Räkna ut kraften man genererar vid t.e.x hopp?

waterjet

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2017
Hoj
suuki 125 gp
Har ett projekt på gång och ska ha en bakaxel som åker upp och ner. Kommer se ut såhär ungefär men denna har stödhjul som åker upp och ner men jag ska ha hela bakaxeln med däck som åker upp/ner. https://www.youtube.com/watch?v=AOl6uoaIVBc

Det jag vill veta är då hur mycket denna tål? Är tänkt att användas i stugan på grusväg och kommer köra max 50 km/h och träffar jag en liten grop med bakdäcket så vill jag va säker på det håller.

Jag plus motorcykeln kommer väga ca 140 kg.

Tänkte det måste finnas nåt sätt att räkna ut detta. T.e.x i cross eller i rally så vill man ju va säker på inget failar vid ett hopp i 130 km/h.

Här har vi en som klarar 6000 N vilket är 611 kg: http://www.ebay.com/itm/Max-1320Lbs...5127248&pid=100005&rk=4&rkt=6&sd=182511216815

jag har ingen aning men jag är intresserad utav vad du menar. jag förstår inte riktigt konstruktionen du är ute efter. hur ska det användas osv? Jag vill veta mer ;P

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Men du skall sätta fjädring på också. Sen ha den där höj o sänkbara saken på samma anordning som fjädring. Fast när du fällt den hela vägen bak. Kan vila emot nån stadig del på ramen. Slipper du tänka på ifall den pallar trycket.utan fjäder ta smällen. Eller tänker jag fel?

Jag sitter med popcornskålen, väntar på svar och filosoferar lite.

Med styvhet å fjädringen så kan du nog ställa upp en halvdan ekvation någorlunda lätt även om du egentligen även behöver dämpkraften som du nog är tvungen att mäta upp i en dynamisk testrigg då jag tvivlar på att någon vill ge dig den.

Men när du sedan bottnar fjädringen blir det ändå mycket värre än vad du räknat dig fram till.

Så rent krasst kanske man bara ska dra till med den kraft som krävs för att pressa ihop däcken platta och utgå från den vid fortsatta ekvationer. Lyckas du få nåt mycket hårdare krafter än det så pajjar du nog ändå fälgarna.

TS skriver
Jag plus motorcykeln kommer väga ca 140 kg.

Jag väger nästan så mycket tillsammans med trampcykeln !

Så ta du och kolla på vanliga trampcyklar
och
Mountainbikes med bakhjulsfjädring så kan du se vad som fodras. !

Last edited:
Finns inget enkelt svar, -för många parametrar (konstruktion, material, mm).
Den kan antagligen vara ganska klen ...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...