Prylgalenskap och konsumtion

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Konsumtionen i vårt samhälle verkar accelerera i en allt ökande takt. Jag kom att tänka på det under den hysteriska rusningen för att köpa Stella McCartney-kläder häromveckan. Folk rusar ner till affären med något psykotiskt i blicken bara för att köpa ett klädesplagg av ett visst märke, folk går en runda i stans butiker och impulshandlar alltifrån möbler och skönhetsprodukter till designade lampor och en meter höga prydnadspantrar i porslin. Allt detta samtidigt som vi matas med tanken via reklam och TV och tidningar att vi blir lyckliga av konsumtionsvaror.

Är konsumtion den nya livsfilosofin? Och hur långt kommer den att fortgå? Finns det något "istället för" och vad kan bryta utvecklingen mot ett allt mer hysteriskt konsumtionssamhälle. Vill vi bryta den överhuvudtaget?

Tyvärr är det nog så, konsumption och att kunna visa hur rik man är (hur rik du vill att andra tro du är) har blivit det viktigaste. Det gamla folkhemmet finns inte längre - det är numera den starkaste som vinner i samhället.

Utomlands (England, tyskland, frankrike) har det blivit den stora tävling mellan folk och det talas som "wealth addicts".. tragiskt, eftersom alla kan inte uppnå livstilarna som vi ser på tv (mtv cribs, osv)... en tråkig samhälls utveckling enligt mig

Chris Ash skrev:
Konsumtionen i vårt samhälle verkar accelerera i en allt ökande takt. Jag kom att tänka på det under den hysteriska rusningen för att köpa Stella McCartney-kläder häromveckan. Folk rusar ner till affären med något psykotiskt i blicken bara för att köpa ett klädesplagg av ett visst märke, folk går en runda i stans butiker och impulshandlar alltifrån möbler och skönhetsprodukter till designade lampor och en meter höga prydnadspantrar i porslin. Allt detta samtidigt som vi matas med tanken via reklam och TV och tidningar att vi blir lyckliga av konsumtionsvaror.

Är konsumtion den nya livsfilosofin? Och hur långt kommer den att fortgå? Finns det något "istället för" och vad kan bryta utvecklingen mot ett allt mer hysteriskt konsumtionssamhälle. Vill vi bryta den överhuvudtaget?

jag tror du tänker för mkt :D

konsumera å va glad

Det är och har väl varit så ett tag nu. Det jag stör mig allra mest på är att folk shoppar för att det är "inne".
Man ska ha så jäkla mycket skitprylar som helst för att bräcka grannen/kompisarna etc.

Penismätartävling över det hela om du frågar mig.
Dock är detta endast en teori, men jag tror inte folk köper ett kylskåp med inbyggd TFT för att dom absolut behöver det..

Sen det som stör mig absolut allra mest är att (som nämnt tidigare) är att folk egentligen inte har råd med dessa onödiga prylar, utan tar lån på TV apparater, vitvaror, bilar etc.

Det man inte har råd med ska man heller inte ha!! (undantaget är dock hus/lägenhet).

/Jonathan

Gixxer-Anders skrev:
Om det vore så väl ändå. Problemet är nog att de flesta handlar kapitalvaror på avbetalning.

Det knappast det som är det egentliga problemet!
Miljön mår inte bra av det..

En film jag tycker ni ska titta på är Surplus!

Värt att tänka på: 20% av världens välmående länder konsumerar 80% av naturtillgångarna.

Fotrally skrev:
Det knappast det som är det egentliga problemet!
Miljön mår inte bra av det..

En film jag tycker ni ska titta på är Surplus!

Värt att tänka på: 20% av världens välmående länder konsumerar 80% av naturtillgångarna.

Sånt prat luktar miljöpartiet lång väg konsumea dig lycklig istället, Förresten kör du hoj :rofl då så tig

Chii skrev:
Sånt prat luktar miljöpartiet lång väg konsumea dig lycklig istället, Förresten kör du hoj :rofl då så tig

haha, nej miljöpartiet nog det sista jag skulle rösta på! :7peta

Var bara mer att folk ska få sig en tankeställare!

Sluta gnälla nu för fan, man köper vad man vill köpa på avbetalning eller inte, är ni så förbannat rädda för att få betalningsanmärkelse men sluta gnälla.

Jag är prylgalen så det räcker och blir över.
Dock tycker jag snacket om att man skaffar grejer för att bräcka grannen är löjligt.
Mina stora intressen i livet är hifi och motor relaterat och jag skiter fullständigt i vad andra tycker om mina bilar.hojar,hemmabio, m.m.
Själv så väljer jag att köpa bestående saker istället för att åka till solen,m.m , så bara för att folk köper grejer så måste inte allt vara på kredit.

Och jag handlar inte för att kompensera storleken på löken. :hihi

Last edited:
Chii skrev:
Sånt prat luktar miljöpartiet lång väg....

Vad är det egentligen för fel på att värna om miljön?

Det jag kan komma på är att det är politiskt självmord. Man vet ju hur det har blivit nu på sistone med till exempel alla protestlistor mot höjda bensinpriser. Krafttag mot miljöproblem är nog inget som ligger i väljarnas intresse. En som förespråkar något sådant blir genast kallad "kommunist", "trädkramare" eller något liknande vulgärpropagandistiskt tillmäle.

Sen kan man givetvis diskutera hur allvarliga miljöproblemen är eller i hur stor utsträckning de kan kopplas till västvärldens konsumtion.Där är folk långtifrån eniga.

Tanken på ett Indien,Brasilien och Kina på väg mot väststandard går dock inte hand i hand med en grönare jord enligt mitt sätt att se på saken.

StephanD skrev:
Dock tycker jag snacket om att man skaffar grejer för att bräcka grannen är löjligt.

Det är nog endast en del av det hela och ska kanske inte överskattas men faktum kvarstår att våra behov ökar hela tiden för att vi ska bli nöjda.

Svenskens fundamentala behov av "prylar" är mångdubbelt större idag än för 25, 50 eller 100 år sedan. Att fundera över det tycker jag är ganska intressant.

Last edited:
StephanD skrev:
Jag är prylgalen så det räcker och blir över.
Mina stora intressen i livet är hifi och motor relaterat och jag skiter fullständigt i vad andra tycker om mina bilar.hojar,hemmabio, m.m.
Själv så väljer jag att köpa bestående saker istället för att åka till solen,m.m , så bara för att folk köper grejer så måste inte allt vara på kredit.

Och jag handlar inte för att kompensera storleken på löken. :hihi

Om du syftar på det jag skrev så menade jag givetvis inte alla!

Klart det är kul att ha nya grejer men det är syftet varför man köper dom som skiljer den som verkligen vill ha prylen och den som köper den för någon annans skull :)

Jag är själv ganska mycket prylbög och tror mig vara ganska miljömedveten. Dock så går inte hojåkat så bra ihop med det senare. :hihi

Det jag stör mig mest på är när folk handlar för handlandets skull, byter ut helt perfekta saker som skulle kunna ha hållit i många år till, mobiler, datorer, kläder, MAT. Allmänt konstig meningsuppbyggnad, ska förklara mig... :)

I väst producerar vi så mycket spannmål att bönderna vissa år får SLÄNGA överblivet - istället för att skicka det till länder som behöver för det blir för dyrt - och de flesta åren lagrar och väntar på att Kina ska börja handla så de blir av med det. En del butiker slänger kläder för att det är dyrare med lagerhållning av dem än att producera nytt - även där istället för att skicka det till behövande eller bara lämna till UFF..!

Kan man inte använda ett par byxor tills de i alla fall börjar slitas lite, kan man inte ha kvar sin mobil tills den börjar kärva, eller bilen, eller datorn och så vidare. Slit-och-släng-samhället har gått för långt tycker jag, nuförtiden är det större behov av konsumtionen i sig än av själva produkterna.

Chris Ash skrev:
Finns det enbart positiva saker med "mer prylar åt folket"? Vad kommer att hända när hundratals miljoner asiater skaffar bilar, plasmaskärmar,datorer,DVD och eldrivna mixers? Jordens resurser är ändliga.
Äh, då har vi ändå fulländad nanoteknologi, det löser sig.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!