Pulskanon mot fortkörning!!

Sådana artiklar verkar komma med jämna mellanrum. Jag tror på det när jag ser det. Det är ju inte så att en 1,5-2 ton bil stannar bara sådär när man skjutit en elektromagnetisk puls mot den. Vem ansvaret för att den massan far in i oskyldiga individer och egendom?

haha det där dröjer kan jag säga, speciellt om de ska leva upp till de krav som står i artikeln...

Som han säger själv.

EMP är inget nytt, kärnvapen utlöser det blandannat.
En kärnvapenbomb ovanför USA tar kål på många med EMP pulsen tar kål på betydligt fler om den är tillräckligt stark eftersom den döda all elektronik dvs, bilar, hem, It/tele, strömförsörjning ja så gott som allt som vi har nuförtiden.
Och det är inte många av oss som överlever en resan tillbaka 200 år i ett ögonblick.

Det är dock helt ofarligt mot levande organismer.
Iaf om man inte lir utsatt hela tiden.

Last edited:
Blir inte trevligt om personen i fordonet har en pacemaker som kommer dö om den utsätts för EMP

eeeeh... Att hindra en oljetanker genom att skjuta på den med en emp eller avstägning? Tufft. Jag vill veta hur de trollar bort rörelsemängden. Foliehatt?
Men visst, det kommer eventuellt...

eeeeh... Att hindra en oljetanker genom att skjuta på den med en emp eller avstägning? Tufft. Jag vill veta hur de trollar bort rörelsemängden. Foliehatt?
Men visst, det kommer eventuellt...

Det kanske blir som i Mr Gadget. Det kommer upp en jättestor arm med en näve ur konstapelns hatt som stoppar tankern. Fast då behövs iof ingen kanon alls. :gnissla

Suck säger jag bara....

Elektronik slås inte tillfälligt ut av EMP det ger en permanent skada om man inte exakt lyckas dosera mängden för att störa och inte förstöra. Att generera stora mängder energi som krävs för en EMP puls görs inte direkt i ett smidigt vapen som går att bära omkring på. Den elektromagnetiska energi sprider sig då allt inte absorberas i en bil så det går inte att bara träffa en bil och inte slå ut allt annat inom en större radie.

Last edited:
OM , jag säger OM nu polisen eller andra myndigheter får fram en fungerande riktad EMP puls att stoppa fordon med vanskilg framfart ... vem fan pröjsar skadorna på fordonet , prexis som Boris säger .... databoxar å annat skit e bara kassera

blir VÄLDIGT dyrt och laga tex en nyare BMW eller liknande(nog inte ens lönsamt) .... eller en Enstånka Motard som tvärdör=toksladd=inte så jävla kul i 140 blås

Jag har hyrt några olika Toyota genom åren och i en bilarna stod det ungefär så här:
Ta inte ut SIM-kortet.
Har man en mobil installerad i bilen/hojen så ska det ju inte vara några problem för farbror blå slå av tändningen.
Dra hem var bilen är (den sänder GPS läget) osv. Mata in positionen i Helikopterns/Bilens GPS för guidning till bilen/hojen
och åka dit för ett litet samtal med föraren.

Suck säger jag bara....

Elektronik slås inte tillfälligt ut av EMP det ger en permanent skada om man inte exakt lyckas dosera mängden för att störa och inte förstöra. Att generera stora mängder energi som krävs för en EMP puls görs inte direkt i ett smidigt vapen som går att bära omkring på. Den elektromagnetiska energi sprider sig då allt inte absorberas i en bil så det går inte att bara träffa en bil och inte slå ut allt annat inom en större radie.

Precis.
Som notering så kommer även polisbilen stanna om dom inte byggt en faradaybur runt den :D

Jag har hyrt några olika Toyota genom åren och i en bilarna stod det ungefär så här:
Ta inte ut SIM-kortet.
Har man en mobil installerad i bilen/hojen så ska det ju inte vara några problem för farbror blå slå av tändningen.
Dra hem var bilen är (den sänder GPS läget) osv. Mata in positionen i Helikopterns/Bilens GPS för guidning till bilen/hojen
och åka dit för ett litet samtal med föraren.

Det låter ju smartare.
Att alla bilar har ett eget kommando för tex nödstopp som polisen kan använda.
Dock kan det nog missbrukas :va

Kul med en bil som har elservostyrning. Blir polisen då vållande till olyckan?

Det låter ju smartare.
Att alla bilar har ett eget kommando för tex nödstopp som polisen kan använda.
Dock kan det nog missbrukas :va
Självklart. Men tänk sån nytta här i Göteborg tex. Så fort bilen stått 11 minuter på 10minutersparkering skickar bilen ett litet SMS med alla uppgifter till Posten (som har sådan Service, skriva ut brev åt företag). Posten skriver ut inbetalningskortet och skickar till bilägaren. Så det är bara att betala till Gothenburg Events eller vad stans parkeringsbolag heter.
OSV.

Kul med en bil som har elservostyrning. Blir polisen då vållande till olyckan?

Hur menar du nu ?? :va
Så vitt jag vet finns 2 typer av "el servo"

1:Elmotor+massa planetväxlar å skit som underlättar syrning ... går att styra utan ström
2:Elmotor som driver en hydraulpump .... funkar prexis lika som en där drivmotorn driver hyrdaulpumpen ...går att styra utan ström

Nejdu , finns ingen bil som blir "ostyrbar" eller "obromsbar" utan ström och elektronik .... enda jag kan tänka mig är Citroen som om en rem pajjar så säckar hela fjädringen,styrning blir SKITTRÖG(jo värre än vanligt servo pajj) samt att bromsarna blir SKITHÅRDA...men då måste poliisen lubba fram å öppna huven å skära av drivremmen tll primära hydralpumpen :D

Hur menar du nu ?? :va
Så vitt jag vet finns 2 typer av "el servo"

1:Elmotor+massa planetväxlar å skit som underlättar syrning ... går att styra utan ström
2:Elmotor som driver en hydraulpump .... funkar prexis lika som en där drivmotorn driver hyrdaulpumpen ...går att styra utan ström

Nejdu , finns ingen bil som blir "ostyrbar" eller "obromsbar" utan ström och elektronik .... enda jag kan tänka mig är Citroen som om en rem pajjar så säckar hela fjädringen,styrning blir SKITTRÖG(jo värre än vanligt servo pajj) samt att bromsarna blir SKITHÅRDA...men då måste poliisen lubba fram å öppna huven å skära av drivremmen tll primära hydralpumpen :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Drive_by_wire

En bil utan styrstång, som enbart fungerar med elektronik, blir nog jävligt svår att styra, eller för den delen bromsa, när elsystemet är grillat.

finns inte en enda biltilverkare som tillverkar en bil med enbart "steer by wire" ..... kan du gissa varför ?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti