Räkna ut volym på en vevaxel (Bild!)

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Tjena en liten snabbfråga. Räcker denna bild med mått för att räkna ut volymen på veven?

Är en rak 6:a
[27mm typ]

Bifogat

• IMG_0693 (Large).jpg
    IMG_0693 (Large).jpg
    42.5 KB · Visningar: 129
3,14 x månens dragningskraft upphöjt till 38... Nä, matte är inte min grej. Lycka till. :)

Har svårt att tänka mig att det där ska räcka för att få fram något annat än just de 27mm du visar där. Finns ju inget mer att räkna på.

Asså matte och fysik är ju ganska enkelt:

Fyll en hink med vatten till 100%. Sänk ner vevaxeln och mät mängden vatten som rinner ut, t ex genom att ha hinken stående i en större hink eller i ett fat eller vafan som helst. Då får du volymen på vevaxeln skitenkelt. :mattias :fakta

Asså matte och fysik är ju ganska enkelt:

Fyll en hink med vatten till 100%. Sänk ner vevaxeln och mät mängden vatten som rinner ut, t ex genom att ha hinken stående i en större hink eller i ett fat eller vafan som helst. Då får du volymen på vevaxeln skitenkelt. :mattias :fakta

Ni förstår vad jag menar!! :4skrika

Slagvolymen på motorn?

Då saknar du borr x slaglängd för att räkna ut det...

Dom 27mm du har mätt upp har du ingen som helst användning av...

vill du veta volymen på självaste veven?
fixa en hink eller nåt annat större vattenkärl där du kan sänka ner hela veven i o mät hur mycket vatten du förflyttade när veven låg i.
det mått som du visar är meningsöst skulle jag säga om du inte bara vill veta hur tjocka stakarna kan vara.

men densiteten skiljer väl en smula om veven är smidd eller gjuten?

men densiteten skiljer väl en smula om veven är smidd eller gjuten?

Jo, likaså vad legeringen består av. Men så väldigt mycket skiljer det inte, så är man inte anusnoga kan man använda 7,86 g/cm3 som är densiteten för stål.

Edit: Simpelt gråjärn (gjutjärn) har en densitet om ca 7,2 g/cm3

Last edited:
Wait for it...

Wait for it...

Wait for it...

Wait for it...

Men som sagts tidigare; borr X slag = volym. Slaget borde väl gå att få fram (hjälpligt) genom att mäta C/C vevsläng/vevaxelcentrum?

Vaereförmotor (förutom att det är en rak 6:a)?

Släpp det på tårna....:rofl

:D Bra svar!

Men vilket FLYGER bäst då?

Så enkelt är det inte!

"På vetemjölspaketen i matbutiken står det att de innehåller två kilo mjöl. Men hur vet vi egentligen hur mycket ett kilo är?"

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/varlden-ska-fa-ett-nytt-kilogram-1.842636

Mnjaa, nu definieras ju ett kilo rätt noggrant! :)
Och även om de byter, lär det nog inte skilja så pass att man kan bli rik på att köpa lösviktsgodis före och sedan sälja efter... om man säger så... ;)

Last edited:
Om det är någonting cylinderformat så behöver du dels höjden, som du mäter nu, och arean, som du kan få med hjälp av radien/diametern/omkretsen.

Eftersom jag inte riktigt greppar vad du vill ha för volym så antar jag lite.
Säg att du vill ha en hockeypuck som precis passar i det där hålet du mätt ut. Höjden (H) är 27 mm, mät upp diametern (D) och sen räknar du ut volymen (V) enligt:

V = H * D * D * Pi / 4

Räknar du alla mått i millimeter får du ut svaret i kubikmillimeter. Dividera med tusen så får du det hela i kubikcentimeter. Dividera med tusen en gång till så får du det i kubikdecimeter = liter

Och detta får oss osökt in på....[YOUTUBE-ID]laDPl7TpxYE[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...