Rädda NTFS-partition från linux

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hej bullen jag har ett stort problem:
På min bärbara har jag en hårddisk som är uppdelad i en ntfs-partition med Windows Vista samt en linux-partition med Ubuntu 9.04.
Windows-partitionen har nu kajkat ur fullständigt. Skulle behöva köra en chkdisk samt defrag på den, men eftersom jag inte kommer in i windows så funkar inte det.
Datorn levererades med en genuint värdelös recovery-cd som helt utan framgång försöker starta upp windows direkt från hårddisken.
Inte heller lyckas jag använda någon av mina Windows XP installationsskivor, eftersom de alla kraschar på just den här datorn. Kanske p.g.a. 4 GB minne?

Det som fortfarande fungerar och har hälsan är Linux.
Finns det något sätt att felsöka och reparera ntfs-partitionen inifrån linux?

Jag råkade ut för samma sak för ett helt gäng år sen, runt 2005. På den tiden fanns det inget säkert sätt att skriva till NTFS från Linux men läsa var inga problem så vi brände helt enkelt ut allt i FAT32 till ett par DVD-skivor och formaterade om NTFS-disken. Enkelt och ganska snabbt.

Så, kommer du åt din NTFS-disk från Linux så kopiera allt du behöver och formatera, chkdiska och ominstallera.

Kan hända att du har en del nyttigt i din Linux-installation redan men det finns specialdistar för detta ändamål.

http://www.sysresccd.org/Main_Page
Verkar tyvärr inte funka men jag tackar för tipset.
Blir nog att försöka leta rätt på en fungerande XP64/Vista/Win7-DVD och köra chkdisk därifrån.
Jag råkade ut för samma sak för ett helt gäng år sen, runt 2005. På den tiden fanns det inget säkert sätt att skriva till NTFS från Linux men läsa var inga problem så vi brände helt enkelt ut allt i FAT32 till ett par DVD-skivor och formaterade om NTFS-disken. Enkelt och ganska snabbt.

Så, kommer du åt din NTFS-disk från Linux så kopiera allt du behöver och formatera, chkdiska och ominstallera.
Jag kommer tyvärr inte åt all data jag vill komma åt. :gnissla

Ja, det är nog inte annat att göra.
Varken XP 64bit eller Win7 ville leva upp till förväntningarna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT