Punktering!

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Har fått punka på min super tenere 750 på bakdäcket. Tror det är en innerslang på denna skapelse.

Hur gör man nu o vad kan detta kosta?

Tacksam för svar.

Är inte världens rikaste just nu, snarare bland de fattigaste så jag hoppades på någon magisk plugg eller spray men ok däckverkstad- vad händer där då? Ny slang o nytt däck o 3000 kr senare eller?

Har du slangdäck så kan man inte bara plugga däcket.
Du kan laga det där själv. Av med däcket (däckjörn från biltema. Var rätt om fälgen). Ut med slangen. Laga slangen (som man gör när man lagar cykelpunka) eller köp en ny. Ny slang är billigt.

Sen är det bara att klämma på däcket igen. Vill du så kan du släpa ner däcket till en däckfirma och få det pluggat. Är gubbarna på gott humör så gör de det för en svart hundring.

Är däcket ok så behöver du inte köpa nytt.

Finns många tutorials på nätet (youtube etc) som visar hur man kränger däck på och av.

Det där fixar du med lite jävlar anamma!

Har du slangdäck så kan man inte bara plugga däcket.
Du kan laga det där själv. Av med däcket (däckjörn från biltema. Var rätt om fälgen). Ut med slangen. Laga slangen (som man gör när man lagar cykelpunka) eller köp en ny. Ny slang är billigt.

Sen är det bara att klämma på däcket igen. Vill du så kan du släpa ner däcket till en däckfirma och få det pluggat. Är gubbarna på gott humör så gör de det för en svart hundring.

Är däcket ok så behöver du inte köpa nytt.

Finns många tutorials på nätet (youtube etc) som visar hur man kränger däck på och av.

Det där fixar du med lite jävlar anamma!

Tack för bra svar nu ska jävlar satan i mig fram:tummenupp

Är mönstret ok tar du med däcket löst till däckverkstan och får en ny slang. Kan inte kosta så vansinnigt mycket. Ring innan så de kan fixa hem slang.

Tack för bra svar nu ska jävlar satan i mig fram:tummenupp

Här kan du få lite inspiration.

http://www.jimvonbaden.com/Tire_Change.html

Det är besvärligt första gången, men du klarar det på 2h. Med lite träning kommer du fixa det under timmen.

Kan vara lite knepigt att "bryta" däckkanten så att du får in dina däckjärn. Jag brukar lägga däcket på marken (akta bromsskivorna) och sätta hojens stöd på däcket nära fälgen. Sen lutar du hojen mot stödet tills det poppar till.

Var försiktig med däckjärnen mot fälgkanten. Det blir lätt fula märken. Ta en bit gammal slang eller nåt och lägg emellan när du bryter, så slipper du märken.

Back