Råd angående projektor\dvd\förstärkarköp

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tänkte först köpa 42" plasma men har nu bestämt mig för att köpa en projektor och en 30-32" lcd istället.

Projektorn får kosta ca 15 000:- inkl duk, lcd:n väntar jag med ett tag. Har en helt ok 32" widescreen och har en känsla av att priset sjunker en hel del till på lcd.

Så frågan är vilken projektor man ska satsa på? En Toshiba MT200 vore det bästa köpet tror jag, 12800:- kan man få en sån för. Dom demade den på hifiklubben här i Uppsala och den va schysst som fan. Grym svärta och fina färger.
Dessvärre har jag läst på hemmbioforum att ganska många har problem med att titta på DLP projektorer. Dom får ont i huvudet/ögonen och ser regnbågseffekter i bilden.

Detta va ingenting jag märkte av själv, men jag kollade bara ca 15min och då var dessutom textningen avslagen. Ska tillbaks på fredag och kolla på sagan om ringen tänkte jag. Bara o hoppas att jag och tjejen inte är känsliga för RBE.

Alternativet är ju att köpa en LCD projektor, nån som har några tips på bra sådana under 15 000:-?

Vad det gäller DVD-spelar så vill jag ha en med DVi utgång och helst DivX decoder. Var först sugen på Samsung DVD-HD745 men enligt dom tester jag har hittat så var den inte så bra. Funderar istället på Cambridge DVD79, men den har jag inte hittat några test alls av. Nån som vet om den är schysst?

Förstärkaren ska jag också byta ut, har iofs en helt ok surroundförstärkare på 5x100w men den är jag less på. Funderar på antingen Harman Kardon AVR-230 eller Denon AVR-2105, nån som testat någon av dessa eller som vet nån annan bra förstärkare runt 5000:-?

Receiver: kan rekommendera Yamaha RX-V750. Har haft min i ca 2 månader och är riktigt nöjd. Kostar nu 4700 kr på inwarehouse.se eller så tar du den via sandstream här på Sporthoj.

Bästa projektorn runt 15 000:- är pt-AE500 anser jag, småpengar för den maskinen. Sen köper du en begagnad duk till det för runt tusingen.
Sen är jag fast i Marantz-träsket så jag rekommenderar en marantz-stärkare för runt 5000:-, tycker de låter underbart och är snyggast på marknaden.
Dvd-spelare så har philips en modell som jag inte kommer på modellbeteckningen på just nu, bra rescensioner samt dvi-utgång och med faroudja-kretsar.
Bara kika in på nåt välsorterat ställe så står den där i hyllan säkerligen eller sök på philips på pricerunner.
Eller så gör du det enkelt för dig och köper en marantz-dvd också så har du matchande anläggningen och samtidigt bra prestanda.
Dock tror jag dina krav blir dyra gällande dvd-spelare från marantz och philips är nog mer prisvärt på det området.
Kör själv philips Q50 (usa-import) till projektorn, endast komponent ut och progressive scan pal/ntsc. Låter absolut ingenting och är prestandan är grym.

Har du sett både LCD och DLP projektorer? Vad tycker du är fördel/nackdel med dom olika teknikerna?

Nu har jag inte nån stor erfarenhet av projektorer då jag fortfarande är inne på min första. Innan jag köpte den så kikade jag runt litegrann och anledningen till att det blev den det blev var priset kontra kvaliteten.
Jag var sugen på en dlp (sanyo har jag för mig) och den hade extremt bra bild tyckte jag då (hade bara kollat på två-tre stycken) och bra svärta och ljusstyrka. Men sen kollade jag på den jag köpte och tyckte att det var lika bra kvalitet på den förutom svärtan men det kvittade då.
Kommer fortsättningsvis välja lcd igen bara för att det är beprövad teknik som jag vet fungerar med få problem och inga vänner kommer bli sjösjuka när de kollar på film hemma hos mig + att jag har taskig syn själv.

Du borde åka och provtitta olika modeller innan du bestämmer dig, det är det enda råd jag kan ge dig just nu, förutom att pt-ae500 är extremt bra och den kommer jag troligtvis uppgradera till om det inte har kommit någon ny innan det från panasonic. Eller nån lika prisvärd från annan tillverkare.

Jag har en Harman Kardon AVR-230, och e nöjd med den, beställde min från netonnet.se. Kostade ca 4600 kr med frakt.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul