Provköra MC innan man fått hem sitt körkort??

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Tjena!

Har en kompis som nyss klarat sin uppkörning och vill åka och provköra en hoj i butik, tror ni dom godtar en provkörning fast han inte fått hem sitt riktiga körkort än? Han har bara fått en bekräftelse via mail att han är godkänd.

När jag körde upp 1999, fick jag en lapp med ett bevis om att jag klarade kortet och
då var bara och köra på.

Polisen ser nog detta på sin dator i bilen.

Jag tänkte mer om ni tror butiken godtar en provkörning på den tillfälliga lappen. :)

Annars så får man kortet på 2-3dagar. Fick mitt 2dagar efter uppkörningen

Annars så får man kortet på 2-3dagar. Fick mitt 2 dagar efter uppkörningen
"på min tid" var det ett glapp på 2-3 veckor mellan godkänd uppkörning och dagen då man fick kortet i handen.
Under den tiden var man reellt dubbelt körkortslös, man hade inget KK!
Måånga körsugna som åkte dit för olovlig körning i mellantiden.
Men det var då det...

Den "lapp" man fick när man kört upp är ju ditt "körkort" tills det riktiga kommer. Enda begränsningen jag känner till är att man får hålla sig inom Sveriges gränser tills det riktiga körkortet kommer.

Man får ingen "lapp" vid godkänd uppkörning längre. Allt är digitalt och ditt nuvarande körkort gäller(polisen kan kolla upp din behörighet) tills det nya körkortet kommer.

Angående frågan så fick jag provköra en hoj utan A på kortet när jag tog det i somras. Är nog upp till varje handlare att ge sitt godkännande skulle jag tro.

Om de är lite servicevänliga så kan han be dom ringa polisen på 11414 och uppge hans personnummer,
de kan och får bekräfta att han har körkort.

Jag provkörde med hos handlare samma dag som jag klarade kortet, inga problem :)

Vissa kollar ju inte ens på körkortet, när du skriver under provkörningspapperet så intygar du själv att du har kortet för att lagligt köra motorcykeln.
Åk in och prata med dom du ska köra hos.
Det är ju dom som bestämmer, dom kan ju neka dig provkörning om dom vill.

** Lite off-topic **

Antagligen väldigt korkad fråga, men! Om man vill provköra en hoj i butik måste man medta egen utrustning eller brukar de ha en som används för provkörningar?

** Lite off-topic **

Antagligen väldigt korkad fråga, men! Om man vill provköra en hoj i butik måste man medta egen utrustning eller brukar de ha en som används för provkörningar?

Många butiker har utrustning man kan låna, men jag skulle nog ändå rekommendera att ta med egen för att vara säker, alternativt ringa och fråga.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back