Råd ang Suzuki RGV250

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
Tjena!

Har nyligen sålt min ZXR-750 pga av köp av en nyare gathoj. Jag tänkte att jag även skulle kunna ha en billig hoj o köra på bana!. Vad tror ni om en RGV250?, jag har alltid gillat denna lilla leksak nämligen.. Jag vet att den inte är superoptimal i alla lägen, men hur är hållbarheten på dessa typer av hojar?. Skall jag räkna med att den går sönder hela tiden?.

Den jag har tittat på är en 90a, som enligt ägaren skall vara 100% i motor o låda.

Tacksam för svar oavsett positivt elr Neg .

Det är ju en 2T, så kolvar är ju förbukningsvara. Försök ta reda på när de är bytta. Sen är avgasportarna en svag punkt på modellen. Helst ska man väl byta till kraftigare än de som sitter där original, men det vet nog nån annan bättre än jag. :)

Annars är det en hoj som känns lite besvärlig rakt fram, men som är desto mer hemma när det svänger :Bugar .

Själv har jag precis bytt från 2-takt TILL en ZXR (H1-modellen) och tycker att den är helt underbar!! Har dock inte testat den på bana än. :)

EDIT: Såg i din profil att det var en H1 du hade också. :)

Hojen är kanon tycker jag hade en tidigare på 90 talet rolig som bara den och idag skall jag hämta ännu än. Lite orolig rakt fram men en styrdämpare hjälper till mycket. För att vara så gammal känns modellen helt rätt även idag. Sedan hör ju till saken att jag älskar tvåtakt så då är denna verkligen kanon. Hoppas du hittar en som passar dig...... :tummenupp

90-an är lite speciell då den har helt egen elektronik, du kan alltså inte använda grejor från nån annan årsmodell. Köper du en 91 eller nyare har du samma el på 91-92-93, så där är chansen större att du kan hitta begagnade delar.

För övrigt är det en grymt rolig hoj. Jag har haft fem RGV250 och en Aprilia RS250, och på det stora hela har det varit rätt bekymmerslöst, även om de kräver mer kärlek än en fyrtaktare. Försök hitta en så orörd som möjligt, RGV tycks vara som magneter för vedbodtrimmare som sågar i luftburkar och har sig.

Det finns ett par saker att se upp med. Fråga om kylarvätska försvinner. Är det inte topp- eller cylinderfotpackning som är paj, så är det vattenpumpdrivningen som är otät. Då läcker kylvätskan in i växellådan, och där vill man inte ha glykol. Höger ramlager smörjs av växellådoljan. Att fixa det läckaget är dyrt. Ofta beror det på att cykeln har gått som räser (utan glykol i vattnet), och då rostar vattenpumpaxeln.

Det är rätt lätt att meka med den, dock. Man kan byta kolvar med motorn kvar i ramen, växellådan är av kassettyp som plockas ut åt sidan. Dessutom är hojen så lätt att man kan lyfta upp den på ett bord för att få lite bättre höjd att meka på.

Jag antar att det är hojen i Gränna du funderar på.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025