Prova på bankörning utan MC?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Hej alla.

Jag körde mig själv + hojen åt skogen förra säsongen. Jag vill gärna köra hoj igen men inte bland bilförare :huvet skulle gärna komma tillbaka på bana bara, men har som sagt ingen hoj efter kraschen. Måste jag börja i ändan köpa banhoj eller finnes prova-på-alternativ?
 
Mcgruppen hyr ut hojar på bandagar/kurser. De har från 125:a till literhoj. Har för mig att det låg nånstans 3400 kr/dag inkl allt.
 
Är det överhuvudtaget någon som nappar på detta.
Det är ju svindyrt redan att köpa bandag (Anderstorp 7-8 sep 3100 kr).
En dag på hoj Ca: 5000 kr:huvet
 
Är det överhuvudtaget någon som nappar på detta.
Det är ju svindyrt redan att köpa bandag (Anderstorp 7-8 sep 3100 kr).
En dag på hoj Ca: 5000 kr:huvet

Kör man bara 2 dar per år eller vill testa så är det ju betydligt billigare än internkostnaden för att köra med egen hoj. Framförallt om det går undan.
 
Är det överhuvudtaget någon som nappar på detta.
Det är ju svindyrt redan att köpa bandag (Anderstorp 7-8 sep 3100 kr).
En dag på hoj Ca: 5000 kr:huvet

låter väll rätt billigt med 6-5k/bandag utan egen hojj

en egen hoj med däck,underhåll,transport (köpa ändamålsenlig bil/hyra/köpa släp tilkommer) lär vara BETYDLIGT dyrare per bandag om man räknar med typ 10 bandagar per år

visserligen kan man köpa nått gammalt slutkört 600 vrak , köra på beggade däck , ha en bil med krok å fixxa nått billigt släp samt hoppas allt håller ... men hur kul e det lixom
 
låter väll rätt billigt med 6-5k/bandag utan egen hojj

en egen hoj med däck,underhåll,transport (köpa ändamålsenlig bil/hyra/köpa släp tilkommer) lär vara BETYDLIGT dyrare per bandag om man räknar med typ 10 bandagar per år

visserligen kan man köpa nått gammalt slutkört 600 vrak , köra på beggade däck , ha en bil med krok å fixxa nått billigt släp samt hoppas allt håller ... men hur kul e det lixom
Hur tänker du nu?
Efter dom 10 gångerna så kan du ju sälja grejerna och få tillbaka lite pengar.
 
Hur tänker du nu?
Efter dom 10 gångerna så kan du ju sälja grejerna och få tillbaka lite pengar.

Förvisso .... men gissar fortfarande att man lägger mer än 50 lök (kör man mer än 10 dar så lönar sig det nog mera med egna grejjer ) på rent underhåll å slitgrejjer å soppa å sånt på en egen moppe , tar MCgruppen 5 lax för lån av hoj "all inclusive" så är det värt... men ska man satsa lite å inte "bara" ha kul så köpar man nog egna krejjer
 
Är det inte bättre att köpa en enklare hoj till att börja med, en billig 600-kubikare till exempel, som till och med kan vara gatreggad? Då kan man åka på SMC-kurser och andra bandagar och se om det är något man vill satsa på. När man vet det kan man ta licens och skaffa en ren banhoj.

Att hyra en hoj för 3.495 kr och riskera en självrisk på 20.000 kr tycker jag känns lite väl riskabelt ( http://mcgruppen.se/hojuthyrning.html ). Det vore ju tråkigt att lägga ut 23.495 kr bara för hojen (utöver kostnaden för kursen/bandagen) och inte ens få med sig skrotet hem... :3freak
 
Om du vurpar och en kraschpuck plus bromshandtag pajar så betalar du ju vad det kostar att ersätta. Självrisken är ju bara absoluta taket.
 
Jag vurpa på Mantorp i chikanen i låg fart, över 60 papp kostar det att laga hojen.
Punktering på bakhjulet, den la sej så fint o gled en liten bit.
 
Jag vurpa på Mantorp i chikanen i låg fart, över 60 papp kostar det att laga hojen.
Punktering på bakhjulet, den la sej så fint o gled en liten bit.

Vad gick sönder då om man får undra? Ram,gaffelben,bakram,kåpor,styrkronor o.s.v? Eller var det exotiska guldglimmade gafflar bara?
 
Förvisso .... men gissar fortfarande att man lägger mer än 50 lök (kör man mer än 10 dar så lönar sig det nog mera med egna grejjer ) på rent underhåll å slitgrejjer å soppa å sånt på en egen moppe , tar MCgruppen 5 lax för lån av hoj "all inclusive" så är det värt... men ska man satsa lite å inte "bara" ha kul så köpar man nog egna krejjer

Du pratar som en finne.
 
Vad gick sönder då om man får undra? Ram,gaffelben,bakram,kåpor,styrkronor o.s.v? Eller var det exotiska guldglimmade gafflar bara?
Dom två dyra grejorna är: Acra evo titanburk, buckla på svingen, sen var det repor på kåpor, sprucken kuts, repad bak fälg, punkterad däck, fotpinnar förare o passagerare, blinkers,kraschpuck på sidokåpa, skydd på transmissionskåpa, styrände, skrapad tankkåpa.
Detta kostar över 60 lök enl verkstan.
Tur att försäkringen gällde vid detta tillfälle.
 
W
Dom två dyra grejorna är: Acra evo titanburk, buckla på svingen, sen var det repor på kåpor, sprucken kuts, repad bak fälg, punkterad däck, fotpinnar förare o passagerare, blinkers,kraschpuck på sidokåpa, skydd på transmissionskåpa, styrände, skrapad tankkåpa.
Detta kostar över 60 lök enl verkstan.
Tur att försäkringen gällde vid detta tillfälle.


Låter som om man skulle kunna bli billigare om man
Hade en Banhoj som man inte bryr sig o den är repad eller ej.. Sen så hade man förmodligen kunnat hitta delarna billigare på ebay :)
 
W


Låter som om man skulle kunna bli billigare om man
Hade en Banhoj som man inte bryr sig o den är repad eller ej.. Sen så hade man förmodligen kunnat hitta delarna billigare på ebay :)
Precis, går i dom tankarna nu.
Ska få hojen fixad först.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top