Pungen mot tanken vid högavarv

pizzant

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2005
Hoj
Honda CBR 929
Så känns det när varvtalet börjar närma sig 10.000rpm
Har nu hållit på med detta fel i månader!
Bytt tändbox samma fel fortfarande, mätt motstånd från signalgen t boxen helt OK! kollat tändspolar kablar å stif helt OK!
Så vad i :argpådato är fel...
fel finns genom hela registret och varierar i olika varvtal/hastigheter men händer allltid vid 180-200kmh 6:an växel 9-10k rpm.
tachometern studsar från 9k t 3k rpm och upp igen och en avgassmäll då förgasaren är ju öppen för gasen ändrar man ju inte på och bränslet åker ju ut i dämparn å puff.
som sagt jag har bytt tändboxen men samma fel kvarstår bytt stift å sånt me så några bra ideér?

Har du kollat stödkontakten eller dödarknappen så att där inte är glappkontakt eller sitter löst?

Peder Rosberg skrev:
2267644 Har du kollat stödkontakten eller dödarknappen så att där inte är glappkontakt eller sitter löst?

Dom är kollade sitter som berget hela elsystem men det var ju en bra idé :)
Några fler men smarta idéer?

Att varvräknaren fladdrar talar för att den faktiskt inte tänder. Om nu inte varvräknaren oxå används
för nån felindikering.

Kan pickupspolen (tändlägesgivaren) trassla ?

Har den där nån koppling mellan växelindikator och tändning ? (Om den nu går lite olika på olika växlar.)

Förg el sprut på den ? Nåt annat som tyder på eltrassel ? T.ex. nån lampa som flämtar till ?

Isf kanske svårkollat i 200.....
/u

ulf_lundin skrev:
2269269 Att varvräknaren fladdrar talar för att den faktiskt inte tänder. Om nu inte varvräknaren oxå används
för nån felindikering.

Har den där nån koppling mellan växelindikator och tändning ? (Om den nu går lite olika på olika växlar.)

Förg el sprut på den ? Nåt annat som tyder på eltrassel ? T.ex. nån lampa som flämtar till ?

Isf kanske svårkollat i 200.....
/u

Varvräknaren går bara till tändboxen och har endast det som syfte att räkna varv ingen annat (kan kopplas ur och hojen funkar lilka bra / illa)

Det är en förgasare gammal rackare -92

Var ute å provade lite till idag och körde fullt på 1:an & 2:an utan några som helst problem vid 12-13k rpm sen när jag peta upp till 3:an han jag lagom till 8k sen puff i 90kmh studs på varvräknaren och pungen mot tanken sen iväg igen upp till 11k för att puffa igen och så fortsatte det hela vägen till och med 6:an

Vad gäller tändlägesgivaren så är det självklart en möjlighet men varför uppenbarars det inte på låga växlar vid 12k rpm?

Nej den har ingen koppling mellan vxlind å tändning

ulf_lundin skrev:
2269269 Att varvräknaren fladdrar talar för att den faktiskt inte tänder. Om nu inte varvräknaren oxå används
för nån felindikering.

.....

Jag tror också på detta. Antingen är givaren kass eller så är det kablage/kontakter som strular. Börja med det billigaste. Kolla kablarna från givaren till tändboxen. Spraya 5-56 (eller ännu hellre kontaktspray om du har) i kontakterna .

Prova att slå av dödarknappen när du kör och se om du får samma symptom. Det kan ju vara den och dess kablage som krånglar. Tändningslåset till och med kanske? Ruska nyckeln när du kör.

Retep skrev:
2270407 Jag tror också på detta. Antingen är givaren kass eller så är det kablage/kontakter som strular. Börja med det billigaste. Kolla kablarna från givaren till tändboxen. Spraya 5-56 (eller ännu hellre kontaktspray om du har) i kontakterna .

Prova att slå av dödarknappen när du kör och se om du får samma symptom. Det kan ju vara den och dess kablage som krånglar. Tändningslåset till och med kanske? Ruska nyckeln när du kör.

Will do har beställt ny sing gen å givare,
tänkte bara kommer inte hojen att "dö" om jag stänger av den borde bli ett ruskigt "Hopp" förstår inte riktigt hur jag ska få "samma" symtpon för i min lilla hjärna så om dödaren funkar så ska den ju döda hojen sen när jag sätter igång ska den gå igång... :confused:

Alla nyare suzuki ställer väl tändningen olika beroende på vilken växel man har i. Därav kopplar man in en tre-mod(Timing Retard Elliminator)

Jag satsar på att det är pulsgivaren(pickupen) som har sagt upp sig, alternativt nåt knas med växellägesindikatorn(eller vad det kallas)

Last edited:
GixxerJensa skrev:
2271885 Alla nyare suzuki ställer väl tändningen olika beroende på vilken växel man har i. Därav kopplar man in en tre-mod(Timing Retard Elliminator)

Jag satsar på att det är pulsgivaren(pickupen) som har sagt upp sig, alternativt nåt knas med växellägesindikatorn(eller vad det kallas)

Vad är nyare suzuki? Han hade en -92:a. Det ser inte jag som nyare.

Hade en polare med en TL1000R som också visade samma sympton. Där var det att när motorn kom upp i dom varvtalen vibrerade hojen så att stöde åkte ner en liten liten bit så motorn slogs av... Kolla stödet och den sensorn som sitter där om det nu finns någon... Låter jävligt långsökt, jag vet, men det VAR faktiskt så... :tuttar :fatta!

pizzant skrev:
2267633 Så känns det när varvtalet börjar närma sig 10.000rpm
Har nu hållit på med detta fel i månader!
Bytt tändbox samma fel fortfarande, mätt motstånd från signalgen t boxen helt OK! kollat tändspolar kablar å stif helt OK!
Så vad i :argpådato är fel...
fel finns genom hela registret och varierar i olika varvtal/hastigheter men händer allltid vid 180-200kmh 6:an växel 9-10k rpm.
tachometern studsar från 9k t 3k rpm och upp igen och en avgassmäll då förgasaren är ju öppen för gasen ändrar man ju inte på och bränslet åker ju ut i dämparn å puff.
som sagt jag har bytt tändboxen men samma fel kvarstår bytt stift å sånt me så några bra ideér?

Eller så kasar du bara bakåt en liten bit så du kommer ifrån tanken... ;)

Lossa och dra åt alla skruvar relaterade till upphängningen av motorn. Det är säkert bara något som inte sitter fast ordentligt som gör att det blir vibrationer.

Tack för alla bra svar
apprå på stödet så är den gammal modell typ bara en knapp som trycks in (inge hightech här inte) och ja den funkar bra några vibrationer har jag faktiskt inte lagt märke till tycker den smyger på bra fast vet jag...
Har beställt en ny pickupspole börjar nämligen själv misstänka den rätt skarpt trots att motståendet ligger EXAKT mitt mellan gränsen 135-200ohm som det står in das book!

Funkar nu i detta blir jag galen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...