pysljud från motorn.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Bytte cylinder och kolv igår på min 2taktare. har motorn löst så inget avgasrör eller så är monterat. Inte förgasaren heller för den delen alltså är det öppet till insuget. Det verkar vara jättebra komp och allt men det är detta ljudet jag inte vet om det är normalt.. När man drar på kicken så pyser det om man drar riktigt sakta. känns som en läcka. Men jag kan inte komma på vart de läcker. Allt runt cylinderfoten är tätt och så även vid toppen. provat att hålla för utblåset också. :D.. eh inte vet jag.. kanske ska vara så.
Inga Reeds monterade heller.. kanske är det. :confused:

philsson skrev:
Bytte cylinder och kolv igår på min 2taktare. har motorn löst så inget avgasrör eller så är monterat. Inte förgasaren heller för den delen alltså är det öppet till insuget. Det verkar vara jättebra komp och allt men det är detta ljudet jag inte vet om det är normalt.. När man drar på kicken så pyser det om man drar riktigt sakta. känns som en läcka. Men jag kan inte komma på vart de läcker. Allt runt cylinderfoten är tätt och så även vid toppen. provat att hålla för utblåset också. :D.. eh inte vet jag.. kanske ska vara så.
Inga Reeds monterade heller.. kanske är det. :confused:

Allt är normalt, det ska låta så när avgas och insug är demonterade!

Det läcker luft mellan cylindern och kolvringarna. Helt normalt. Dom är inte helt täta.

TheDiversion skrev:
Det läcker luft mellan cylindern och kolvringarna. Helt normalt. Dom är inte helt täta.
I så fall för att dom inte är tillräckligt smorda.. för det är nya grejor jag har satt i.
Ang Reeds.. dom sitter ju där av någon anledning alltså kommer det förmodligen ut luft bakvägen tillbaks i insuget. kan tänka mig att det är det som låter..
Men tack för att ni säger att det är normalt.. behövde höras efter så mycket strul med motorn. :tummenupp

Nya kolvringar läcker. Nya kolvringar ska köras in. Nya kolvringar ska inte köras in försiktigt. Nya kolvringar ska inte övervarvas. Nya kolvringar ska inte köras på tomgång.

andersbrink skrev:
Nya kolvringar läcker. Nya kolvringar ska köras in. Nya kolvringar ska inte köras in försiktigt. Nya kolvringar ska inte övervarvas. Nya kolvringar ska inte köras på tomgång.
vänta lite.. att jag inte ska köra på tomgång de visste jag och att jag inte ska övervarva.. men ska jag verkligen inte ta det försiktigt?. :va

Debatterat ämne. Men faktum kvarstår att det är trycket i förbränningsrummet som trycker kolvringarna mot cylinderväggen. Feskörning på tomgång ger lågt tryck, liten kraft och dåligt inslipade kolvringar.

Om man ansluter sig till den teorin borde väl låga varv och högt vridmomentuttag vara rätt metod?

ft skrev:
Debatterat ämne. Men faktum kvarstår att det är trycket i förbränningsrummet som trycker kolvringarna mot cylinderväggen. Feskörning på tomgång ger lågt tryck, liten kraft och dåligt inslipade kolvringar.

Om man ansluter sig till den teorin borde väl låga varv och högt vridmomentuttag vara rätt metod?
Egentligen inte.. segdragning är inte bra vid inkörning..

philsson skrev:
Egentligen inte.. segdragning är inte bra vid inkörning..

Ptja, höga varv är inte bra... och att puttköra utan belastning är inte heller bra. Vad återstår då?

Som sagt, debatterat ämne.

Det är ofta en bra idé att fråga sig vad man vet, vad man tror att man vet och var man har hört det man tror sig veta. Jag utger mig inte för att veta precis vad som är bästa sättet. Däremot så set jag goda orsaker att inte varva och goda orsaker att se till att man har ordentligt tryck i förbränningsrummet. Ergo: Segdragning.

Måste ha debatterats till leda här förut. Jag skall ta och söka när jag orkar.

ft skrev:
Ptja, höga varv är inte bra... och att puttköra utan belastning är inte heller bra. Vad återstår då?

Dålig fantasi idag ? Hela området av varierande varv o belastning återstår.
Dvs. Allt utom extremvärdena. Låt bara bli långvarig tomgång och luta den inte
mot varvstoppet så ordnar det sig.
Hur kör du hoj egentligen ? :va
Moppevarianten där gashandtaget bara har 2 lägen, av resp på.... :D
/u

ulf_lundin skrev:
Dålig fantasi idag ? Hela området av varierande varv o belastning återstår.

Fyra kvadranter: Höga varv, hög belastning. Låga varv, hög belastning. Höga varv, låg belastning. Låga varv, låg belastning.

Plocka bort alla alternativ med höga varv. Plocka bort alla alternativ med låg belastning. Vad återstår?

Och nej, även om slutsatsen blir att man skall ha hög belastning för inkörning så tror jag inte att det är en god idé att hålla fullt från att man trycker in startknappen... :D

(Nu jävlar skall jag leta rätt på inkörningsdebatter från förr. Våra erfarna motorrivare lär ju ha provat bägge varianterna och själva besiktigat resultatet. En annan kan ju bara spekulera.)

Edit: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=44900&page=1&pp=20&highlight=ink%F6rning

Sedan förstår jag vad du menar, hög belastning kan ju gärna tolkas som full belastning. Maxtryck och fullt öppet. Och ja, det finns ju rätt mycket mellan det läget och tomgång att spela på...

Last edited:
UrbanTiger skrev:
Hur man kör in en motor om man har råd att chansa.
http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Vem har råd att chansa och få renovera upp hela skiten igen för sura pengar.

Nu har du ju inte bytt lager och så att det är nog ingen fara att piska på lite grann. Fiskörning är nog inge bättre men man ska nog inte tokköra, det tar emot liksom. Bättre att ge den en procent olja extra om man vill vara försiktig.

Min bil har gått knappt 600 mil nu, chippad efter 35 mil ( Karlstad-Sthlm )

På full gas från första minuten, bra varv på ettan, tvåan , trean

Nu ska vi se om det håller :hihi

UrbanTiger skrev:
Hur man kör in en motor om man har råd att chansa.
http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Vem har råd att chansa och få renovera upp hela skiten igen för sura pengar.

Nu har du ju inte bytt lager och så att det är nog ingen fara att piska på lite grann. Fiskörning är nog inge bättre men man ska nog inte tokköra, det tar emot liksom. Bättre att ge den en procent olja extra om man vill vara försiktig.
kolvbultslagret är nytt. Visste inte att man behövde köra in dom.

UrbanTiger skrev:
Kolvbultslagret är det ju ingen större rotation på så det kvittar. Andra lager är det nog värt att låta dom sätta sig lite innan man lastar på för hårt.
Det är i för sig sant.. Föresten.. hört att det ska vara bra att hälla i lite 2takts olja i veven innan det är dags för att starta hojen.

UrbanTiger skrev:
Kolvbultslagret är det ju ingen större rotation på så det kvittar.
Det är rätt bra fart på det lagret oxå. Vinkelhastigheten på vevstaken är inte att
förakta.

Om det är ett nållager så frestar accelerationen (ändringen av lagrets rotationshastighet) en del på nålar o hållare. Helst små toleranser så att
nålarna verkligen rullar och inte glider på lagringarna.

Om det har nåt med inkörning att göra, vet jag inte....
/u

UrbanTiger skrev:
Innan man monterar ihop grejerna så är det värt att smeta på lite olja på kolvringar, kolv, cylinder, lager och så vidare. Det gör att det minskar risken för att det kärvar när man monterar ihop det och om det gör någon nytta när motorn gått igång är väl kanske mer tveksamt då oljan tvättas bort efter ett par varv. Häll inte ner olja i vevhuset för det kommer bara att göra att du riskerar att släcka stiftet när du försöker starta den.

Det är separat oljesmörjning på din hoj, LR ?
Blanda en procent extra olja direkt i tanken första två tre tankarna så räcker det under inkörningen. Alltså om du häller i 10 liter bensin så häll i en deciliter olja.
Jo jag har separat blandning.. men vet inte om den är rätt inställd.
Tänkte köra 2% i tanken till en början eller om jag kör 1% och skruvar upp lite på pumpen. Vad händer om jag hamnar på 4% eller mer?. sotar motorn mycket då eller märker jag det bara på effekten?.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...