Räta ut bromsskiva i Göteborg?

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Finns det nån möjlighet att rikta en skiva i denna stan? Eller nån som vet var man kan hitta en begagnad till en R6a billigt? Skrot? :va

Är inte alls billigt att köpa nytt..

Hör med en lokal mekanisk verkstad, förr i tiden svarvade man iaf bilskivor innan det blev billigt att köpa nytt. En mc skiva är dock mycket tunnare=inte så mtrl o jobba med. Värt o kolla upp

Hör med en lokal mekanisk verkstad, förr i tiden svarvade man iaf bilskivor innan det blev billigt att köpa nytt. En mc skiva är dock mycket tunnare=inte så mtrl o jobba med. Värt o kolla upp

Har kollat med brorsan som är bilmeckare. Han sa att man eventuellt kunde svarva. Problemet är bara att fästa den i chucken då innediametern är såpass mycket större än bilskivor. Men han kollar vidare på det.

Om det är en bakskiva så kan man göra som följer.

Skär ut en skiva med rätt mått ur en plåt med vattenskärare, trådgnist eller laser. Ta en mm tjockare gods än originalskivans tjocklek. Sätt nu skivan i en planslip där du vänder skivan ofta, för att slutligen nå rätt tjocklek. Borra hålen för bultarna. Klart!

Behöver inga kylhål i skivans slitbana utan bara för bultarna som håller fast den. Materialet i plåten är inte så noga. Jag har använt vanlig plåt och det har funkat sjukt bra.

Är det däremot en framskiva eller att du nöter ex bana, så är det nog bäst att köpa ett färdigtillverkat, alt som du nämnde, rikta den gamla.

Skivor till en r6 måste det ju finnas i drivor då det har varit tidernas mest populära 600 racer!

Köp en beg ge max 300 för en eller 500 för ett par.

Lycka till!

Skivor till en r6 måste det ju finnas i drivor då det har varit tidernas mest populära 600 racer!

Köp en beg ge max 300 för en eller 500 för ett par.

Lycka till!

Tycker också det. Men jag har fått ett par napp på annonsen under dagen som jag ska ringa och kolla med imorgon. Så det ska nog lösa sig.

Sen ska man bara ha av framhjulet också. Kan nog bli en spännande operation. :tummenupp

Sen ska man bara ha av framhjulet också. Kan nog bli en spännande operation. :tummenupp

Är det nåt speciellt med just r6? Att plocka bort framhjulet är ju i regel svinenkelt... Lossa överfallen till framaxeln, lossa på axelns mutter, ta bort ett bromsok, lirka ut skiten.

Är det nåt speciellt med just r6? Att plocka bort framhjulet är ju i regel svinenkelt... Lossa överfallen till framaxeln, lossa på axelns mutter, ta bort ett bromsok, lirka ut skiten.

Nja, menade mest att jag måste palla/hänga/hålla upp den på nåt sätt när hjulet är av. Fast nu såg jag denna tingest på biltema för 179 spänn, så det lär säkert inte bli några problem.

http://www.biltema.se/Archive\Product_images\82\Large\82-331_l.jpg

Nja, menade mest att jag måste palla/hänga/hålla upp den på nåt sätt när hjulet är av. Fast nu såg jag denna tingest på biltema för 179 spänn, så det lär säkert inte bli några problem.

http://www.biltema.se/Archive\Product_images\82\Large\82-331_l.jpg

Tror inte den funkar till din r6 då jag har för mig att det är olika höjd från backen till underkant dina gaffelben.

Då är det bäst att ha ett stöd som lyfter i gaffelkronan. Alternativt lyfta med spännband!

Lycka till

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...