Provkörning Kawazaki Z1000SX VS BMW K1300S

swingline

Så långt efter att han tror han är först
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
KTM grusbuse
Har saknat trådar med provkörningar (eller varit för lat för att leta efter dom) av SH medlemmar där man jämför lite olika hojtyper med varandra. Provkörningar som utgår från en given persons personliga referenser som får vara hur subjektiva som helst. En person som inte har till yrke att köra och bedöma motorcyklar utan är en vanlig MC-älskande svenne. Så för att föregå med ett gott exempel börjar jag med ett bidrag och hoppas att få läsa fler från andra av er framöver.

Har en Tiger 1050 och kände att det började bli dags för lite rotation i garaget. Kort om min typ av körning så är det fram och tillbaka till jobbet, närförort till city, lite längre turer norröver Sverige på sommaren samt 1-2 bandagar per år. Gillar verkligen min Tiger då den är bra på allt, utan att excellera på något. Vill ha en hoj med avtagbara packväskor på vilken jag kan köra långa dagsetapper utan att bli trött (är 191 cm), funkar att snirkla sig fram mellan bilar på väg till jobbet samt är riktigt kul att ta ut på bana där jag upplever att Tigerns bromsar och framgaffel inte riktigt räcker till.

Min bakgrund är att jag kört hoj i 16 år i olika varianter från scootrar, crossar, radfyror, twinnar, HD m.m.

Körde därför ut till AVA för att testa några nya alternativ till Tigern. Var mycket intressant att köra tre olika hojar inom en timme då man verkligen kan jämföra och känna skillnaderna mellan hojarna när man byter inom ett så pass kort tidsintervall.

Sträckan jag körde med lånehojarna var E4:an ned till Södertälje för att testa högfartstouring på motorväg samt gamla E4:an tillbaks till AVA för att få åka landsväg med lite mer kurvor (kollade Waze innan varje körning så att det inte skulle bli några obehagliga överraskningar av farbror blå ;)).

Kawan var först ut. Sittställningsmässigt känns den något liten med en skarpare knävinkel än när man sitter på Tigern. I övrigt är den mycket behaglig att sitta på. Ut från AVA känner man direkt att den ger väldigt snabb respons och sannolikt skulle vara kvick att baxa runt även på mindre banor typ Gelleråsen, samt att frambromsen kräver mindre kraft än Tigerns. Upp på E4:an där jag direkt matar på lite för att känna på motorns karaktär. Saknar det vrid och bottendrag som Tigern levererar vid lägre varvtal men å andra sidan kommer det bra med effekt högre upp i varvregistret. Dock känns den inte våldsamt mycket värre än Tigern (som är mappad till 125 hk) vilket iofs stämmer väl överens med angivna effektsiffor.

Hade framrutan i lägsta läget vilket var skönt på motorväg då turbulensen träffade mig nedanför hjälmen vilket gjorde framfarten behaglig även i högre farter på motorväg.

På landsväg var Kawan givetvis väldigt rolig att köra. Eftersom tempot per automatik går upp när jag ligger på högre motorvarv än med Tigern fick jag tillfälle att testa bromsarna rejält i samband med att bilister gjorde livet surt för mig. Upplevde att bromsarna kändes rejäla och lättdoserade. Hojen styrde även dit jag ville utan några konstigheter.

Dags för BMW:n där sittställningen passar mig bättre då hela hojen känns större. Första intrycket är motorljudet som är lite eget med ett slags råmande vid gaspådrag. BMW:n är inte heller lika lättstyrd som Kawan men den känns otroligt stabil som en riktig högfartsmissil ska vara.
Efter en liten tur på mindre vägar svänger jag upp på E4:an och matar på upp till rödmarkering. Hojen är helt bezerk i sin acceleration:banana.

Är tvungen att slå av och dra på ett par gånger bara för att känna på suget i motorn som aldrig verkar ta slut. Skillnaden mellan BMW:n och Kawan är att BMW:n drar bra redan från botten. Sen fortsätter BMW:n att dra ordentligt över hela registret upp till rödmarkering där råmandet övergår till ett potent rytande. Bromsarna känns effektiva och lättdoserade vilket är förtroendeingivande.

Det som slår mig är hur fartblind man blir. Blir lika förvånad varje gång jag slänger en blick på mätaren. Även hastighetsmätaren bidrar till detta då den är konstruerad så att 120 km/h känns som att nålen knappt börjat röra på sig.

Vägen tillbaka går via gamla E4:an som har ganska svepande kurvor vilket gör den här typen av hoj rättvisa. BMW:n styr enkelt dit man vill även om den inte känns lika kvick i styrningen som Kawan. Givetvis drivs tempot upp eftersom man inte känner av farten.

Tillbaka hos AVA känner jag en lätt förvirring. Att köra Kawa hade varit helt rätt för 10 år sen. Nu känns det mest jobbigt att behöva hålla så högt varvtal för att få den efterlängtade kicken av effekt. Börjar jag bli så gammal!!??

BMW:n tilltalar mig mer men den kommer inte att trivas så bra mellan bilköerna (och ja konstruktionen på BMWS framgaffeln gör att man tappar lite respons från framhjulet).

Skulle mitt syfte vara snabba tripper ned till Europa hade BMW:n vart det självklara valet.

Inser även att båda dessa maskiner kommer att driva upp tempot i min åkning (av olika skäl) och eftersom jag lusläst den eminenta tråden ”Konsekvenserna av hojåkning” undrar jag om det egentligen vore så smart.

Så jag köper ett par nya handskar(något litet nytt i garaget i alla fall), gränslar min Tiger njuter lite extra av mullret från radtrean när jag matar på upp på E4:an och njuter av en motor och sittställning som faktiskt är riktigt svår att slå på fingrarna.

Hmmmmmmmmm ett byte till bättre frambromsar, Öhlinare till framgaffeln och en vindruta som styr undan fartvinden från hjälmen så kanske jag har den perfekta MC:n för mig. Och det till en bråkdel av kostnaden av att byta till någon av de provkörda. Måste bara testa en Ducati Multistrada 1200 först för säkerhets skull. Bara för att vara säker på att det inte ändå är dags för lite rotation i garaget………

Last edited:
provkörning

--------------------------------------------------------------------------------
Nu är det ett par år sedan jag skrev det här. Men jag gjorde en lista över provkörningar under säsongen 07

Nu sitter man här med svår abstinens, och tänker tillbaks på säsongen som varit.

därför tänkte jag skriva av mig lite om test av olika hojar som jag provkört under säsongen.
Jag har en Z 750 och alla mina tidigare hojar har varit nakna med upprätt sittställning. Därför tycker jag att det är kul att testa hojar som är så olik min som möjligt

1. Kawasaki ZX 12R
Känns stor och otymplig, mycket kraft i motorn, rejält sug i magen. Bakbromsar som tar dåligt, känns mer som om man sitter på hojen i stället för i den.
Betyg: Snabb men klumpig, ingen smidighet alls.

2. Honda CB 1000
Vad ska man säga, totalt intetsägande. Ovanlig känsla i motorn, kraften kommer redan vid 3000 varv men planar ut innan rödmarkeringen, jag gick in i varvtalsstoppet hela tiden, väntade på effektpuckeln som aldrig kom. Den gick fint i kurvor och skön att glida med
Betyg: långfärdshoj, lätt o smidig i stan, om man inte har bråttom.

3. Honda Fireblade 954
Holy makaroni. Toksnabb och supersmidig, Upplevdes betydligt snabbare än Kawasaki zx12r. Jag hade skitkul på den hojen, den nästan svänger av sig själv, kändes som omden var fastsydd i grenen på mig, så bra passade den. hittade inget negativt alls
Betyg: Vill ha

4. Suzuki SV 1000.
Första gången jag kör en V-twin. Snacka om besvikelse, hände inte ett jäkla någe, vad e detta, vrider rullen i botten, det skramlar och låter men rör sig knappt framåt, Går in i varvstoppet hela tiden, inget vrid ingen effektpuckel, som mellanmjölk totalt intetsägande. Ingen smidighet, dålig körställning
Betyg: Besvikelse, besvikelse, besvikelse

5. BMW R1200S
Första gången jag kör Bmw. Efter besvikelsen av att ha kört v-twin, så hade jag ingen som helst förväntningar på gubbmärket nr.1 (BMW) särskilt inte på boxermotorn. Börjar på en smal extremkurvig väg, tycker den går fint att kasta ner i kurvorna och har ett kanonvrid som imponerar. Kommer ut på en lång raka. Stannar hojen, petar i 1:an vrider fullt, totalt avslappnad (jag menar vad kan hända på en Beamer) Hojen tar ett jätteskutt framåt, vid 4000 varv, Får jag en ordentlig smäll på visiret, rent instinktivt slår jag av på gasen. Va fan hände? jag måste ha krockat med örn, innan jag insåh att hojen faktiskt ställt sig rakt upp, samtidigt som jag lutat mig framåt. Kåpan hade slagit hjälmen. Blev totalt chockad det kom helt utan varning. Beslutade att ta det lite lugnare resten av provkörningen. En underbar motor fint chassi.
Betyg: Har inte bestämt ännu om hojen skrämde skikten ur mig, eller om jag älskar den

6. BMW K1200R
Lika bra att testa den här hojen också. Samma sträcka med smal kurvig väg. Men den här hojen vekade redan vara förprogramerad för den här vägen, för att använda en gallal klyscha, den gick som på räls, spelade ingen som helst roll vilken växel jag körde på, stark som en oxe redan i 50 km/h. Ut på raksträkan, fullt vrid ,hojen morrar till och skjuter fart. Vid 8000 varv kommer explosionen, framhjulet går till väders men den här gången är det lugnt och kontrolerat, i med 2:an, accelerationen är extrem armarna är nu ca. en meter längre börjar bli svårt att andas för magsäcken och lungerna sitter som fastklistrade i ryggraden, skickar i 3:an, mer kraft fortare och fortare. Precis när det börjar att bli suddigt och jag är på väg att slungas in i framtiden, kommer jag till sans igen, bromsar in hårt och lägger ner hojen i en skarp höger kurva. Därefter stannar jag och skriker rakt ut i hjälmen allt vad jag kan, all hårbeväxtning på kroppen står rakt upp, Jag har funnit ljuset!!
. ingen är mer chockad än mig, ja menar, jag gillar ju inte ens Bmw´s hojar
Betyg: Vill ha nu.

Obs! Obs!
Dessa upplevelser av hojarna är endast mina egna, jag är helt förstådd med att alla gillar vi olika saker här i världen. Så jag hoppas ingen tar illa upp för jag sågade just eran favorithoj. Fyll gärna på med betyg på era egna provkörningar

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!