Rätt eller fel att visa ?

• Thread starter Thread starter Canoly
  • Start date Start date

Canoly

Guest
Hej alla Sporthoj-tittare.

Jag har det senaste året lagt in ganska många bilder på olika Forum. En sak har bilderna gemensamt, jag har aldrig postat en "olycksbild". Dessa bilder finns ofta i kvällspress och TV vid olika tävlingar etc. så vi börjar bli vana att se.

Jag kommer i nästa inlägg att göra ett undantag för att höra Er åsikt. I onsdags stod jag med kameran i "olycksvänstern" och tog där en bild på en vurpa. Till saken hör att jag senare i depån talade med den vurpande, fick hans e-mailadress och skickade bilden till honom igår. Jag passade på att fråga om hans åsikt angående eventuell publicering av bilden i detta och ett annat forum.

Svaret blev att det är helt O.K. att lägga upp bilden. Så långt allt väl, nu vill jag som sagt höra Er inställning till denna typ av bilder på Forumet.

Tycker de flesta av Er att sådana bilder skall undvikas, så blir detta första och sista från min sida

Här kommer bilden

Tagen på Falkenberg i onsdags i den olycksdrabbade vänsterböjen.

Bifogat

• vurpan sporthoj.jpg
    vurpan sporthoj.jpg
    71 KB · Visningar: 1,425
Klart man skall lägga upp kraschbilder så länge dom slutat "lyckligt" för det är väll igetligen en del av motorcykelåkningen varse man vill eller ej! alla hojåkare har eller kommer att skrota nångång under sin mc tid!

//Mcbudet

Canoly skrev:
Hej alla Sporthoj-tittare.

Jag har det senaste året lagt in ganska många bilder på olika Forum. En sak har bilderna gemensamt, jag har aldrig postat en "olycksbild". Dessa bilder finns ofta i kvällspress och TV vid olika tävlingar etc. så vi börjar bli vana att se.

Jag kommer i nästa inlägg att göra ett undantag för att höra Er åsikt. I onsdags stod jag med kameran i "olycksvänstern" och tog där en bild på en vurpa. Till saken hör att jag senare i depån talade med den vurpande, fick hans e-mailadress och skickade bilden till honom igår. Jag passade på att fråga om hans åsikt angående eventuell publicering av bilden i detta och ett annat forum.

Svaret blev att det är helt O.K. att lägga upp bilden. Så långt allt väl, nu vill jag som sagt höra Er inställning till denna typ av bilder på Forumet.

Tycker de flesta av Er att sådana bilder skall undvikas, så blir detta första och sista från min sida

I det här fallet så är det helt OK eftersom du har frågat först men det kan vara känsligt om föraren tex skadar sig o dyl. så att fråga är alldrig fel :tummenupp

Tycker generellt att det är OK speciellt när det gäller RR

Tycker att det var snyggt av dig att fråga. Helt oaktat om någon personskada uppstod eller ej.

Man får ha i åtanke att det rör sig om B-förare (antar jag i varje fall). Det är ju en viss skillnad med eliten där det föreligger ett betydligt större allmänintresse vilket gör att elitförarna får räkna med att få även mindre framstående prestationer publicerade.

Det är ju ingen som står och filmar när en amatör i golf med 36 i hcp missar puttar, vilket däremot Annika Sörenstam t ex får räkna med.

Kan nog vara bra att få ett OK från drabbad innan du postar. Tror inte så många har något emot att synas med sin hoj ute i naturen. Jag har det inte och inte något emot att kolla på såna bilder heller. Nu är jag iofs aldrig utanför banan :rolleyes:

Re: Här kommer bilden

Canoly skrev:
Tagen på Falkenberg i onsdags i den olycksdrabbade vänsterböjen.

Så länge olyckan slutar utan värre skador så tycker jag det är helt ok att publicera bilder här.
I övrigt måste jag igen säga att jag är imponerad av dina bilder! :bow

Tycker det är OK om "krascharen" tycker det är OK.
Och att det blir en lycklig utgång.

Olyckliga olyckor behöver vi inte se. Finns nog med skit världen för att man ska klara sig flera livstider...

Du har handlat helt rätt!
Dina bilder är underbara :bow
Själv tycker jag att det är bra att se bilder som väcker ens tankar om att man är "odödlig".

/ Danne

Bäst att fråga som sagt. Det kan vara en skenförsäkrare eller ½-försäkrare som sedan olyckligtvis får sin hoj stulen.

Har du godkänande från den på bilden så är det helt ok!
Då blir det ju inget onödigt tjaffs...

Schysst bild förresten...

När ska du göra en egen hemsida med alla bilder samlade??
VEt ju aldrig vart du postar "godbitarna"

//Nichlas

Jag kan inte mer än hålla med dom flesta här på forumet, då det är ok för föraren samt inga allvarliga person skador har skett.
Man ska givetvis inte gotta sig åt andras olyckor då det kan vara sin egen tur nästa gång men bilderna kan ha en viss underhållnings värde ändå. Till sist, du är j*****t grym med kameran Canoly. :bow

Tycker det är OK oavsett medgivande från förare. Allt sker ju på allmän plats till allmän beskådan. Visst är det snyggt att fråga men jag kan inte tänka mig nåt fall där man skulle vilja stoppa en bild.
Kraschbilder är ju inte typen av bilder som är personligt kränkande såsom bilder på ex. fulla personer i pinsamma situationer. Det enda som kan få sig en knäck är väl egot.
En typ av bilder vill man ju helst undgå att se och dessa är av typen "gotta sig i blod från svår olycka" men RRkrach-bilder är ju till 99% inte såna och dom flesta slutar ju väl.

Det är helt ok. Kanske dumt om killen i fråga förolyckades. När jag trillar så vill jag att du fotar&postar. :tummenupp

750RR

Förstår inte hur du alltid kan vara på rätt ställe vid rätt tillfälle :p
Alltid lika bra bilder :)
Även bra gjort att fråga han innan du la upp bilden :) ´

Keep up the good work :tummenupp

maverick_750rr skrev:
Det är helt ok. Kanske dumt om killen i fråga förolyckades. När jag trillar så vill jag att du fotar&postar. :tummenupp

750RR

Sund inställning hos mavve

OBS!! han skriver ju NÄR inte om :tummenupp

/oXydex

maverick_750rr skrev:
750RR
Ett av de bästa inlägg du gjort - kan bara hålla med = gäller för mig oxå.

Originally posted by Rymding
Bäst att fråga som sagt. Det kan vara en skenförsäkrare eller ½-försäkrare som sedan olyckligtvis får sin hoj stulen.
Menar du att det är ok att inte visa bilder från kracher för att personen ifråga kanske tänker lura sitt försäkringsbolag och därmed höja avgifter m.m.. för oss alla andra? *suckar tungt*

Dina bilder är ju för underbara Canoly.

Skaffa en hemsida med alla dina bildre så kan man säkert surfa in där och mysa i flera timmar.

Qwerty skrev:
Dina bilder är ju för underbara Canoly.

Skaffa en hemsida med alla dina bildre så kan man säkert surfa in där och mysa i flera timmar.

Det finns! Ketogan.com
:tummenupp

Själv frågade jag inte om jag fick ta med crashen i min film.. Tänkte inte på det... Hade varit en annan femma som sagt om han skadat sig dock, då hade jag nog varit försiktigare. Skitbra att du väckte denna tanke hos mig iaf! :tummenupp

(Vurpan på Canolys bild är med i min film som ligger på ovanstående länk.)

det e bara kul och se på krachbilder och man lär sig varje gång att man ska ha skydd. fast det är inte kul att se på bilder när någon dör eller blir alvarigt skadad.

jag fattar inte hur du lyckas få sån skärpa på bilden under en krach.

//Niklas

*/ ?>
Back