Puckel på stället???

Mrdykk

Ny medlem
Gick med
7 May 2006
Hoj
2010 kxf 450
Hm! det här me puckel på stället är det bra? Kör själv utan undrar bara ifall om den påverkar turbulensen som blir när man ligger över 200!
Tjejen tyckte jag såg ut som ett mongo när jag testa ett med puckel, men det kanske finns andra tjejer som gillar puckon (jag menar ställ me puckel) :D

nu är jag långt ifrån ett proffs på detta, men jag har hört lite olika teorier/tankar angående puckel.

1. det minskar turbulensen bakom i högre hastigheter. fördelaktigt under bankörning då luften blir "sämre" för personen bakom som inte kan "slipstreama" lika mycket.

2. gör ingen som helst skillnad. mest en styling/smak-sak.

3. det är ett bra stöd för nacken och ökar säkerheten eftersom nacken inte kan röra sig lika mycket. samma person sa också att antingen han eller hans kompis brukar ha en mindre vattenflaska i puckeln under sommaren.

dessa sakerna har åtminstone jag hört. vad som är rätt och/eller fel kan jag tyvärr inte säga då jag själv inte vet. personligen så tror jag det har något med turbulens/aerodynamiken att göra. någon som vet mer får hemskt gärna säga sitt! :)

I teorin blir det en naturlig luftström, vilket minskar turbulensen. På A-stars bidrar den till ökad ventilering i stället. Dessutom tycker jag att det är snyggt, men det är som sagt en smaksak. Puckel for me.

har puckel.. ingen större skillnad. Där emot jobbigt att få på sig tröjan över, den fastnar alltid på puckeln, samt ryggsäcks problem finns, måste ha spännerna extra lösa. Men snyggt är de ju :)

Tycker inte man ser så många 2 delade ställ med puckel:va
Har sett men oftast på Race ställ:tummenupp
Så det e iaf för mej den stora skillnaden:tummenupp
Men SNYGGT e det iaf:yoparty

3. det är ett bra stöd för nacken och ökar säkerheten eftersom nacken inte kan röra sig lika mycket. samma person sa också att antingen han eller hans kompis brukar ha en mindre vattenflaska i puckeln under sommaren.

Att lägga en mindre vattenflaska där kroppen är som ömtåligast vi marksyning verkar ju :dummer

Fast töntigheten gäller ju skinnställ generellt, puckel eller ej. Vi ser ju ut att ha rymt från en Erasure-video från 1989 allihop.

Precis, är man inte RR rider själv så ser man skitlöjlig ut i andras ögon i precis vilket skinn som helst, dräkten är egentligen helt sjuk att ha på sig bland folk. Jag tror ett slags bionic superunderställ med titanglidtuber löper runt kroppen och inpactkuddar som blir hårda vid slag, typ sån kudde man har mellan domkraft och upper class bilunderrede.

Det är en snar framtid, Dainese kommer snart sluta cutta kossor eftersom deras marknad är tävlingsförare, Sverige och delar av Japan.

Tycker inte man ser så många 2 delade ställ med puckel:va
Har sett men oftast på Race ställ:tummenupp
Så det e iaf för mej den stora skillnaden:tummenupp
Men SNYGGT e det iaf:yoparty

Nån som vet om det finns några 2-delat ställ med stor puckel ?
lr e det bara Race ställ som har det ? har letat runt lite, men inte hittat

Tack för alla inlägg :-)

Kolla in Peier http://www.pejer.se/

Dom har faktiskt schyssta ställ och två delade med puckel och utan ;-)

Men storleks mässigt så är jag 186 väger 86kg köpte ett Small 2 delat o det sitter sketbra...

-----------
Tjejen tyckte jag såg ut som ett mongo när jag testa ett med en puckel,
-------------

Tjejer har väl 2 pucklar :tuttar

:D :D

Har aldrig förstått mig på det där. Tanken är väl god, men inte fan vill jag ha vatten där om jag klotar. Dessutom är det ju ett par kilo extra man får ha precis bakom nacken. Tack, men nej tack.

Det är väl iof i första hand för enduro/offroadkörning.

Jag har ett 2 delat Arlen ställ med puckel. Snyggt med puckel tycker jag. Fast utan är fint det med :tuttar

Det är väl iof i första hand för enduro/offroadkörning.

Möjligt, men det utesluter ju inte RR-tankar. Jag har för mig att bl.a. Spidi har förberett för systemet i sina raceställ (eller om det var Spyke, nå't jävla ställ jag såg förra veckan på Ava iaf).

För je-elen... Puckel e rena erotikdödaren! Ingen glad :tuttar med sådan :huvet
För allt i världen, du vill väl inte få nobben o bli kallad Quasimodo :confused: :näsblod

:rolleyes:

Har aldrig förstått mig på det där. Tanken är väl god, men inte fan vill jag ha vatten där om jag klotar. Dessutom är det ju ett par kilo extra man får ha precis bakom nacken. Tack, men nej tack.

Fråga Endurance-förarna om inte de tycker att det är en ganska smart uppfinning... ;)

Det är mjukt så den blir ju alldeles platt utan särdeles mycket kraft och man blir lite blöt, det är ungefär den skada den gör om man kraschar.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back