Pysventil på turbodiesel

  • Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag vill ha en sån där dumpventil på min rostiga Golf turbodiesel från 1987 (på 65 hk). Vet någon om det ens är möjligt? Måste jag ha en återcirkulerande eller kan jag ha en fridumpande som pyser?

PSHHYYYYYYT :lol
 
Långa farbron skrev:
Fråga grabbarna i turbo fourmet :)

Jo tänkte det, men detta är lite för OT. Man blir ju flamad direkct om det inte är MC relaterat :va
 
IO skrev:
Jo tänkte det, men detta är lite för OT. Man blir ju flamad direkct om det inte är MC relaterat :va

Det borde inte behöva vara återcirkulerande på turbodiesel efter som dom alltid kör med luftöverskott. Alltså alltid massa luft och sen olika mycket diesel.

Jag tycker du ska höja laddtrycket genom att skruva in wastegate stången några varv och sen höjer du bränsle trycket genom att mickla med bränsletrycksregulatorn och vipps så så har du mer mos i motorn.
Risken är att den svartryker så in i H E om du får för mycket diesel jämfört med luft.
 
IO skrev:
Jag vill ha en sån där dumpventil på min rostiga Golf turbodiesel från 1987 (på 65 hk). Vet någon om det ens är möjligt? Måste jag ha en återcirkulerande eller kan jag ha en fridumpande som pyser?

PSHHYYYYYYT :lol

Mer seriöst så borde det bara vara att koppla dumpventilen så den dumpar rakt ut och sen får du se om den svartryker vid gasuppsläpp.
Den kommer fungera iallfall.
 
Agent Apelsin skrev:
Mer seriöst så borde det bara vara att koppla dumpventilen så den dumpar rakt ut och sen får du se om den svartryker vid gasuppsläpp.
Den kommer fungera iallfall.

Du menar att koppla bort returröret på den ventil som sitter där? Det kan man ju testa. Men mera mos är jag inte ute efter, jag vill bara förvirra byns kids när jag drar förbi med min gamla golf :hihi
 
IO skrev:
Du menar att koppla bort returröret på den ventil som sitter där? Det kan man ju testa. Men mera mos är jag inte ute efter, jag vill bara förvirra byns kids när jag drar förbi med min gamla golf :hihi
Jag skickade en fråga liknande din till Dalhems för några år sedan. Men i mitt fall så gällde det en Golf III TD -93. I alla fall så svarade de: Om den har spjäll så går det bra.

Jag undersökte dock inte saken något närmare.
 
Lite svårt att få ett pysljud ur en diesel då de inte har något gasspjäll, då det inte kan bli stopp tvärt nånstanns uppstår inget tryck som inte kan ta vägen via motorn. Men allt går ju med lite modifikation. :D
 
antar att det inte är så fett tryck i turbon så då låter det nog väääldigt lite.
 
SaabJohan skrev:
Gasspjäll hittar man inte i många dieslar, är mest i gammalt skrot. Detta är ju egentligen rätt självklart då gasspjällen är en avgörande anledning till bensinmotorns höga bränsleförbrukning på delgas, vilket inte alls drabbar en diesel i samma utsträckning. Vidare så får en dieselmotor högre verkningsgrad och lägre avgasutsläpp när andelen luft ökas i förhållande till bränsle.

Volvo D5 saknar gasspjäll liksom alla dieslar, med några få undantag.

Då en dieselmotor saknar gasspjäll så är det inte bara så att en avlastningsventil inte går att montera, den fyller heller ingen funktion, eller ja, har tom en negativ verkan.

Dieselmotorer är ju liksom otto-motorer begränsade av den luftmängd de kan flöda, dock så är dieslar tvungna att hålla en betydligt snålare blandning pga avgasutsläppen (det är därför man får ut mera effekt med en viss turbo på en bensinmotor framför en diesel).
En annan sak är att dieslar inte är lambda styrda såsom en bensinmotor, det finns alltså inget förhållande mellan bränslemängd och luftmängd, istället så finns ett förhållande mellan effekten som tas ut och bränsleflödet. Detta gör också att en turbodiesel inte är instabil som en bensinturbo är, således kan ett stabilt laddtryck nås utan wastegate varvid det ofta blir lite klurigare när man ska höja laddtrycket.
Fördelen med dieselmotorn när man ska trimma är att den inte är knackningsbegränsad, vilket gör att man kan köra med mycket höga laddtryck som egentligen bara begränsas av hur mycket som aggregatet kan ladda och hur mycket motorn tål. Laddtryck är också något man blir tvungen att utnyttja om man inte vill lämna svarta rökmoln efter sig med en motor som drar onödigt mycket bränsle.
Dieselns nackdelar är att den är tung i förhållande till effekten och att den har stora problem med högre varvtal varvid vridmomentet blir onödigt högt och leder till stora transmissionsproblem.
.....
 
de finns inga gasspjäll på dieselar dom reglerar varvatalet med mängden diesel du häver inn i motorn men montera öppet filter minska antalet burkar å öka på laddtrycket å ställ på pumpen så kan du på vissa motorer få rätt så mysigt ljud när du växlar
 
Det var ju synd, jag får anta att det saknas spjäll på min då. Jag som hade hoppats på att spela in en Getaway Norrköping film nu i höst.
 
den finns de defintivt inte på isåfall så om de skulle finnas så e de nog något fel
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top