Prutläge på ny hoj??

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Med tanke på den rådande konjunkturen är det ju köparens marknad på t.ex. bilar, men hur är det med nya hojar tror ni?

Hur många % kan man pruta nu på en ny hoj med lite tillbehör om man betalar kontant utan inbyte?

Kan man spela ut handlare mot varandra (på samma sätt som övrig verksamhet inom t.ex. industrin blir varje dag)? Någon som har er erfarenhet av att deala med MC handlare?

Med tanke på dagens läge så skulle i allafall jag göra ett försök:)

Jag köpte nytt idag med inbyte till ett kanon pris :tummenupp

Vad är du ute efter :confused:

ALLT är förhandlingsbart!

Kawasaki var med och subventionerade ut sina zx6 & 10 till ÅF till riktiga vrakpriser, så jag köpte en 10:a nyss.

En ny hoj -09 för 135.000 borde gå få ner till 125.000 lätt.

Kawasaki var med och subventionerade ut sina zx6 & 10 till ÅF till riktiga vrakpriser, så jag köpte en 10:a nyss.

Finns en hel del 08:or kvar också vad det gäller Kawasaki, dessa får du en bra bit under 09:a priser, fast det är samma hoj !

Ja dessa tider är på gott och ont,ska bli intressant att följa utvecklingen men samtidigt skrämmer det en vart allt är påväg.

Ja kollade på en gixxer 1000 k8 på ett ställe 129900:- kostade den. Efter lite räknande så hamnade den på 119000:- de rasslade ut en offert på detta. Ja åkte vidare till ett annat ställe å kollade, där stod de 109900:- för en lika dan maskin NY! Så de finns en hel del "luft" i priserna beroende på vart dom e importerade av för företag. Samma garantier skulle gälla eftersom det är fabriken å inte handlarna som står för garantin.

Allt är förhandlingsbart. Det är bara en fråga om förhandlingsteknik.

Privatköp är lättare att pruta med en bunt pengar i handen men i dagens läge tjänar handlare på att förmedla mc-lån. Detta gör att det blir lite svårare att pruta MED pengar än utan!

Dock bör du alltid begära lite utrustning eller dylikt vid köp av ny hoj! Handlarna får generellt sämre avans på nya hojar än gamla. Min kompis är bilsäljare och dom har en marginal på 5kkr på nya bilar medans en beggad kan dom ha 40kkr på...

Det skilde 12 000 kr på bud jag fick från Honda Helsingborg, jämfört med Honda Göteborg när jag köpte min nuvarande Blade...exakt samma förutsättningar, ett inbyte av en Thunderace-98 och resten cash. Man kan tycka det lite märkligt att två aukt.ÅF räknar så olika...

Sålde inte kawwa ut sina 10or för 99K förra året runt sept-okt? hur kommer det sig att dom kostar mera nu? Var det bara en kampanj eller gå det fortfarande att köpa för det priset?

Sålde inte kawwa ut sina 10or för 99K förra året runt sept-okt? hur kommer det sig att dom kostar mera nu? Var det bara en kampanj eller gå det fortfarande att köpa för det priset?

Finns en grön demo i karlstad om det är intressant,utsatt för 99900 så det kanske går att göra lite på det.

Henrik

Det skilde 12 000 kr på bud jag fick från Honda Helsingborg, jämfört med Honda Göteborg när jag köpte min nuvarande Blade...exakt samma förutsättningar, ett inbyte av en Thunderace-98 och resten cash. Man kan tycka det lite märkligt att två aukt.ÅF räknar så olika...

Vilken hade bäst pris? Samt vilken modell?

Mc branchen

Hej alla

Jag måste berätta lite om hur det ser ut i branschen just nu.

1. Är inte riktigt det kaos som många tror, Satt i SMR möte för 2 veckor sedan och i stort sätt de flesta Mc handlare går ok och haft en viss uppgång sista månaderna. Vissa haft det lite sämre men ingen kaos just nu. Detta innebär att priserna kommer inte "rasa" mer än vanligt. Dock kommer det skillja mer än vanligt då 2009 går upp rejält.

2.Prishöjningarna som skett och som kommer är tyvärr ett faktum inget vi handlare hittar på utan leverantörena har inget val. Ingen kan sälja utan någon förtjänst.

3.Vi (handlare) kommer känna av en minskning detta år men vi kommer även att ha mindre i lager för att ha balans vilket oxå gör att inget kommer bara dumpas ut.

4.Den riktiga fynd tiden var för ca 4månader sedan då det var riktigt mörkt och många stod med alldeles för mkt i lager överallt i landet MEN detta har ändrats och många har rimliga lager numera.

Mitt tips till er som letar fabriksny hoj är att oavsett vart ni kommer handla så är det hyggligt fyndläge på 2007-2008 modeller medans 2009 kommer bli rejält dyrare över året som kommer.
Visst jag håller med att det rimmar illa men tyvär är det så och det kommer ingen undan. Världsläget är så just nu..
Detta har hänt tidigare så ingen nyhet.

Tidigare har man kunnat få loss en ny 1000cc för ca 100tusen strax innan årsskiftet och dom nya modellerna kommer när nypriset låg på ca 130tusen.

Vad är det för snack om att 1000cc kommer att stiga till 145-150 tusen utpris hos en handlare.

Hej Jösses

Tyvärr är det inget snack utan verklighet just nu och det kommer bli än dyrare över året som kommer..

Vi har inte sett det sista av höjningarna iår...

Positivt är att det begagnade kommer oxå gå upp i pris med tiden. Med det menar jag att skillnaden vid inbyte kan suddas ut lite...
Men räkna med att de närmast ca 6månader kommer vara turbulent med nypriser.

Se redan
R1 147.900:-
GSX-R1000 147.900:-
CBR1000RR 146.900:

Idagsläget bara ZX10 som håller priset 134.900:- men jag är övertygad om att även de kommer med tiden behöva korrigera sina priser på 2009..

Och prutmånen är mindre då vi handlare fått mindre marginaler... trist men sant..

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...