Puckad fransyska.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Japp.. jag sa det. Inte nog med att jag var mansgris, jag fördömde just ett helt land.

Hon vill förbjuda alla motorcyklar gjorda före 2004, då dom är "ohälsosamma" Men bilar får vara så gamla som -97.

France's Ecology Minister Nathalie Kosciusko-Morizet has proposed a ban on older bikes and cars in eight French cities from 2012 onwards according to French newspaper le Parisien.

http://www.visordown.com/motorcycle-news--general-news/bike-ban-in-french-cities/17766.html

Ännu en anledning att hålla sig från Frankrike, antagligen når man inte ens städerna innan man fastnar på motorvägar blockerade av missnöjda bönder/arbetare/etc.

Frankrike alltså!

Skönt att de har klarat av alla problem med krig, fattigdom, arbetslöshet, sjukvård och utbildning, så de nu kan fokusera på de viktiga problemen i landet, exempelvis gamla motorcyklar och slöjor.

Läste om henne här om dagen och hennes uttalanden. Glöm inte att det närmar sig val i Frankrike. Då säger politiker många dumma saker för att profilera sig.

Från och med igår så får man inte bära heltäckande slöja i Frankrike. :banana
1400kr i böter i sånna fall.

Blir man tvingad till det så får den personen som tvingar en fängelse.
Frankrike har 130km/h på motorvägarna - det ökar utsläppen :mattias

Om man bortser från det totalt orealistiska i hennes uttalande, dvs att förbjuda gamla fordon bara sådär, så har hon en poäng i att tillåtna motorcyklar ska vara sju år nyare än gränsen för bilar. Motorcyklar har trots allt mycket sämre utsläppsvärden än en bil. Katalysator är fortfarande inte lagstadgat vad jag vet, inspruten är mycket simplare och inte alls lika optimerade för låga utsläpp som bilars system är, och bensinförbrukningen per transporterat kg är förmodligen nästan en tiopotens större. Egentligen kan man nog gå tillbaka till början av nittiotalet innan bilarna börjar bli sämre än dagens motorcyklar, med avseende på utsläpp.

Som sagt, jag är inte på något sätt för förslaget som sådant, men just skillnaden i ålder mc/bil känns inte helt orimlig.

Sedan är det ju riktigt naturvidrigt att skrota en gammal bil för att den släpper ut mer än en ny bil pga all energi och alla utsläpp som går åt när man tillverkar och fraktar den nya bilen till kunden. Läste någon lite undersökning om det för ett tag sedan, och det ska vara en väldigt gammal och grisig bil för att det ska bli någon vinst.

Så naturmuppar som kommer med krav på att skrota gamla bilar och liknande för miljöns skull visar bara hur okunniga de är egentligen.

Däremot finns det ju några rätt hyfsade skäl att hålla sig med nya fordon. Säkerhet inte minst. ;)

• Gilla
Reaktioner: ft
Jag vet inte hur det är med er andra, men jag uppskattar att komma till en storstad som Paris och se folk använda sina entusiast bilar. Att en kall dag i februari se en Porsche Speedster från 1956 körandes förbi värmer vilken bil entusiast som helst om hjärtat. Eller varför inte en gammal Alfa från -50 talet ståendes på en innergård med nycklarna i lite nonchalant. Fortfarande ser man många gamla Citroen CV2 och Fiat 500 utspridda i staden. Allihopa trevliga inslag och kontraster till dagens moderna bilar.

Jag tror att äldre bilar, motorcyklar och mopeder automatiskt kommer att sållas bort. De blir äldre och dyra att reparera. Dessutom svårt att få tag i reservdelar. Tillslut finns det bara entusiast bilarna kvar i varierat skick och de används inte så mycket.

Att abrupt dra en gräns vid t ex 2004 och 1997 som förslagen med exakt hänvisning till ett visst datum visar ju bara på hur korkat förslaget är. Helt orealistiskt att det ska gå igenom utan protester hos väljare och opposition.

Last edited:
Jag vet inte hur det är med er andra, men jag uppskattar att komma till en storstad som Paris och se folk använda sina entusiast bilar. Att en kall dag i februari se en Porsche Speedster från 1956 körandes förbi värmer vilken bil entusiast som helst om hjärtat. Eller varför inte en gammal Alfa från -50 talet ståendes på en innergård med nycklarna i lite nonchalant. Fortfarande ser man många gamla Citroen CV2 och Fiat 500 utspridda i staden. Allihopa trevliga inslag och kontraster till dagens moderna bilar.

Jag tror att äldre bilar, motorcyklar och mopeder automatiskt kommer att sållas bort. De blir äldre och dyra att reparera. Dessutom svårt att få tag i reservdelar. Tillslut finns det bara entusiast bilarna kvar i varierat skick och de används inte så mycket.

Att abrupt dra en gräns vid t ex 2004 och 1997 som förslagen med exakt hänvisning till ett visst datum visar ju bara på hur korkat förslaget är. Helt orealistiskt att det ska gå igenom utan protester hos väljare och opposition.

Jag gillar också alla varianter av gamla entusiastbilar men jag tycker skrotpremien skulle höjas på alla fordon utan katalysator. Det handlar om ganska små summor för att få bort miljövidriga fordon från vägarna. Entusiastbilar kommer ändå finnas kvar även om det skulle leda till att några veteraner går till skroten. 5kkr i skrotpremie för alla fordon utan katalysator vore nog en lagom summa och bättre miljöinvestering än 40kkr skattebidrag till en nysåld miljöbil.

Jag gillar inte ens konceptet med att skattesubventionera vissa fordon där några bränsleleverantörer lyckats lobba in sin produkt som miljövänligt. Bättre att sätta almänna gränser för alla fordonsutsläpp samt låta bränslet kosta så att bilkunderna självmant väljer bränslesnåla fordon samt fordon som går på de alternativa drivmedlen. Det leder i sin tur till att bilproducenterna kommer ta fram de forodn kunderna efterfrågar.

Hellre att staten prisar ut det man inte vill ha än subventionerar vissa prdukter.

Exempelvis borde väl staten med de nya miljöbilsreglerna ge mig 40kkr i miljöbilspremie om jag monterar ett gengasaggregat på min bil? :va
Eller om jag byter ut motorn på min MC till en elmotor?

Och en gräns på alla motorer i personbilar är på sin plats... 1.5 liter och en maximal toppfart på 120 km/h... Allt annat är ju överflödigt och onödigt.. :)

Och en gräns på alla motorer i personbilar är på sin plats... 1.5 liter och en maximal toppfart på 120 km/h... Allt annat är ju överflödigt och onödigt.. :)

Behövs inte alls. Ett höjt bränslepris leder automatiskt till att några väljer de fordonen samtidigt som andra som verkligen vill ha 500hk, stora SUVar mm kan fortsätta köra sånt men dom(vi) får betala för nöjet.

5kkr i skrotpremie för alla fordon utan katalysator vore nog en lagom summa och bättre miljöinvestering än 40kkr skattebidrag till en nysåld miljöbil.

Man ser inte så många bilar utan katalysator längre ute i trafiken. Många bilar innan 1989 eller när nu kravet på katalysator kom har ju redan försvunnit från vägarna av olika skäl.

I vår familj har vi kvar en gammal Honda Civic från -86. Värd betydligt mer än skrotvärdet eller marknadsvärdet eftersom den är i grymt fint skick för sin ålder. Vi ställde upp den på sommarstället och den går max 100 mil per år eller mindre. Senaste två åren har den inte använts alls, mer än att den har startats upp och varmkörts för att se att allt fungerar som det ska. Dess miljöpåverkan är näst intill inget alls med tanke på hur lite den används. Skulle staten säga att vi fick 40 tkr skulle vi antagligen skrota den och köpa något modernare för pengarna eller ännu troligare inte ersätta den med någon bil alls och sätta pengarna på banken. Den är egentligen överflödig för våra behov. Får tjäna som extrabil om vi är många som är där samtidigt.

Vad jag vill ha sagt med det är att man troligtvis måste baka in ett motkrav för att få en så hög ersättning för sin gamla bil om grundtanken är att man ska ersätta den med något annat modernare. Är tanken bara att få bort de gamla bilarna helt och hållet är det bara att betala ut premien utan motkrav.

Man ser inte så många bilar utan katalysator längre ute i trafiken. Många bilar innan 1989 eller när nu kravet på katalysator kom har ju redan försvunnit från vägarna av olika skäl.

I vår familj har vi kvar en gammal Honda Civic från -86. Värd betydligt mer än skrotvärdet eller marknadsvärdet eftersom den är i grymt fint skick för sin ålder. Vi ställde upp den på sommarstället och den går max 100 mil per år eller mindre. Senaste två åren har den inte använts alls, mer än att den har startats upp och varmkörts för att se att allt fungerar som det ska. Dess miljöpåverkan är näst intill inget alls med tanke på hur lite den används. Skulle staten säga att vi fick 40 tkr skulle vi antagligen skrota den och köpa något modernare för pengarna eller ännu troligare inte ersätta den med någon bil alls och sätta pengarna på banken. Den är egentligen överflödig för våra behov. Får tjäna som extrabil om vi är många som är där samtidigt.

Vad jag vill ha sagt med det är att man troligtvis måste baka in ett motkrav för att få en så hög ersättning för sin gamla bil om grundtanken är att man ska ersätta den med något annat modernare. Är tanken bara att få bort de gamla bilarna helt och hållet är det bara att betala ut premien utan motkrav.

Ja, det är inte jättemånga gamla bilar utan katalysator kvar på marknaden men det finns några av dom som fortfarande rullar mer än dina 100 mil per år.
100mil per år med er gamla Honda motsvarar nog ca 1000 mil med en katalysatorbil i miljöpåverkan om jag skjuter lite från höften. Så även med få mil blir det snabbt effekter på miljön.

Den som skrotar en 86 köper sällan en helt ny miljöbil men om det skrotas bort gamla bilar så minskar utbudet begbilar på marknaden med följden att begpriserna stiger i hela ledet och någon annan kommer välja att köpa en ny bil istället för en beggad.

Men på din sista fråga så ja, i princip är den viktigaste aspekten att få bort dessa bilar från trafiken. Särskillt krocksäkra är dom ju inte heller.

Sen hoppas och tror jag att det finns några som behåller sina gamla bilar trots en höjd skrotpremie för det vore verkligen synd om inte några bilar kunde sparas till eftervärlden.

Jag tycker att man ska förbjuda alla fransyskor födda före 1974.

Du menar väl 1984 va?

Last edited:
Vore det inte bättre om miljörörelsen började engagera sig i dom viktiga frågorna som t.ex skövlingen av regnskogen och industriutsläppen i bl.a öststaterna.
Regnskogen är jordens egen temperaturreglerare och den har den piffiga lilla funktionen att suga i sig koldioxid för att förvandla den till syre.
Varför förbjuds inte skövlingen i första hand?
När ska det bli förbjudet med pappersreklam? Totalt meningslöst och slöseri med resurser. Även om det återvinns papper så lär den hanteringen garanterat ge en massa utsläpp.
Återvinning har funnits sen jag var liten, det är rätt länge sen.
Redan i unga år fick jag lära mig att inte slösa med el och då berodde det inte på elpriserna.
Vårt slitochslängsamhälle är en minst lika stor miljöbov som biltrafiken, men det gnälls inte så mycket över det. Köp, köp, köp, kasta, kasta, kasta!
Nä, den dan det kommer en trovärdig miljörörelse värd namnet ska jag intressera mig för vad dom säger, men då ska dom också leva som dom lär för att bli trovärdiga.
Varje människa kan dra sitt lilla strå till stacken, men vi kan inte göra ett skit förrän dom stora frågorna blir det viktigaste. Det spelar ingen roll om vi skrotar några bilar så länge regnskogen tas bort, den har en funktion som vi människor aldrig kan ersätta och bara ett totalt förbud för att hugga ner den hjälper. Dåligt skötta industrier SPYR ut föroreningar dygnet runt, men ingen tvingar dom att skärpa till sig.
Money talks är miljöpolitikernas paroll, helt klart.

Det vore ju enkelt att greja. Regeringen bekostar inbyte av alla gamla hojar mot senaste årsmodell av valfri modell:yoparty Gissar att begnatmarknaden skulle bli glödhet:D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman