provkörning

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Nu sitter man här med svår abstinens, och tänker tillbaks på säsongen som varit.

därför tänkte jag skriva av mig lite om test av olika hojar som jag provkört under säsongen.
Jag har en Z 750 och alla mina tidigare hojar har varit nakna med upprätt sittställning. Därför tycker jag att det är kul att testa hojar som är så olik min som möjligt

1. Kawasaki ZX 12R
Känns stor och otymplig, mycket kraft i motorn, rejält sug i magen. Bakbromsar som tar dåligt, känns mer som om man sitter på hojen i stället för i den.
Betyg: Snabb men klumpig, ingen smidighet alls.

2. Honda CB 1000
Vad ska man säga, totalt intetsägande. Ovanlig känsla i motorn, kraften kommer redan vid 3000 varv men planar ut innan rödmarkeringen, jag gick in i varvtalsstoppet hela tiden, väntade på effektpuckeln som aldrig kom. Den gick fint i kurvor och skön att glida med
Betyg: långfärdshoj, lätt o smidig i stan, om man inte har bråttom.

3. Honda Fireblade 954
Holy makaroni. Toksnabb och supersmidig, Upplevdes betydligt snabbare än Kawasaki zx12r. Jag hade skitkul på den hojen, den nästan svänger av sig själv, kändes som omden var fastsydd i grenen på mig, så bra passade den. hittade inget negativt alls
Betyg: Vill ha

4. Suzuki SV 1000.
Första gången jag kör en V-twin. Snacka om besvikelse, hände inte ett jäkla någe, vad e detta, vrider rullen i botten, det skramlar och låter men rör sig knappt framåt, ingen smidighet, dålig körställning
Betyg: Besvikelse

5. BMW R1200S
Första gången jag kör Bmw. Efter besvikelsen av att ha kört v-twin, så hade jag ingen som helst förväntningar på gubbmärket nr.1 (BMW) särskilt inte på boxermotorn. Börjar på en smal extremkurvig väg, tycker den går fint att kasta ner i kurvorna och har ett kanonvrid som imponerar. Kommer ut på en lång raka. Stannar hojen, petar i 1:an vrider fullt, totalt avslappnad (jag menar vad kan hända på en Beamer) Hojen tar ett jätteskutt framåt, vid 4000 varv, Får jag en ordentlig smäll på visiret, rent instinktivt slår jag av på gasen. Va fan hände? jag måste ha krockat med örn, innan jag insåh att hojen faktiskt ställt sig rakt upp, samtidigt som jag lutat mig framåt. Kåpan hade slagit hjälmen. Blev totalt chockad det kom helt utan varning. Beslutade att ta det lite lugnare resten av provkörningen. En underbar motor fint chassi.
Betyg: Har inte bestämt ännu om hojen skrämde skikten ur mig, eller om jag älskar den

6. BMW K1200R
Lika bra att testa den här hojen också. Samma sträcka med smal kurvig väg. Men den här hojen vekade redan vara förprogramerad för den här vägen, för att använda en gallal klyscha, den gick som på räls, spelade ingen som helst roll vilken växel jag körde på, stark som en oxe redan i 50 km/h. Ut på raksträkan, fullt vrid ,hojen morrar till och skjuter fart. Vid 8000 varv kommer explosionen, framhjulet går till väders men den här gången är det lugnt och kontrolerat, i med 2:an, accelerationen är extrem armarna är nu ca. en meter längre börjar bli svårt att andas för magsäcken och lungerna sitter som fastklistrade i ryggraden, skickar i 3:an, mer kraft fortare och fortare. Precis när det börjar att bli suddigt och jag är på väg att slungas in i framtiden, kommer jag till sans igen, bromsar in hårt och lägger ner hojen i en skarp höger kurva. Därefter stannar jag och skriker rakt ut i hjälmen allt vad jag kan, all hårbeväxtning på kroppen står rakt upp, Jag har funnit ljuset!!
. ingen är mer chockad än mig, ja menar, jag gillar ju inte ens Bmw´s hojar
Betyg: Vill ha nu.

Obs! Obs!
Dessa upplevelser av hojarna är endast mina egna, jag är helt förstådd med att alla gillar vi olika saker här i världen. Så jag hoppas ingen tar illa upp för jag sågade just eran favorithoj. Fyll gärna på med betyg på era egna provkörningar

Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...