Quickshifter

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Hej på er !!

Jag har ringt runt till några olika firmor som säljer hojprylar och frågat efter quickshifters. Jag har hittat några olika och priserna varierar mellan 2700-6500kr.
Så vad jag undrar är skiljer det mycket i kvalitet och funktion mellan olika modeller ???
Sliter dom olika mycket på växellåda och transmision???

Quickshifter för 2700? Då måste de väl inkludera en tryckkänslig stång som ger signal till dödarboxen, väl?

Den jag bygger (well, byggde) ville jag har 800 för. Om tillräckligt många vill ha en så beställer jag en ny batch mönsterkort. Men det är inget jag riktigt längtar efter att bygga... lite tidsödande - och tråkigt.

andersbrink skrev:
Quickshifter för 2700? Då måste de väl inkludera en tryckkänslig stång som ger signal till dödarboxen, väl?

Den jag bygger (well, byggde) ville jag har 800 för. Om tillräckligt många vill ha en så beställer jag en ny batch mönsterkort. Men det är inget jag riktigt längtar efter att bygga... lite tidsödande - och tråkigt.

Nej den för 2700 har ingen tryckkänslig stång, men däremot så har Techtronic tryckkänslig stång men den kostar 6500kr på KK racing. Mycket pengar för en quickshifter tycker jag.

En grej som under extremt kort tid stänger tändningen så man kan fullgasväxla, är det en quickshifter?

Vad kallas då ett sånt kit med en "kolv" som påverkar växelarmen via tryckknapp på styret, i kombination med funktion som ovan?

Några som är bra på quickshifters är Translogic, finns i många olika versioner titta på http://translogicuk.com/. Reglerar själv längden på tändnings brytningen beroende på varvtal, inget justerande här inte, gör dig själv en tjänst och beställ den direkt från England ( Bättre pris, mycket bättre service).

Fpe skrev:
Några som är bra på quickshifters är Translogic, finns i många olika versioner titta på http://translogicuk.com/. Reglerar själv längden på tändnings brytningen beroende på varvtal, inget justerande här inte, gör dig själv en tjänst och beställ den direkt från England ( Bättre pris, mycket bättre service).

Jo dom verkar vara helt ok. Men dom är ganska dyra!
Har du någon erfarenhet av dom?

Jocke K skrev:
Jo dom verkar vara helt ok. Men dom är ganska dyra!
Har du någon erfarenhet av dom?

Har ingen erfarenhet själv av den men så snart ett litet paket kommer till mig genom brevlådan så har jag. Har pratat med många personer som jag litar på och som tävlar och enligt dom är denna den bästa, blev varnad att inte köpa techtronics, men vad vet jag.
Hoppas bara att jag hinner testa den innan säsongen tar slut(det börjar bli kallt ute).
Priserna du såg på deras hemsida är deras officiela, surfa runt lite så ska du se att det blir lite billigare.

Har en Techtronics på min hoj och den fungerar perfekt :tummenupp
Jäkligt go känsla på bana, ej särskilt nödvändigt på väg enligt mig!!
Lie dyr kanske men mkt bra!

Bifogat

• Techtronics.JPG
    Techtronics.JPG
    15.9 KB · Visningar: 304
Fpe skrev:
Har ingen erfarenhet själv av den men så snart ett litet paket kommer till mig genom brevlådan så har jag. Har pratat med många personer som jag litar på och som tävlar och enligt dom är denna den bästa, blev varnad att inte köpa techtronics, men vad vet jag.
Hoppas bara att jag hinner testa den innan säsongen tar slut(det börjar bli kallt ute).
Priserna du såg på deras hemsida är deras officiela, surfa runt lite så ska du se att det blir lite billigare.

Varför blev du varnad för Techtronics?? Jag hade problem med min i början pga vatten läckte in i Rod'en(växelpinnen) vilket ledde till lite konstiga brytningar av tändningen, men det åtgärdades med bättre tätningar och andra material(dvs ny rod). annars har min funkat perfekt! Har inte provat translogic men de verkar seriösa, blir kanske en sådan till nästa hoj!

Fpe skrev:

Vart hittar du Translogic billigare än på deras hemsida?

Vilken modell valde du och hur mycket fick du betala??

Akesson skrev:
Varför blev du varnad för Techtronics?? Jag hade problem med min i början pga vatten läckte in i Rod'en(växelpinnen) vilket ledde till lite konstiga brytningar av tändningen, men det åtgärdades med bättre tätningar och andra material(dvs ny rod). annars har min funkat perfekt! Har inte provat translogic men de verkar seriösa, blir kanske en sådan till nästa hoj!

Du svarade kanske själv på din fråga, det jag fick höra var att det uppstår lite små problem med dom ibland, tex att den lägger av plötsligt för att funka i nästa ögonblick(detta kanske är barnsjukdomar som är fixade nu), det är mer än en person som har sagt detta till mig.
Men translogic har fungerat klanderfritt för dom, häng mig inte nu grabbar för detta.
Eftersom jag hade möjlighet att välja nu när jag skulle köpa en ny så valde jag det säkra kortet.
Vi får se, jag kanske inte alls blir nöjd med den, det jag hoppas nu är att det kan vara några dagar med fint väder så att man får testa den ordentligt när den anländer.

Fpe skrev:
Du svarade kanske själv på din fråga, det jag fick höra var att det uppstår lite små problem med dom ibland, tex att den lägger av plötsligt för att funka i nästa ögonblick(detta kanske är barnsjukdomar som är fixade nu), det är mer än en person som har sagt detta till mig.
Men translogic har fungerat klanderfritt för dom, häng mig inte nu grabbar för detta.
Eftersom jag hade möjlighet att välja nu när jag skulle köpa en ny så valde jag det säkra kortet.
Vi får se, jag kanske inte alls blir nöjd med den, det jag hoppas nu är att det kan vara några dagar med fint väder så att man får testa den ordentligt när den anländer.

OK! Låter precis som de problem jag hade, men efter bytet av rod har allt funkat. Mkt möjligt att Translogic är ännu bättre men techtronics funkar för mig!

andersbrink skrev:

Jo jag är intresserad av att köpa en quickshifter av dig om du nu kan tänka dig att ha lite tråkigt i vinter.
Har du möjlighet att inkludera en tryckkänslig stång??
Är brytningstiden manuellt ställbar??

andersbrink skrev:

Hej Anders!
Är detta en komplett fungerande Quickshift? För 800 spänn?
I så fall är jag oxå väldigt intresserad!
Jag är rätt händig själv med lödkolven, så om du inte orkar löda så kanske du kan fixa komponenter+mönsterkort+beskrivning istället?

Det är en quickshifterlåda, dvs enbart elektroniken. Ingen tryckstång, ingen brytarkontakt. Bara en låda med en lysdiodindikator och en trimpot (ca 30-150 ms) och ett externt relä (slitdel). Orkar jag beställa kort nån gång så hojtar jag till i den här tråden. Inte alls prioriterat för tillfället, finns så mycket annat kul å pyssla med.
Bild på elektroniken finns på http://andersbrink.se/sv/index.html

Om detär någon som har erfarenhet av Cordonas quickshifter så
dela gärna med er här...

Jocke K skrev:
Tackar för tipset :tummenupp .
Den kostar 1090kr inklusive frakt.
Har du testat en sådan? Och i sådana fall vad tyckte du om den?

jag har 2 av den gammla sorten, dom funka inte så bra.
men det kan ha något med att kopplingsdiagramet inte var hel korekt som jag fick.
jag tro att den nya är okej, specielt med "raceroden" som dom säljer...
ska nog inte förkasta brinkens grejer, kan tänka mig att dom är utprovare till förbannelse :tungan
själv har jag inte bestämt vilken jag ska köpa än, men någon blir det...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back