Pulserande frambroms

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Hej!

Lämnade in framhjulet för däckbyte i veckan. Nu när jag återmonterat pulserar det i frambromsen när jag släpper efter en hård bromsning. Känns lite som om ABS:en går in.
Kan inte förstå vad som är fel eftersom inget i bromssystemet är bytt.

Framhjulet kan ha kommit i ett annat läge. (tiondelar asså). Prova att lossa framhjulet något. Dra in bromsen med hjulet löst, vilket då kan "centrera" sig något. Finns bra guider på Youtube. Sen kan ju nitarna i skivorna behöva motioneras lite så de rör på sig.

Jag tror att gubbLasse menar att man skall lossa de små bultarna vid hjulaxeln och trycka in bromsen Samt jucka gaffeln upp och ner några gånger innan bultarna dras åt igen.

Håller med ovan, lossa allt, gunga lite och dra åt.
Alternativet är att skivan fått sig en tryckare..

När jag varit me om sånt så har skivan blivit skev.....

När jag varit me om sånt så har skivan blivit skev.....

Det finns risk för att skivan blivit skev vid däckbytet. Tag en stor skiftnyckel och rikta skivan, - den bör ju inte bli sämre :yoparty

Vart lämnade du in hjulet för däckbyte? Om det inte var en firma som är vana att hantera MC-däck så är det mycket vanligt att de böjer bromsskivan eftersom de ofta hanterar fälgen fel och inte tar hänsyn till de utstickande bromsskivorna när de kränger av/på däcken.

Om så är fallet är det bara att köpa ny skiva, vilket de rimligen borde betala. Men det kan ju vara värt att kolla allt annat först!

har aldrig själv anlitat dem tidigare men som jag uppfattat det så ska dom byta en hel del mc-däck.
Om skivorna blivit sneda borde väl "pulsen" komma en gång per varv? Detta känns betydligt oftare och påminner som sagt mer om en abs som arbetar?!

Hade isär igen, masserade skivorna och monterade. Upplevde en förbättring men inte helt borta

Jag brukar skruva loss bromsskivor när jag lämnar in hjulen för däckbyte, tyvärr så händer det att däckgubbarna är oförsiktiga vid däckbyte och mc bromsskivor är väldigt känsliga för minsta slag.
Visar det sig att det är skivan som är skev så skulle jag prata med den där däckvärkstad och be dom köpa nya skiva/or.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!