Punka - behöver råd

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag har en punka i bakdäcket. Eftersom jag har snålat lite kan jag inte ta bort hjulet när hojen är på mitt depåstöd (har singlesidasving och spindle-bobbins så att jag kan använda ett vanligt depåstöd).

Vågar jag plugga punkan och sedan köra till däckverkstaden? Vad skulle ni göra? Finns det något annat sätt att hålla upp hojen utan bakhjulet?

Bifogat

• DSC02026.jpg
    DSC02026.jpg
    125.4 KB · Visningar: 67
  • DSC02033.jpg
    DSC02033.jpg
    84.2 KB · Visningar: 59
  • DSC02035.jpg
    DSC02035.jpg
    67 KB · Visningar: 86
  • DSC02029.jpg
    DSC02029.jpg
    220.7 KB · Visningar: 93
  • DSC02028.jpg
    DSC02028.jpg
    195.7 KB · Visningar: 70
Kan du inte sätta på depästället så det sitter på svingsidan sen så att stryet nuddar en vägg? då bör den väll inte trilla, finns alltid en lösning så länge viljan finns :-|

Hjulet måste ju av även om du tar den till gummiverkstan eller så fattar jag inte problemet??

finns många åsikter om lagning av mc däck

själv jobbar jag på en däckverkstad & skulle själv laga en punka om däcket hade gott om mönster kvar.

först o främst, så skulle du aldrig tagit ur skruven, pumpat däcket o kört direkt till däckverkstad

alternativet är att fylla med punkaskum/spray
men detta är inget däckmontörer gillar (tror jag talar för oss alla)

om du sedan ska laga däcket, så se till att killen/tjejen på däckverkstaden använder en så kallad spikplugg, som vulkas fast inifrån. då en vanlig tradionell plugg kan lossna vid belastning på däcket

edit. vid alla lagningar av mc däck, försök undvika köra bombrepor på autoban i höga hastigheter under lång tid.

lycka till

// Henke

Last edited:
Har vi kört på samma ställe? Jag fick punka häromdagen med EXAKT samma skruvtyp i mitt bakhjul när jag körde hem till Tungelsta från kungsholmen via Vegabaren och Handen.

Har du åkt dom vägarna när du drabbades finns det ju risk att det ligger en hel hög skruv nånstans och längtar efter däck... :död

Ser att du har garage. Tejpa frambromsen, sätt spännband runt en takregel om sådan finns eller sätt emellan två väggreglar och fäst upp bakdelen på hojjen.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT