaffa ett bromsat skönt att ha om du kopplar isär i backe eller ojämt underlag.

skaffa BE annars kostar kanske 5000:- om man har lite vana.

såg att du frågade på gorg men orkade inte svara där.

helt onödigt att vända sig till originalverkstad då dessa har samma krokar som mekonomen och dyl.

kolla vad www.widabil.se tar för monterat och klart.

Helt klart dragkrog du kommer använda den mer en du tror.
Jag skulle montera den på bilen du är minst rädd om! Då de är lätt hänt att man stöter till bilen när de lastas.
Kolla bildelsbasen och montera själv! köpte en komplett delbar krok med kablar och styrboxar till min bil för 2500kr istället för 7k som volvo skulle ha samma krok två år äldre! montering tog kanske 2 timmar.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back