Quick-shifter för blåryk

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Någon som vet några erkänt bra quick-shifters för räsers? Var man kan köpa dem? Priser? Funktioner? Länkar? Tester? etc...

Tror de flesta här hemma kör antingen med CTS eller KLS.
CTS'en är billigare, c:a 4000, medan KLS'en nästan dubbelt så dyr.
Många utomlands kör med Battle shiftern, prislapp runt 3500:-. Inte hört någon som direkt klagat på några av dessa tre.

oFFkeFF skrev:
Tror de flesta här hemma kör antingen med CTS eller KLS.
CTS'en är billigare, c:a 4000, medan KLS'en nästan dubbelt så dyr.
Många utomlands kör med Battle shiftern, prislapp runt 3500:-. Inte hört någon som direkt klagat på några av dessa tre.

Ok! Länkar?

på www.sp125racing.com så hittade jag BATTLE FACTORY QUICKSHIFTERS, för £215 = 2795kr.. och en lite dyrare....

jag ska ha det ialefal :)

Take care

BlueDevil skrev:
på www.sp125racing.com så hittade jag BATTLE FACTORY QUICKSHIFTERS, för £215 = 2795kr.. och en lite dyrare....

jag ska ha det ialefal :)

Take care

Hmm... Frågan är vad som skiljer alla dessa åt förutom priset!? En KLS kostar 545 Euro + 16%, men är den lika mycket bättre som den är dyrare?

Gör som 600-SuperSport'arna, använd en billig shiftkill för under 1000-lappen och växla med tutknappen medans du samtidigt sätter tryck på växelspaken med foten.

andersbrink skrev:
Gör som 600-SuperSport'arna, använd en billig shiftkill för under 1000-lappen och växla med tutknappen medans du samtidigt sätter tryck på växelspaken med foten.

Var får man tag i en sådan?
Jag läste texten om Battle shiftern och tyckte det var oklart om huruvida det var en shiftkiller eller quickshifter. Men med tanke på priset så. Antar att alla alternativ ovan är just quickshifters...?

/Joakim

andersbrink skrev:

Kan man inte bara koppla in tutan direkt på dödarknappen isf? Borde ju bli nästan gratis tycker man.... Dåligt med tutor på 250-racers förstås....

Eller brytaren som normalt sitter på stödet på de flesta gathojar? Borde ju gå att få för nån hundring på skroten och går att montera på växellänkaget om man är lite händig.

Coola Ola skrev:
Kan man inte bara koppla in tutan direkt på dödarknappen isf? Borde ju bli nästan gratis tycker man.... Dåligt med tutor på 250-racers förstås....

Eller brytaren som normalt sitter på stödet på de flesta gathojar? Borde ju gå att få för nån hundring på skroten och går att montera på växellänkaget om man är lite händig.

Stödbrytaren är det en del som använder. Men saken är den att man egentligen bara vill bryta tändningen, inte all annan elektronik(även om det inte är mycket mer på en räser), för att få så exakt bryttid som möjligt.

/Joakim

Jag vill inte ha någon knapp som jag måste trycka på, utan jag vill bara trycka till växelpinnen med gasen i botten. O jag vill inte ha något fult hemmamek...

För att verkligen göra det hela så krångligt som möjligt säljer dessa Quickshifters utan quickshifter, och Powershifter med quickshift. Herregud.

http://www.performancemotorcycleparts.com/tuning_pages/translogic.htm

/Joakim

Edit: Jag har genom en grundlig forskning fått fram att både Battleshiftern och KLS'n är med brytare på växelföraren, inte solenoid som själv växlar med knapp...

Är KLS'n så stor som den ser ut?
http://www.kls.de/fotos/fotossa/sensorbox2.jpg

Battleshiftern ser mindre ömtålig ut.
http://www.rscycles.com/images/electricshift/rs125shifter.jpg

Last edited:
Hör dig för med andra RR'are innan du lägger sex pannor på nåt du kanske kommer att hata. Det är lätt hänt att man kommer åt växelspaken lite när man förflyttar sig från sida till sida. Vill du växla/döda tändningen mitt i en kurva?

oscar skrev:
Jag vill inte ha någon knapp som jag måste trycka på, utan jag vill bara trycka till växelpinnen med gasen i botten. O jag vill inte ha något fult hemmamek...

andersbrink skrev:
Hör dig för med andra RR'are innan du lägger sex pannor på nåt du kanske kommer att hata. Det är lätt hänt att man kommer åt växelspaken lite när man förflyttar sig från sida till sida. Vill du växla/döda tändningen mitt i en kurva?

Har haft quickshifter på min hoj i 3 år nu med rätt många bankörningar och det har jag aldrig varit med om. Anledningen att man har knapp i Supersport är väl att man inte fårha quickshift! I superbike och motogp kör man väl med quickshifter vad jag vet och inte en knapp på styret, det blir ju bara mer att hålla reda på.

Akesson skrev:
Har haft quickshifter på min hoj i 3 år nu med rätt många bankörningar och det har jag aldrig varit med om. Anledningen att man har knapp i Supersport är väl att man inte fårha quickshift! I superbike och motogp kör man väl med quickshifter vad jag vet och inte en knapp på styret, det blir ju bara mer att hålla reda på.

Det stämmer bra det, förbjudet i SS, varav det krångligare systemet med tutan...har heller aldrig hört talas om "vådabrytning" av tändningen i kurvor, dock så har jag själv råkat peta i en växel mitt i en kurva någon gång, och det var ju mindre trevligt, ännu värre med quickshifter då!

Dock så händer inte det om du lär dig sätta fötterna rätt, vilket inte är så svårt egentligen...

Akesson skrev:
I superbike och motogp kör man väl med quickshifter vad jag vet och inte en knapp på styret, det blir ju bara mer att hålla reda på.

Det sitter i ryggmärgen efter ett par varv. Det är iaf ett alternativ till tryckkänsliga sensorer som kan krångla. En enkel tryckknapp och din fot krånglar mindre än den dyrare quickshiftern, enklare och billigare att reparera är det också. Det enda man är ute efter är ju att slippa koppla.

Back