Punkaspray.Funkar det på slanglösa däck??

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Punkaspray. Funkar det på däck med slang??

Hittils har alla mina hojar haft slanglösa däck och har då alltid haft med mig punkaspray då jag åkt långt. Jag har aldrig fått punktering och därmed vet jag inte hur bra det fungerar.

Nu är hojen försedd med slang och då undrar jag om det finns punkaspray som funkar bra till däck med slang??

Givetvis är det bästa att ha med sig däckjärn och elände, men det är dels en hel process i sig att byta en slan i fält samt att man vill ha ett smidigt alternativ för att kuna ta sig hem de resterande 30 milen.

Har ni erfarenheter? Att däckgubben blir grinig etc skiter jag i. Jag vill bara att däcket ska hålla luften i typ två dagar till.

Lite jobbigt att åka på långtouring annars. :confused:

Edit: Varför kan man inte ändra rubrikjäveln?:mad:

Last edited:
De funkar fint på både och , på africatwinnen har man normalt slang.

Det viktiga med punkaspray är att punkan ligger där centrifugalkraften fördelar smeten.

Har du punkan mot centrum - typ avgnagd gummi vid ventilen så funkar det inte

Kört med africa twin en gång och fått katastrofpunka - söndersliten slang.
Hade visserligen tejpad fälgbana så det fungera med slanglösa däck.
Körde slut på däcket C:a 500 mil och när jag kom till däckfirman så fick jag förklarningen till obalansen.

Inneslangen låg i 4 delar i däcket plus delen vid ventilen.
Men det höll trycket.

Hmmm..... Du kanske skulle ta en liten fundering på att ändra rubriken.... :7peta

Hmmm..... Du kanske skulle ta en liten fundering på att ändra rubriken.... :7peta

Mmm... Vet inte riktigt vad som hände där.:rolleyes:

De funkar fint på både och , på africatwinnen har man normalt slang.

Det viktiga med punkaspray är att punkan ligger där centrifugalkraften fördelar smeten.

Har du punkan mot centrum - typ avgnagd gummi vid ventilen så funkar det inte

Kört med africa twin en gång och fått katastrofpunka - söndersliten slang.
Hade visserligen tejpad fälgbana så det fungera med slanglösa däck.
Körde slut på däcket C:a 500 mil och när jag kom till däckfirman så fick jag förklarningen till obalansen.

Inneslangen låg i 4 delar i däcket plus delen vid ventilen.
Men det höll trycket.

Jag har åkt motocross och enduro sedan jag var liten och har traumatiska minnen från däcksbyte med däckjärn... Har aldrig fått in det där med att bända med däckjärn som resulterade i att jag alltid lämnade hjulen till däckhandlarn för att byta.

Nu känns det som att de kunskaperna skulle sitta fint...

Verkar som att en tejpad fälgbana räddar en del iaf! Men hur är det med nödlösningarna? Blir ju liksom helt slutåkt på några minuter bara för att en gummislang inte kan hålla tätt...

Last edited:
Täta fälgbanan med vulk eller eltejp och ha punkaspray - du lär väldigt sällan hamna i ett läge där du inte kan ta dig till nån bas.

Med tät fälgbana så kan ett slangdäck med paj inneslang fungera lika bra som ett riktigt slanglöst däck.
Får man totalpunka i ett sånt läge och måste försöka blåsa upp däcket så det tätar mot fälgen är det bråttom.

Desutom kräver det att man stannat i tid och inte kört så bakdäcket kavlat sig loss från fälgkanterna - dvs inte kört helt med till nolltryck

Palla upp däcket , dra i sprayen o hoppa up o dra järnet iväg.

Punkaspray funkar väldigt dåligt på däck med slang, eller rättare sagt, ibland funkar det utmärkt, men (enligt mig) oftast funkar det inte alls.

Kletet (som förövrig lär vara jävligt giftig) som du blåser in kryper ur slangen och lägger sig mellan däck och slang utan att härda (eftersom det härdar genov avdunstning i friska luften).

Ibland har kletet som krupit ut dock lyckats limma ihop däcket och slangen just vid punkahålet, och då håller det mot alla odds tätt.

Jag lagar väl sisådär 10 punkor i veckan där kunderna har försökt laga med punkasprej.
Sonen jobbar på en däckverkstad där dom tar extra betalt för rengöring om man har klet i däcken.

Jag har drabbats av massor av punkor då jag åkt mycket på grusväg med krossad sten. Till slut vågade jag knappt åka någonstans p.g.a rädsla för att få bärga stup i ett.

Sen blev jag tippsad av min däckhandlare att det finns ett medel som man har i däcken på entreprenadmaskiner som har sor risk för punka. Lastmaskiner på soptippar eller lastbilar som går i gruvan. Jag trodde medlet hette "John", men jag googlade och hittade det inte. Materialet ser ut som isslask gjord på grön läsk. När det blir ett hål i däcket så läcker det ut och bildar som trådar, som tätar.

Man kan tro att det ska bli obalans, men det blev det inte för mig. Han påstod även att i Holland är det lagkrav att man har medlet i däcken på MC för att de vill undvika att nån blir stående efter en motorväg.

Geggan har räddat mig en gång i alla fall. :)

Punkaspray = sämsta grejen man kunde komma på och tillverka i huvudtaget
förstör däck och skapar obalans, och till sist GIFTIG ämne. väldigt roligt och köra me i däck då farten stiger över 130km/h ;) try it
kan tänka mig och använda det endast om jag har fastnat i sahara inte annars , kostar gärna på mig nya däck och då vet man att livet är försäkrad med något mer %

Sen blev jag tippsad av min däckhandlare att det finns ett medel som man har i däcken på entreprenadmaskiner som har sor risk för punka. Lastmaskiner på soptippar eller lastbilar som går i gruvan. Jag trodde medlet hette "John", men jag googlade och hittade det inte. Materialet ser ut som isslask gjord på grön läsk. När det blir ett hål i däcket så läcker det ut och bildar som trådar, som tätar.

Man häller i en halvliter sånt i isracingdäck också, det är alls inte samma som punkaspray.
När jag jobbade på däckverkstad så var det alltid jag som fick lägga om isracingdäcken åt en kille vi sponsrade.
Det funkade dock inte då det läckte i delningsplanet på hans splitfälgar då geggan slungas utåt, däremot hittade man dessa trådar runt nästan alla dubbar efter ett race.

väldigt roligt och köra me i däck då farten stiger över 130km/h ;) try it
kan tänka mig och använda det endast om jag har fastnat i sahara inte annars , kostar gärna på mig nya däck och då vet man att livet är försäkrad med något mer %
Men det står väl på burken att man inte ska köra över 70kmh eller något i den stilen när man har använt det? :va

Och sedan så är det en nödlösning för att man haltandes ska kunna ta sig till närmaste däcksverkstad. Det är inte avsett för att man ska köra omkring några längre sträckor med det.

Visste ni förresten att vissa nya bilar inte levereras med något nödhjul? Det är istället tänkt att man helt ska förlita sig på en sån där punkaspray. :gnissla

Men det står väl på burken att man inte ska köra över 70kmh eller något i den stilen när man har använt det? :va

Och sedan så är det en nödlösning för att man haltandes ska kunna ta sig till närmaste däcksverkstad. Det är inte avsett för att man ska köra omkring några längre sträckor med det.

håller med till 100%, avsikten med mitt inlägg var som info till dem som inte orkar och just ta sig direkt till verkstan och skjuter på det hela tiden till en annan dag typ: det ekonomiska / helgdagar etc., lätt att man glömmer av och vi alla hoj åkare vet att man sällan håller just 70kmh .:gnissla

Man häller i en halvliter sånt i isracingdäck också, det är alls inte samma som punkaspray.
När jag jobbade på däckverkstad så var det alltid jag som fick lägga om isracingdäcken åt en kille vi sponsrade.
Det funkade dock inte då det läckte i delningsplanet på hans splitfälgar då geggan slungas utåt, däremot hittade man dessa trådar runt nästan alla dubbar efter ett race.

Finns det någon nödlösning när man står där längs vägen, 2 pers, tung hoj, fulla packväskor och punka? Känns inte så 2008 att en gummislang ska stoppa färden utan någon annan lösning än att idiotmecka i flera timmar?

När jag väl är på hemmaplan så kan jag hålla på med detta i garaget, men inte i fält lååångt hemifrån...

Edit: Vart får man tag på geggan, vad heter den och är den svindyr??

Finns det någon nödlösning när man står där längs vägen, 2 pers, tung hoj, fulla packväskor och punka? Känns inte så 2008 att en gummislang ska stoppa färden utan någon annan lösning än att idiotmecka i flera timmar?

När jag väl är på hemmaplan så kan jag hålla på med detta i garaget, men inte i fält lååångt hemifrån...

Då man står där vid sidan av vägen så skulle jag också chansa på att sprayen funkar (nu har ju jag slanglöst så det bör den göra, men även i ett slangdäck skulle jag chansa)
Eftersom det som blir kvar inne i däcket håller sig flytande så blir det inte obalans heller.
Skulle det inte funka så får man ta smällen att det är kladdigt när man ska byta däck.

Geggan man häller i förebyggande syfte fördelar sig också i däcket när det roterar och ska inte orsaka obalans.
Vad den heter och vart man köper den har jag ingen koll på, då jag inte är i branchen längre, jag kan be min son kolla upp det.

Gratis är den inte men kan vara värt ändå.

http://www.tyreprotector.se/

Mvh Patrik

Jag är ganska säker att det som häldes i mitt bakdäck heter "Glenn". Det går åt en 20l hink på en stor entreprenadmaskin och jag tror en sån kostar ett par tusen. Den skvätt jag fick, fick jag gratis.

Skulle det inte funka så får man ta smällen att det är kladdigt när man ska byta däck.

Om det inte skulle funka så är inte kladdet det som bekymrar mig, utan snarare det att putta en hoj i x antal mil, förklara för sambon varför det blev sähär, campa i en busskur i väntan på nästa dag, övertala lokalborna att få sova hos de tills däckverkstan har öppet på måndag, ringa arbetsgivaren och säga att man inte kommer till jobbet för att man är strandad i värmland för tillfället (pga att en uppfinning från 1800-talet inte fungerar), ringa jobbarkompisarna och be de ta ett extrapass för att jag inte kan komma, etc...

Om det sedan är kladdigt när jag ska byta däck skiter jag fullständigt i...

Nu har jag köpt två flaskor av CRCs punkaspray inför helgens bravader. Förmodligen slipper vi använda den, men jag hoppas den funkar om den behövs!

Bästa sättet att slippa punkteringar är att jobba lite förebyggande. Fräscha däck självklart och smorda "tjockslangar" (jag brukar använda samma klet som man smörjer däcken med vid montage). Brukar dessutom inte dra fast muttern på ventilen så man inte sliter av den om slangen/däcket glider efter. Sen är det det här med lufttryck, här gäller ju högre desto bättre. På superenduron brukar jag köra på mellan 1,5 och 2 bar men jag vet extrema fall fall där folk kör med uppemot 4 kg för att undvika punka, men då blir det både dåligt fäste och extremt stötigt!

Har aldrig provat punkaspray i slangdäck men jag antar att det fungerar dåligt pga. samma anledningar som alla andra skriver här ovan!

Om jag själv far på långstyrning har jag med mig däcksjärn, punkarepsats eller en 21" slang (funkar att pula in i ett 18" bakhjul i nödfall). Om man väl lärt sig kränga däck ordentligt är det inte alls svårt eller besvärligt, handlar mer om teknik än styrka/våld!

Korv på en offroadhoj skulle nog funka utmärkt men det kräver en van däckskrängare då däcket måste av regelbundet för smörjning av korven om man ska få nån livslängd på den. Och om man då tycker att det är svårt att kränga med slang är det inte ens att tänka på!

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back