Rättvist eller inte?

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
När jag imorse var påväg till jobbet med min bil så hade jag tyvärr lite bråttom och blev uppmätt med laser körandes 63km/h på 50 väg.

Fick en saltad räkning av polisen á 2400kr. Känns självklart riktigt surt men man frågar sig det rimliga i bötesbeloppet när man vet att både en själv och andra kört mer än ett antal km/h fortare nästan dagligen.

Att man på exempelvis Sjöbo flygraka kan köra 180km/h på bakhjulet utan att polisen knappt visar sig gör att man ifrågasätter rättvisan i samhället... Visst är folket på flygrakan där på egen risk men sätter man det i relation till mina 2400kr för 13km/h så borde det röra sig om iallafall 20000kr i böter för en slangning över 150 blås...

Jag älskar att köra motorcykel men jag ifrågasätter ändå rimligheten i att fortsätta med det efter dagens händelse... Jag har kört hoj i 10 år och jag vet inte om jag kan komma ihåg en enda tur förutom uppkörningen där man hållt laglig hastighet hela vägen... Och så är det nog för dom flesta som kör hoj och säkert för många bilförare med...

En sporthoj är byggd för att gå fort på bana men när tomgångskörning på 6ans växel ger olagliga farter så undrar jag bara när man ska utnyttja den till vad den är byggd för?

Bankörning i all ära men hur många har tid och råd att bosätta sig på närmsta bana? Vardagskörningen har ju sin tjusning i vilket fall som helst...

Ville bara skriva av mig lite och ge någon en tankeställare kanske...

Ha det gott o ta det lungt på vägarna!

Köp motard då så kan du hålla full gas överallt..

Förstår inte vad du vill få fram :confused:

Se det så här, 2400kr är ganska billigt om du slår ut det på alla de gånger du överskridit fartgränsen.:)

Se det så här!

Tänk alla gånger du har kör för fort och INTE åkt dit! Dela det med 2400kr. vad blir det? 11 öre i böter /gång du har varit ute och svinat på vägarna, det har du råd med! :tummenupp

Rätt och fel bestäms av vad majoriteten tycker. Där efter röstar man i riksdagsvalet och de politikerna klubbar sedan igenom de beslut som representerar folkets val.

Du har blivit dömd efter dessa regler och det är därför rätt. I ett annat land hade straffet troligen blivit ett annat.

Så svaret är: Det är rättvist

gurra2fast skrev:
...Jag älskar att köra motorcykel men jag ifrågasätter ändå rimligheten i att fortsätta med det efter dagens händelse...

Ska du sluta köra hoj efter att ha fått fortkörningsböter med bilen? :va

Fick en saltad räkning av polisen á 2400kr. Känns självklart riktigt surt men man frågar sig det rimliga i bötesbeloppet när man vet att både en själv och andra kört mer än ett antal km/h fortare nästan dagligen.

Ville du böta mer eller vad menar du?

Förstår inte vad du vill få fram :confused:

Motard har jag faktiskt allvarligt funderat på när det är kurvtagning som är den sköjiga biten...

Och angående rimligheten "Gulleplutt" så undrar jag om den risk/fara som jag utsätter mina medtrafikanter för med att köra 63 på 50-sträcka motsvarar de 2400 kronorna?

Visst kan jag basunera ut till allmänheten om denna händelse men frågan är om det påverkar nån annan än mig själv?

Är det då en fråga om tur kanske? Den gasglade som aldrig blir stoppad kommer heller aldrig att tänka tanken att köra sakta... eller?

Visst vet alla att man inte får köra fortare än vad som står på skyltarna men om det så hade kostat mig 10 000kr hade det då medfört att majoriteten av alla mc och bilförare börjat köra saktare?

Vad vill man åstadkomma? Färre olyckor troligtvis... Är då att ge vissa trafikanter med otur saftiga böter den rätta vägen att gå?

Personligen tror jag det knappast... Jag tror på mer utbildning/fortbildning gärna på bana samtidigt som en höjning av åldern för tungt Mc-kort kanske?

Med bilförarna är det svårare eftersom majoriteten aldrig kan sätta sig in i en hojförares vardagsproblem i trafiken...

Skräckscenariot för mig är nog ändå alla körandes Toyota Prius med GPS-reglerad hastighet... Men är det dit vi är på väg?

Och angående rimligheten "Gulleplutt" så undrar jag om den risk/fara som jag utsätter mina medtrafikanter för med att köra 63 på 50-sträcka motsvarar de 2400 kronorna?

Nu ska jag upplysa dig om en sak, som jag antar att du inte visste:

"– Nio av tio fotgängare som blir påkörda i 30 km/h överlever. Redan vid 40-50 km/h är det omvända förhållanden. Nio av tio dör, säger han.

Samma förhållanden råder i korsningar där hastigheten är sänkt till 50 km/h. Nio av tio bilister klarar en sidokollision med livet i behåll om det går i 50. Redan vid 70-80 km/h är förhållandena omvända. Nio av tio dör."

(http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article329561.ece)

Så risken att du dödar någon/blir dödad själv ökade faktiskt enormt. 2400:- känns billigt i sammanhanget.

Tjena!

Din bilbot har väl inget med mc att göra?
Du körde för fort, du fick böter och får det att låta som att det är synd om dej. Håll 50 så slipper du böter, dessutom brukar 50 inte vara helt obefogat.

Nä händelsen påverkade ingen annan än dej själv, och det var ingen annan än dej själv som satte dej i sitsen...

/Fredde

Motard har jag faktiskt allvarligt funderat på när det är kurvtagning som är den sköjiga biten...

Visst kan jag basunera ut till allmänheten om denna händelse men frågan är om det påverkar nån annan än mig själv?

Är det då en fråga om tur kanske? Den gasglade som aldrig blir stoppad kommer heller aldrig att tänka tanken att köra sakta... eller?

Visst vet alla att man inte får köra fortare än vad som står på skyltarna men om det så hade kostat mig 10 000kr hade det då medfört att majoriteten av alla mc och bilförare börjat köra saktare?

Vad vill man åstadkomma? Färre olyckor troligtvis... Är då att ge vissa trafikanter med otur saftiga böter den rätta vägen att gå?

Personligen tror jag det knappast... Jag tror på mer utbildning/fortbildning gärna på bana samtidigt som en höjning av åldern för tungt Mc-kort kanske?

Med bilförarna är det svårare eftersom majoriteten aldrig kan sätta sig in i en hojförares vardagsproblem i trafiken...

Skräckscenariot för mig är nog ändå alla körandes Toyota Prius med GPS-reglerad hastighet... Men är det dit vi är på väg?

Ja, eftersom det är de priser vi alla har kommit överrens om så är det rimligt. Sen kan ju din personliga åsikt skilja sig från majoritetens. Men det är majoriteten som har rätt.

Själv skiljer sig mina åsikter påtagligt ofta från majoriteten. Men det är ju bara för att jag själv "har fel".

I stort sett så är det så det ska fungera. Men sen finns det ju mängder med tillkommande parametrar och trögheter i systemen. Samt att resonera på detta viset är väldigt avskalat och radikalt.

Last edited:
Se det så här!

Tänk alla gånger du har kör för fort och INTE åkt dit! Dela det med 2400kr. vad blir det? 11 öre i böter /gång du har varit ute och svinat på vägarna, det har du råd med! :tummenupp

Med tanke på den rätt låga låga risk som finns för att åka fast för fortkörning är det nog bara de med en utpräglad självförnekelse/selektivt minne som snackar om "otur" eller "när jag för en enda gång körde för fort " när man får en bot..
Ta det som en man och pröjsa..:rolleyes:

Jag älskar att köra motorcykel men jag ifrågasätter ändå rimligheten i att fortsätta med det efter dagens händelse...

Polisen har ju garanterat lyckats med sin insats om du överväger att sluta köra för fort och t.o.m. sluta åka hoj. Böterna har fyllt sin funktion hos dig snarare än hos alla andra som bara betalar och fortsätter köra för fort. Sluta du att köra hoj så slipper du alla kostnader och slipper bli en i statistiken. Det tjänar vi alla på. :tummenupp

Rätt och fel bestäms av vad majoriteten tycker. Där efter röstar man i riksdagsvalet och de politikerna klubbar sedan igenom de beslut som representerar folkets val.

Du har blivit dömd efter dessa regler och det är därför rätt. I ett annat land hade straffet troligen blivit ett annat.

Så svaret är: Det är rättvist

Gammal lögn, vi har inte direktdemokrati (vilket inget annat land har heller),
du röstar på ett PARTI som har någotsånär liknande åsikter som dig, därefter har vi blockbildning, Höger mot Vänster, det största partiet i det vinnande blocket styr Sverige helt utan hänsyn till medborgarnas åsikter (läs FRA-lag). Sossarna styrde ju fan Sverige i 30 år med bara 25-35% av rösterna, så du har FEL, minoriteten styr alltid i Sverige och det är inte Rätt, det är Fel :)

Loy skrev:

Med vilken motard kan du köra fullgas på någon väg? Kan väl loosa kortet på motorväg med valfri motard?

Gnällanka skrev:
"– Nio av tio fotgängare som blir påkörda i 30 km/h överlever. Redan vid 40-50 km/h är det omvända förhållanden. Nio av tio dör, säger han.

Skillnad mellan 30 och 40 ja! Mellan 50 och 60 nja? Nog mer intressant hur offret blir påkört.

Sen tror jag knappast att majoriteten är FÖR att det ska kosta 2400:- att köra 7km/h för fort på 50väg

Gammal lögn, vi har inte direktdemokrati (vilket inget annat land har heller),
du röstar på ett PARTI som har någotsånär liknande åsikter som dig, därefter har vi blockbildning, Höger mot Vänster, det största partiet i det vinnande blocket styr Sverige helt utan hänsyn till medborgarnas åsikter (läs FRA-lag). Sossarna styrde ju fan Sverige i 30 år med bara 25-35% av rösterna, så du har FEL, minoriteten styr alltid i Sverige och det är inte Rätt, det är Fel :)

Med vilken motard kan du köra fullgas på någon väg? Kan väl loosa kortet på motorväg med valfri motard?

Skillnad mellan 30 och 40 ja! Mellan 50 och 60 nja? Nog mer intressant hur offret blir påkört.

Sen tror jag knappast att majoriteten är FÖR att det ska kosta 2400:- att köra 7km/h för fort på 50väg
Jo, det är väl klart..

Men när du lägger i högsta växlen på en motard går det inte i 200 precis.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti