Räckvidd wifi - db, dbm

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
När man räknar på räckvidd gällande wifi

så har jag sett att det står både db & dbm

vad är vad ?

och när jag söker wifi här hemma (med inSSIDer) så får jag upp min router & min repeater

routern 38 db
repeatern 63 db

kollar jag med min telefon (wifi analyzer)
så mäts det i dbm

routern -40 dbm (max på den skalan)
repeatern -74 dbm

vad är max ? (räckvidd)
vad mär minimum ? (när tappar man förbindelsen till sitt wifi?)

Intresseklubben noterar - Per Ängskog som refereras i första artikeln är en f.d. arbetskollega från f.d. Ericsson Gävle. Max utstrålad uteffekt på det trådlösa området är reglerat så det enda du kan påverka själv i det stora hela är att använda en bättre mottagarantenn - men i normalfallet är prylens antennen avsedd både för mottagning och sändning - så det krävs oftast professionella prylar om man vill ha mottagare och sändare separerade.

WLAN är ett jysk/råttbo/elände... senast igår hade jag en kund som hade "fel" på TRE olika trådlösa routers när det visade sig att hans trådlösa AV-repeater stal fyra trådlösa kanaler (bredbandig med propriär modulation som inte syntes med en WLAN-analysator) på 2.4 GHz bandet i hans hem.

Max utstrålad uteffekt på det trådlösa området är reglerat så det enda du kan påverka själv i det stora hela är att använda en bättre mottagarantenn - men i normalfallet är prylens antennen avsedd både för mottagning och sändning - så det krävs oftast professionella prylar om man vill ha mottagare och sändare separerade.

Varför skulle man vilja ha mottagning och sändning separeraade?

En bättre antenn är en bättre antenn både för mottagning och sändning och man vill väl förbättra båda?

Tyvärr sätter ju tillverkarn ofta fasta antenner på grejorna.

Min stationära dator har löstagbar antenn, med separat antenn (på fot i fönstret) med hyfsad förstärkning fick jag in hela grannskapets WiFi med den datorn, vilket var trevligt när min leverantör hade problem, då kunde jag välja fritt bland grannarnas :D

På laptopen hade jag gärna sett ett antennjack för yttre antenn som man kan koppla in/fälla upp när man behöver.

På Routern har jag möjlighet att ansluta bättre antenner och eventuellt riktantenner om jag vill utöka räckvidden på mitt nätverk, men jag ser ingen anledning till att utöka det så att grannarna kan ansluta.

Det är möjligt att garagedatorn har dålig anslutning, men då sätter jag riktantenn på den och riktar mot huset istället.

Man vill separera mottagar- och sändarantenn därför att utstrålad effekt från sändarantennen är reglerad (om man bryr sig om sådana regler) medans förstärknigen på mottagarantennen får vara hur hög som helst. Dvs en bra antenn med hög förstärkning sänder ut mer effekt än standarden medger.

Man vill separera mottagar- och sändarantenn därför att utstrålad effekt från sändarantennen är reglerad (om man bryr sig om sådana regler) medans förstärknigen på mottagarantennen får vara hur hög som helst. Dvs en bra antenn med hög förstärkning sänder ut mer effekt än standarden medger.

Det är väl ingen vits att förstärka den mottagna signalen om den sända signalen inte går fram?

Näe, det är utmatad effekt från utrustningen som är reglerad och mäts, hur mycket antennvinst man lyckas få till efteråt är oreglerat på konsumentutrustning, annars skulle nog knappast antennerna få vara utbytbara.

Sen är ju antennvinst alltid på bekostnad av något, en rundstrålande antenn med förstärkning förstärker även oönskade signaler och brus, så i en normal stadsmiljö vill man inte förstärka så mycket.
Då är ju en riktantenn bättre, ju smalare riktad antennlob, ju mindre omkringvarande brus förstärks

Jag som har en relativt brusfri miljö omkring mig (förutom vägverkets högtrycksnatriumlampor) kan ju köra med rundstrålande antenner med kraftig förstärkning om jag vill.

Har man en svag sändare kan man kompensera med en bra mottagarantenn dvs max lär ha fyra antenner om man inte vill kunna göra sig ovän med PTS. Max EIRP är 20 dBm (dvs 100 mW) enligt Post Och Telestyrelsen.

Om jag inte tänker fel tänker helt fel nu innan kaffet landat i magen såhär på lördagsmorgonen.....

du har 1 st router (sändare och mottagare)
du har 1 st dator (sändare och mottagare)

både router & dator har så stark kombinerad antenn kan får ha (max sändningsvärde)
således har vi en begränsning om gör att vi inte "kan" göra mer med befintlig utrustning (utan repeater)

om vi då ersätter kombiantennerna med vars 1 max tillåten sändarantenn (samma styrka som innan) så är vi ju tillbaka på "0"
Men om vi då kompletterar med vars 1 dubbelt så starkt mottagarantenn än innan så borde vi ju nå varandra även om du utökar avståndet mellan enheterna iom att båda nu har starkare mottagare

eller blir det trassel med handskakning eller liknande då ?

Det är väl ingen vits att förstärka den mottagna signalen om den sända signalen inte går fram?

Näe, det är utmatad effekt från utrustningen som är reglerad och mäts, hur mycket antennvinst man lyckas få till efteråt är oreglerat på konsumentutrustning, annars skulle nog knappast antennerna få vara utbytbara.

Sen är ju antennvinst alltid på bekostnad av något, en rundstrålande antenn med förstärkning förstärker även oönskade signaler och brus, så i en normal stadsmiljö vill man inte förstärka så mycket.
Då är ju en riktantenn bättre, ju smalare riktad antennlob, ju mindre omkringvarande brus förstärks

Jag som har en relativt brusfri miljö omkring mig (förutom vägverkets högtrycksnatriumlampor) kan ju köra med rundstrålande antenner med kraftig förstärkning om jag vill.

Om jag inte tänker fel tänker helt fel nu innan kaffet landat i magen såhär på lördagsmorgonen.....

du har 1 st router (sändare och mottagare)
du har 1 st dator (sändare och mottagare)

både router & dator har så stark kombinerad antenn kan får ha (max sändningsvärde)
således har vi en begränsning om gör att vi inte "kan" göra mer med befintlig utrustning (utan repeater)

om vi då ersätter kombiantennerna med vars 1 max tillåten sändarantenn (samma styrka som innan) så är vi ju tillbaka på "0"
Men om vi då kompletterar med vars 1 dubbelt så starkt mottagarantenn än innan så borde vi ju nå varandra även om du utökar avståndet mellan enheterna iom att båda nu har starkare mottagare

eller blir det trassel med handskakning eller liknande då ?

Problemet är ju som sagt att sändning/mottagning är i samma antennutgång på grejorna, så det går inte att dela upp signalen.

Om man förbättrar sändningen med 3dB (en fördubbling) så förbättras mottagningen också.

Det säljs antewnner med rent fantastiska förstärkningssiffror men då ska man betänka att förstärkning kan räknas på olika sätt, det hederliga är att mäta i dBd (dB jämfört med en referensantenn av dipoltyp) eller möjligen dBi (dB jämfört med en teoretisk anten av isotroptyp, dvs en anten som strålar lika mycket åt alla håll inklusive uppåt och neråt)

Sen finns det något som skämtsamt brukar kallas dB(M) (dB påhittade av Marknadsföringsavdelningen i syfte att sälja)

Byt du glatt antenner till dom kraftigaste du hittar, du kan sätta upp paraboler och rikta mot varandra om du vill, det är inget du någonsin kommer att åka dit för.

Värt att notera är att om avståndet mellan blir för stort drabbas du ändå av paketkrockar och får inte en fullgod förbindelse.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back