Har en vän som påmint mig många gånger genom åren att jag borde provköra en MX-5. Det har aldrig blivit av. Som påpekats i tråden har den en fin växellåda och är välbalanserad och har potential till fin väghållning med lite modifikation. Rätt populär bil att använda på bandagar faktiskt. Har rätt ofta sett kittade MX-5or med bur, r-däck och lite andra modifikationer. Tror inte dessa killar och tjejer har valt fel bil direkt. Visst saknar motorn pulver. Det är något man får acceptera och kanske är bilen tillräckligt fin att köra så att man för stunden glömmer bort det. Återstår som sagt att ta reda på det för egen del.
Diskuterade faktiskt MX-5 här om dagen med en vän. Den öppnade upp för den sportbilsvåg som sedermera kom med Audi TT, BMW Z3, Alfa GTV Spider, MG, Porsche Boxster. Vad jag minns hade man Lotus Elan som inspiration när man utvecklade bilen. Ingen dålig inspirationskälla då den bilen anses vara en riktig kultbil med bra väghållning på sin tid. Används flitigt i historik racing.
Lägg det där med manligheten åt sidan. För 35 000 kr om i bra skick får man rätt mycket sportbil för pengarna. Många borde vara rätt välhållna och fri från rost med tanke på att det ofta är rena sommarbilar i våra breddgrader. Japansk enkel teknik borde borga för hög driftsäkerhet om bilen fått regelbunden service. Man får så klart titta på enskilda objekt och bedöma skicket.