Rädda extern hårddisk?!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Råkade dra ner externa hårddisken i golvet i går kväll, fall på ca 30 cm.
Givetvis verkar den ha gett sig. Den går igång och snurrar men ingen info verkar komma ut från den. Den "knäpper" även, typ som den söker info men inte får något svar och försöker igen.
Går det att rädda det som finns lagrat på den? Hur går jag tillväga och vad kan jag räkna med att det kostar? Gärna någon "kan vi inte rädda den, så behöver du inte betala garanti" eller sånt.

kamikaze kid(om jag inte blandar ihop han med någon annan) här på forumet gjorde väl en recovery på en hd nyligt så pma honom, var en tråd här förut.

Det finns ett ftg som heter Aurora som är duktiga på att rädda hårddiskar.
Har för mig att de håller till i Täby. Dessvärre är det inte precis billigt.

Har hittat lite, men verkar bra dyrt. Riktpris är mellan 5-10tusen... Rätt ordentligt. Verkar vara en baggis om data är borta, men efter ett fall verkar det bara drygt. Ingen som har någon mer infallsvinkel?

Det beror lite på vad som gått sönder.

En extern hårddisk innehåller en IDE eller SATA controller som omvandlar USB till IDE eller SATA. Har den gått sönder så kan du bara skruva ur hårddisken ur kabinettet och koppla den direkt i din dator. Har styrkortet på själva hårddisken gått sönder så går det att få tag på en annan identisk hårddisk och flytta över styrkortet men det är inte helt trivialt då det kan vara svårt att få tag på identiska hårddiskar och det är lite pillig lödning. Dock är det troligaste att mekaniken i själva disken gått sönder eftersom det är den som är mest känslig för stötar. I sådant fall kostar det en hel del att återställa datat.

Men om jag vore i ditt ställe så skulle jag skruva ur hårddisken och se om den går att ansluta direkt i datorn. Det kostar inget och kan funka. Funkar det inte så har du inte förlorat något.

fråga ang hårddisken

Hej på dej, jag är ju ingen hojåkare av er kaliber (kör custom) men surfade runt då min hårddisk gått sönder. Kom in på ert forum och såg att du råkat ut för samma sak att den gick i golvet precis som din. Nu undrar jag om det löste sig med din och isåfall vart du vände dig.

Mvh, Evert

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...