Punktering fixar man själv vid vägkanten !

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Att få punktering på hojen när man är långt hemifrån är inte roligt. Jag har råkat ut för det två ggr, och har då prövat med punkteringsspray, vilket inte funkat särskilt bra. Men det finns bättre hjälp !

I sommar fick en kompis punktering, det var en liten skruv som satt i bakdäcket. En annan kompis som var med hade med sig en liten väska med laggrejor, från Biltema. Jag var skeptisk och trodde inte det skulle funka..., men i brist på annat, det var i Danmark och det var lördag... satte vi igång. Och det fungerade! Jag var helt förvånad.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/

I reparationssatsen finns allt som behövs inkl bruksanvisning och däcket höll luften perfekt ända hem, ca 60 mil. En sånt där kit från Biltema har jag numera alltid med mig :)
 
klart bättre än skum , MEN daggmasklagningar kräver att du verkligen hittar vart hålet är , kan vara nog så knepigt om spiken eller vad punkan nu beror på flygit bort
 
Förmodligen bättre med punkaspray på en hoj än att släpa med sig ett reservdäck. :crash

eugbcj.jpg
 
Har haft ett såntdär lagningskit i hojen sen jag började köra, men inte behövt använda det en enda gång. Nu kan jag ju inte sluta ha det för då komme rjag garanterat att få punka just då. :gnissla
 
Lagat flera bil- och hojdäck med det där, funkar kalas. Kräver som sagt att man vet var hålet är men kan man ta sig till en mack är ju inte det nå't problem...
 
Bra grejer de där lagningssatserna från B-tema.
Dock är man rökt om man som jag fick punka på själva däckventilen:död
Som tur var ingen fart utan lufte pös ur under fikapausen.
 
ha ha grabbar har ni svårt att hitta hålet ?. . när jag jobbade på mack/smärre bilreperationer. lagade vi många däck på det sättet, o jag frågade min vän som jobbat där i två tre år ifall det verkligen höll, o han sa att ingen har hittils kommit tillbaks med något däck lagat på det viset.
 
Jag fick punka på motorvägen.

Jag gick nån kilometer till en bensinstation, köpte en rulle silvertejp,en punka spray och gick tillbaka.
hålet var cm stort.Jag tog min leaterman och skar loss en bit från däcksidans klacka,täljde till den,pluggade hålet.
Drog silvertejp runt om��...o sen i med punkasprayen.Och hem längs småvägar.

Det höll så där 4 mil lätt.

Halvägs hem så körde en MC snutt upp bredvid och glodde...ni vet silvertejpen flashade ju tack vare sina ljusa färg...
Tur inte gubbdjäveln stannade mig..haha

Problem är till för att lösas.

Nu har jag både Biltemasatsen och en punka spray med.(utom på hojarna med slangdäck).
Där är en innerslang,däckjärn och punkaspray med.
 
Visst behöver man se var hålet är.
Om man inte gör det är väl spray och en bön det bästa...för att komma från platsen iaf... :yoparty
 
Däck på burk (eller vad det nu kallas officiellt) har jag använt flera gånger utan några som helst problem! Till och med när det varit en djupt snitt som skurit genom flera trådar i corden så har det tätat bra (men fick parkera med det snittet nedåt mot marken, så att skummet kunde gotta sig där under någon timma)

På hojen jag har nu så sitter det redan en daggmask-lagning, som jag fick med när jag köpte den. Men den började läcka efter ett tag vilket jag fixade med däck på burk :tummenupp
 
Visst behöver man se var hålet är.
Om man inte gör det är väl spray och en bön det bästa...för att komma från platsen iaf... :yoparty

Punkaspray är smart och ha med , Biltema satsen ger med alla Co2tuber ett ganska lågt tryck så skall man kunna fortsätta som om inget har hänt i obyggd är det smart att ha med en punkspraytub också.

Tejparna ni fälgbanorna(dyr bra eltejp och tätar ventilskruven på slangdäck(elastick silicon) vid nästa däckbyte så punkar punkaspray utmärkt ofta fast inneslangen är helt sönder.
Brukar täta rätt bra längs fälgkanten fast varken fälgar eller däck är TL(tubeless)

Punka suger:mad:
 
Däck på burk (eller vad det nu kallas officiellt) har jag använt flera gånger utan några som helst problem! Till och med när det varit en djupt snitt som skurit genom flera trådar i corden så har det tätat bra (men fick parkera med det snittet nedåt mot marken, så att skummet kunde gotta sig där under någon timma)

På hojen jag har nu så sitter det redan en daggmask-lagning, som jag fick med när jag köpte den. Men den började läcka efter ett tag vilket jag fixade med däck på burk :tummenupp

På riktigt, du har inte funderat på att trots allt byta det däcket?
 
På riktigt, du har inte funderat på att trots allt byta det däcket?

Däcket med det djupa snittet som skadade corden bytte jag så fort jag kunde.

Men varför skulle jag byta ett fullt fungerande däck som inte har några skador i stommen? Det värsta som kan hända med ett däck som har haft en en liten pyspunka som man sedan fixat med däckskum, är att det går tillbaka till en liten pyspunka igen om skummet nu magiskt skulle försvinna från däcket.

Jag hävdar tvärt emot, om något så är det säkrare att köra med däckskum :tummenupp
För om man använt däckskum i ett däck, men sedan får man en ny punktering på ett annat ställe. Ja då skulle skummet täta det direkt utan att du märker något. Skummet ligger nämligen kvar som en vätska på insidan av däcket. Och även om det inte lyckas täta helt, så är det betydligt svårare att trycka ut en vätska genom ett hål än om det enbart var luft så du har längre tid på dig att stanna. :tungan

Finns det någon som själv haft dålig erfarenhet av däckskum, alltså att däcket exploderat eller att lagningen släppt dramatiskt utan förvarning?
 
Däcket med det djupa snittet som skadade corden bytte jag så fort jag kunde.

Men varför skulle jag byta ett fullt fungerande däck som inte har några skador i stommen? Det värsta som kan hända med ett däck som har haft en en liten pyspunka som man sedan fixat med däckskum, är att det går tillbaka till en liten pyspunka igen om skummet nu magiskt skulle försvinna från däcket.

Jag hävdar tvärt emot, om något så är det säkrare att köra med däckskum :tummenupp
För om man använt däckskum i ett däck, men sedan får man en ny punktering på ett annat ställe. Ja då skulle skummet täta det direkt utan att du märker något. Skummet ligger nämligen kvar som en vätska på insidan av däcket. Och även om det inte lyckas täta helt, så är det betydligt svårare att trycka ut en vätska genom ett hål än om det enbart var luft så du har längre tid på dig att stanna. :tungan

Finns det någon som själv haft dålig erfarenhet av däckskum, alltså att däcket exploderat eller att lagningen släppt dramatiskt utan förvarning?

Men, man byter ju luft i däcken varje vår. Då försvinner väl skummet? :confused:
 
hahaha , den gamla tråden ... fasen jag som nästan skickade en propellerkeps till dig :rofl
 
Det jag märkte var att lagningen slets annorlunda än själva däcket. Med tiden blev det en utstående "knopp" där lagningen satt. Fullt märkbar vid körning i kurvor. Mycket obehagligt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top