Räta gaffelben...

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Efter min tok vurpa på Knutstorp i helgen har innerbenet böjt sig en aning i höger framgaffel. Finns det möjlighet att räta den? Kan man göra detta själv med ett välutrstat garage eller behövs det proffs. Har hört att stål har " minne " och är relativt enkelt att räta tillbaka.

Är det någon som vem som gör detta?

Vore tacksam om någon som VET hur man gör förklarar - Ingenting om att jag TROR då det är ganska känsligt.

Mvh//ZF

För ett par år sedan när mange nilsson satte sin gixxer 600 i muren i utgången på rakan så lyckades mitonga fixa hans gaffelben. DU kan ju ringa o hör med dom 040-194140.

Hur man gör har jag däremot ingen som helst aning om ( som vanligt ).

Man tackar, Snackade med Mitonga - No problems babe - Skall plocka av gaffeln i helgen. Ska ta med bakramen också och se vad dom säger.

Tack för tipset.

Mvh//ZF

Klarade ramen sig såg hojen i depån o den var ihnte direkt vacker

Zilversurfer skrev:
Man tackar, Snackade med Mitonga - No problems babe - Skall plocka av gaffeln i helgen. Ska ta med bakramen också och se vad dom säger.

Tack för tipset.

Mvh//ZF

Fick du reda på hur dom gjorde?

Jag lämnade in mina RD350 gaffelben till universitetsverkstan i Linköping. De var duktigt böjda men när jag fick tillbaks dem så var de helt perfekta! "Gubben" som gjorde jobbet använde träklossar och en hydraulpress, det var inte lätt sa han. Då var det innerbenet ändå bara 32 mm i diameter (eller var det 36mm...?), kan tänka mig att moderna grova gaffelben kräver rejäla doningar för att rätas ut.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back