Har saknat trådar med provkörningar (eller varit för lat för att leta efter dom) av SH medlemmar där man jämför lite olika hojtyper med varandra. Provkörningar som utgår från en given persons personliga referenser som får vara hur subjektiva som helst. En person som inte har till yrke att köra och bedöma motorcyklar utan är en vanlig MC-älskande svenne. Så för att föregå med ett gott exempel börjar jag med ett bidrag och hoppas att få läsa fler från andra av er framöver.
Har en Tiger 1050 och kände att det började bli dags för lite rotation i garaget. Kort om min typ av körning så är det fram och tillbaka till jobbet, närförort till city, lite längre turer norröver Sverige på sommaren samt 1-2 bandagar per år. Gillar verkligen min Tiger då den är bra på allt, utan att excellera på något. Vill ha en hoj med avtagbara packväskor på vilken jag kan köra långa dagsetapper utan att bli trött (är 191 cm), funkar att snirkla sig fram mellan bilar på väg till jobbet samt är riktigt kul att ta ut på bana där jag upplever att Tigerns bromsar och framgaffel inte riktigt räcker till.
Min bakgrund är att jag kört hoj i 16 år i olika varianter från scootrar, crossar, radfyror, twinnar, HD m.m.
Körde därför ut till AVA för att testa några nya alternativ till Tigern. Var mycket intressant att köra tre olika hojar inom en timme då man verkligen kan jämföra och känna skillnaderna mellan hojarna när man byter inom ett så pass kort tidsintervall.
Sträckan jag körde med lånehojarna var E4:an ned till Södertälje för att testa högfartstouring på motorväg samt gamla E4:an tillbaks till AVA för att få åka landsväg med lite mer kurvor (kollade Waze innan varje körning så att det inte skulle bli några obehagliga överraskningar av farbror blå
).
Kawan var först ut. Sittställningsmässigt känns den något liten med en skarpare knävinkel än när man sitter på Tigern. I övrigt är den mycket behaglig att sitta på. Ut från AVA känner man direkt att den ger väldigt snabb respons och sannolikt skulle vara kvick att baxa runt även på mindre banor typ Gelleråsen, samt att frambromsen kräver mindre kraft än Tigerns. Upp på E4:an där jag direkt matar på lite för att känna på motorns karaktär. Saknar det vrid och bottendrag som Tigern levererar vid lägre varvtal men å andra sidan kommer det bra med effekt högre upp i varvregistret. Dock känns den inte våldsamt mycket värre än Tigern (som är mappad till 125 hk) vilket iofs stämmer väl överens med angivna effektsiffor.
Hade framrutan i lägsta läget vilket var skönt på motorväg då turbulensen träffade mig nedanför hjälmen vilket gjorde framfarten behaglig även i högre farter på motorväg.
På landsväg var Kawan givetvis väldigt rolig att köra. Eftersom tempot per automatik går upp när jag ligger på högre motorvarv än med Tigern fick jag tillfälle att testa bromsarna rejält i samband med att bilister gjorde livet surt för mig. Upplevde att bromsarna kändes rejäla och lättdoserade. Hojen styrde även dit jag ville utan några konstigheter.
Dags för BMW:n där sittställningen passar mig bättre då hela hojen känns större. Första intrycket är motorljudet som är lite eget med ett slags råmande vid gaspådrag. BMW:n är inte heller lika lättstyrd som Kawan men den känns otroligt stabil som en riktig högfartsmissil ska vara.
Efter en liten tur på mindre vägar svänger jag upp på E4:an och matar på upp till rödmarkering. Hojen är helt bezerk i sin acceleration
.
Är tvungen att slå av och dra på ett par gånger bara för att känna på suget i motorn som aldrig verkar ta slut. Skillnaden mellan BMW:n och Kawan är att BMW:n drar bra redan från botten. Sen fortsätter BMW:n att dra ordentligt över hela registret upp till rödmarkering där råmandet övergår till ett potent rytande. Bromsarna känns effektiva och lättdoserade vilket är förtroendeingivande.
Det som slår mig är hur fartblind man blir. Blir lika förvånad varje gång jag slänger en blick på mätaren. Även hastighetsmätaren bidrar till detta då den är konstruerad så att 120 km/h känns som att nålen knappt börjat röra på sig.
Vägen tillbaka går via gamla E4:an som har ganska svepande kurvor vilket gör den här typen av hoj rättvisa. BMW:n styr enkelt dit man vill även om den inte känns lika kvick i styrningen som Kawan. Givetvis drivs tempot upp eftersom man inte känner av farten.
Tillbaka hos AVA känner jag en lätt förvirring. Att köra Kawa hade varit helt rätt för 10 år sen. Nu känns det mest jobbigt att behöva hålla så högt varvtal för att få den efterlängtade kicken av effekt. Börjar jag bli så gammal!!??
BMW:n tilltalar mig mer men den kommer inte att trivas så bra mellan bilköerna (och ja konstruktionen på BMWS framgaffeln gör att man tappar lite respons från framhjulet).
Skulle mitt syfte vara snabba tripper ned till Europa hade BMW:n vart det självklara valet.
Inser även att båda dessa maskiner kommer att driva upp tempot i min åkning (av olika skäl) och eftersom jag lusläst den eminenta tråden ”Konsekvenserna av hojåkning” undrar jag om det egentligen vore så smart.
Så jag köper ett par nya handskar(något litet nytt i garaget i alla fall), gränslar min Tiger njuter lite extra av mullret från radtrean när jag matar på upp på E4:an och njuter av en motor och sittställning som faktiskt är riktigt svår att slå på fingrarna.
Hmmmmmmmmm ett byte till bättre frambromsar, Öhlinare till framgaffeln och en vindruta som styr undan fartvinden från hjälmen så kanske jag har den perfekta MC:n för mig. Och det till en bråkdel av kostnaden av att byta till någon av de provkörda. Måste bara testa en Ducati Multistrada 1200 först för säkerhets skull. Bara för att vara säker på att det inte ändå är dags för lite rotation i garaget………
Har en Tiger 1050 och kände att det började bli dags för lite rotation i garaget. Kort om min typ av körning så är det fram och tillbaka till jobbet, närförort till city, lite längre turer norröver Sverige på sommaren samt 1-2 bandagar per år. Gillar verkligen min Tiger då den är bra på allt, utan att excellera på något. Vill ha en hoj med avtagbara packväskor på vilken jag kan köra långa dagsetapper utan att bli trött (är 191 cm), funkar att snirkla sig fram mellan bilar på väg till jobbet samt är riktigt kul att ta ut på bana där jag upplever att Tigerns bromsar och framgaffel inte riktigt räcker till.
Min bakgrund är att jag kört hoj i 16 år i olika varianter från scootrar, crossar, radfyror, twinnar, HD m.m.
Körde därför ut till AVA för att testa några nya alternativ till Tigern. Var mycket intressant att köra tre olika hojar inom en timme då man verkligen kan jämföra och känna skillnaderna mellan hojarna när man byter inom ett så pass kort tidsintervall.
Sträckan jag körde med lånehojarna var E4:an ned till Södertälje för att testa högfartstouring på motorväg samt gamla E4:an tillbaks till AVA för att få åka landsväg med lite mer kurvor (kollade Waze innan varje körning så att det inte skulle bli några obehagliga överraskningar av farbror blå

Kawan var först ut. Sittställningsmässigt känns den något liten med en skarpare knävinkel än när man sitter på Tigern. I övrigt är den mycket behaglig att sitta på. Ut från AVA känner man direkt att den ger väldigt snabb respons och sannolikt skulle vara kvick att baxa runt även på mindre banor typ Gelleråsen, samt att frambromsen kräver mindre kraft än Tigerns. Upp på E4:an där jag direkt matar på lite för att känna på motorns karaktär. Saknar det vrid och bottendrag som Tigern levererar vid lägre varvtal men å andra sidan kommer det bra med effekt högre upp i varvregistret. Dock känns den inte våldsamt mycket värre än Tigern (som är mappad till 125 hk) vilket iofs stämmer väl överens med angivna effektsiffor.
Hade framrutan i lägsta läget vilket var skönt på motorväg då turbulensen träffade mig nedanför hjälmen vilket gjorde framfarten behaglig även i högre farter på motorväg.
På landsväg var Kawan givetvis väldigt rolig att köra. Eftersom tempot per automatik går upp när jag ligger på högre motorvarv än med Tigern fick jag tillfälle att testa bromsarna rejält i samband med att bilister gjorde livet surt för mig. Upplevde att bromsarna kändes rejäla och lättdoserade. Hojen styrde även dit jag ville utan några konstigheter.
Dags för BMW:n där sittställningen passar mig bättre då hela hojen känns större. Första intrycket är motorljudet som är lite eget med ett slags råmande vid gaspådrag. BMW:n är inte heller lika lättstyrd som Kawan men den känns otroligt stabil som en riktig högfartsmissil ska vara.
Efter en liten tur på mindre vägar svänger jag upp på E4:an och matar på upp till rödmarkering. Hojen är helt bezerk i sin acceleration

Är tvungen att slå av och dra på ett par gånger bara för att känna på suget i motorn som aldrig verkar ta slut. Skillnaden mellan BMW:n och Kawan är att BMW:n drar bra redan från botten. Sen fortsätter BMW:n att dra ordentligt över hela registret upp till rödmarkering där råmandet övergår till ett potent rytande. Bromsarna känns effektiva och lättdoserade vilket är förtroendeingivande.
Det som slår mig är hur fartblind man blir. Blir lika förvånad varje gång jag slänger en blick på mätaren. Även hastighetsmätaren bidrar till detta då den är konstruerad så att 120 km/h känns som att nålen knappt börjat röra på sig.
Vägen tillbaka går via gamla E4:an som har ganska svepande kurvor vilket gör den här typen av hoj rättvisa. BMW:n styr enkelt dit man vill även om den inte känns lika kvick i styrningen som Kawan. Givetvis drivs tempot upp eftersom man inte känner av farten.
Tillbaka hos AVA känner jag en lätt förvirring. Att köra Kawa hade varit helt rätt för 10 år sen. Nu känns det mest jobbigt att behöva hålla så högt varvtal för att få den efterlängtade kicken av effekt. Börjar jag bli så gammal!!??
BMW:n tilltalar mig mer men den kommer inte att trivas så bra mellan bilköerna (och ja konstruktionen på BMWS framgaffeln gör att man tappar lite respons från framhjulet).
Skulle mitt syfte vara snabba tripper ned till Europa hade BMW:n vart det självklara valet.
Inser även att båda dessa maskiner kommer att driva upp tempot i min åkning (av olika skäl) och eftersom jag lusläst den eminenta tråden ”Konsekvenserna av hojåkning” undrar jag om det egentligen vore så smart.
Så jag köper ett par nya handskar(något litet nytt i garaget i alla fall), gränslar min Tiger njuter lite extra av mullret från radtrean när jag matar på upp på E4:an och njuter av en motor och sittställning som faktiskt är riktigt svår att slå på fingrarna.
Hmmmmmmmmm ett byte till bättre frambromsar, Öhlinare till framgaffeln och en vindruta som styr undan fartvinden från hjälmen så kanske jag har den perfekta MC:n för mig. Och det till en bråkdel av kostnaden av att byta till någon av de provkörda. Måste bara testa en Ducati Multistrada 1200 först för säkerhets skull. Bara för att vara säker på att det inte ändå är dags för lite rotation i garaget………
Last edited: