Prox kolvar till cross?

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
2x gixxer turbo
Tänkte köpa ny kolv till min kx250 och billigaste jag hittade var en Proxkolv.Den kostar 1100:- med ringar.Grejjen är det att det går inte att köpa lösa kolvringar!?!?! :kocko (dom hittade då inte ringar i katalogen)
Verkstan jag snackade med sa att kolvringen var avsedd att hålla lika länge som kolven(motormecano,skellefteå).Därför undrar jag om det är mer värt att köpa en smidd Wiseco kolv för 1500:- istället.Originalkolvarna hade dom inget pris på men han sa att han TRODDE dom kostade nånting mittemellan,på ett annat ställe jag ringt(kawa återförsäljare) så skulle dom ha 1050:- för kolven och 500:- för kolvringen,kolven gick inte att köpa i sats :va
Så vad skulle ni göra?har inte så mycket pengar att röra mig med så Proxkolven låter lockande...Nån som vet nått om Proxkolvar?enda som jag vet är att den är gjuten.....
Tacksam för svar :tummenupp

Brännström skrev:
Tänkte köpa ny kolv till min kx250 och billigaste jag hittade var en Proxkolv.Den kostar 1100:- med ringar.Grejjen är det att det går inte att köpa lösa kolvringar!?!?! :kocko (dom hittade då inte ringar i katalogen)
Verkstan jag snackade med sa att kolvringen var avsedd att hålla lika länge som kolven(motormecano,skellefteå).Därför undrar jag om det är mer värt att köpa en smidd Wiseco kolv för 1500:- istället.Originalkolvarna hade dom inget pris på men han sa att han TRODDE dom kostade nånting mittemellan,på ett annat ställe jag ringt(kawa återförsäljare) så skulle dom ha 1050:- för kolven och 500:- för kolvringen,kolven gick inte att köpa i sats :va
Så vad skulle ni göra?har inte så mycket pengar att röra mig med så Proxkolven låter lockande...Nån som vet nått om Proxkolvar?enda som jag vet är att den är gjuten.....
Tacksam för svar :tummenupp

Nu är det väl som så att PROX är originaltillverkare till japs crossarna...funkar bra...vi kör wiseco..funkar bättre...Vi byter aldrig ringar utan hela kitet..

Tack då ska jag ringa imorrn och be dom ta in sånna kolvar :tummenupp
Har sån jävla cross abstinens nu,det blir fetsköjj då man får igång motorn :yoparty

Hade tänkt ställa en till fråga i min tråd...Nu är det så att min motor fick sig ett generalhaveri!Cylinder,kolv,ramlager,tändplatta+spolar,svänghjul skar ihop.Har nu skaffat SEM tändsystem(megawatt) med lysspole,nytt foder i cylinder+kolv,alla lager,svänghjul och har lysen fram och bak som funkar(gjorde det med förra tändsystemet),EXCEL fälger,nyrenoverad bakdämpare.Crossen är en kx250-93 har funderat på om man ska sälja eller ha kvar den.Har varit två sprickor i motorblocket som nu är svetsat på verkstad.Ena sprickan var bakom svänghjulet en jättesmal och 1,5cm lång en.Och den andra satt där vänstra ramlagret ska sitta "i väggen" mot svänghjulet.Denna sprickan är svetsad utifrån och jag undrar om man ska våga ha kvar crossen,alltså om det finns risk att sprickan kan spricka upp och rasa motorn helt?Har ju lagt ut en hel del pengar på den nu,och pallar det inte psykiskt att den rasar direkt igen :död
Vad skulle ni ha gjort?behållt crossen(den är i bra skick i övrigt också) eller sålt iväg den?Har inte satt ihop motorn än,det är lite småjobb kvar.
Om jag säljer vad skulle jag kunna få ut för crossen? är 14-15 tusen omöjligt även om det är rätt person ifråga som köper?

Last edited:
Brännström skrev:
Vad skulle ni ha gjort?behållt crossen(den är i bra skick i övrigt också) eller sålt iväg den?Har inte satt ihop motorn än,det är lite småjobb kvar.
Om jag säljer vad skulle jag kunna få ut för crossen? är 14-15 tusen omöjligt även om det är rätt person ifråga som köper?
5000kr

Brännström skrev:

Behåll den om du lägger ner pengar på att fixa den. Jag hade en yz250 -93 som var enduroreggad och i fint skick, den begärde jag 14k för och sålde den för 12800. Har dock fått abstinens så jag ska åka och kolla på en annan i morgon.

Lägg till ett par hundringar och köp en Athena kolv istället. Teflonbehandlad, "smidd" och mycket lättare...

Jag sätter aldrig prox i mina hojar om man inte ska sälja hojen direkt och vill ha "nya" grejor i..

En prox sprack i tusen delar efter 7 h körning, helt utan orsak. Satt i en sprillans ny kx 125 cylinder som kostade 4500:---

Jippi..

ola_sandin skrev:
Behåll den om du lägger ner pengar på att fixa den. Jag hade en yz250 -93 som var enduroreggad och i fint skick, den begärde jag 14k för och sålde den för 12800. Har dock fått abstinens så jag ska åka och kolla på en annan i morgon.
Vad är det för hoj då?varit och kollat? Det verkar bli så att jag har tänkt sälja den,har en cr500 på g kanske :fyllisar :yoparty

Brännström skrev:
Vad är det för hoj då?varit och kollat? Det verkar bli så att jag har tänkt sälja den,har en cr500 på g kanske :fyllisar :yoparty

Det blev en cr125 -89, gammal men billig och går riktigt bra.

jag vet att tråden är gammal men jag tänkte bara skriva detta för de som går ïn och kollar.
Om ni har en kx 250 så "spricker" proxkolvarna lätt men det funkar bra på andra modeller.
men deremot funkar Namura kolvarna som dessutom är billigare :)

Prox kolvar är precis lika bra som orginalkolvarna och hade jag varit priskänslig och kört något större än 125cc hade jag mycket väl kunnat köra med dem.
Kör man 125 är smidd kolv absolut att rekommendera då den är lättare och håller högre kvalite, Wiseco/Wössner/Athena tillverkar alla bra kolvar till rimliga pengar.

Wössner gör bra kolvar till Husaberg.

Använs aldrig Prox till CR500 , läcker bränsleblandning vid överströmmarnas hålrum i kolvarna rakt ut i avgasporten.

Vertex teflonbehandlade rekommenderas starkt !

Wössner gör bra kolvar till Husaberg.

Använs aldrig Prox till CR500 , läcker bränsleblandning vid överströmmarnas hålrum i kolvarna rakt ut i avgasporten.

Vertex teflonbehandlade rekommenderas starkt !

Är där extra överströmmare i Proxkolven som inte finns i orginal eller någon annan aftermarket?

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back