manneman
Guest
Joråpp!
Du läste rubriken rätt!
Jag har en polare i sydligaste skåne som köpte ett färdigt turbokit till sin Yamaha Raptor 700 och monterade själv. Dock fegade/fegar han och vägrar höja turbotrucket (Obs Skånska!) :mes
Satsen köpte han på www.yakahosu.com aka Dahlbäck racing.
Då jag för 2 år sedan provkörde en Xt 660 R och samtidigt hade byggt mig en supermotoquad på en kinahjuling på 250 cc så sprang idén igång om detta djävulsprojekt...
Hjulingen fick jag väghållning modell gokart på och den blev hyfsat omtalad i quadkretsar och ni som bor i NV skåne fick säkert syn på den för ca 2 år sedan?
(Jag driver även Sveriges största forum för kinahjulingar www.badboy.forum24.se)
Till vardags så tävlar jag i triathlon på medel och långdistans och min våta träningsdröm är att genomföra VM på trippel Ironmandistans om något år!
Jag säger nog mest detta för att få er att förstå att jag är en man med mål som jag ser till att uppnå, en driven tävlingsmänniska som helt enkelt ger sig den på att lyckas med mina riktiga företeelser!
Således låter jag er förstå att det såddes ett frö till mitt motorprojekt då enkel matematik lät mig förstå att Quaden Raptor 700 delar motor med XT 660 R/X samt MT-03 och med så många avvarter så borde det betyda att det fanns mer att hämta än "bara" ett turbokit?
Jag letade som en kriminell på nätet under 2 år och mailade fram och åter med olika firmor tills jag bestämde att en firma i U.S.A var "the shite" och att deras eget bigbore på 800 cc var ypperligt för mitt galenskapsprojekt!
Så här beskriver de kittet själva:
"
Our Raptor 800 kit is a 105.5 mm bore , 92mm stroke big bore stroker kit. We replace the stock cylinder with our Big Bore cylinder. This is not a sleeve kit but a complete cylinder with state of the art Nikasil plated bore. We increase compression with our 12.5-1 compression ratio CP Big Bore stroker Piston. We also include stronger chrome moly cylinder head bolts for increased reliability. The stroke on your crank is increased to 92mm and we use a 133mm Crank works connecting rod. Crank is balanced and welded.
We port the cylinder head and install larger diameter intake and exhaust valves. Our porting and valve changes can increase intake air flow over 40 cubic feet per minute. If all components are correct and air velocity is within proper parameters a 40 cfm flow gain is worth about 17 hp. Our heads are carefully ported to keep optimum velocities and designed to keep fuel partials suspended in the air stream. Each head is ported to match the other engine components and needs of the customer. Each head is special, we do not use the one size fits all CNC approach to engine building.
Cam shaft selection is critical to each engine kit. We use Web or Megacycle cams depending on combination. Because of the huge air flow gains accomplished by our porting we can utilize a cam with much more lift and duration than stock. To accommodate the taller cam lobes, we also clearance the rocker arm to clear the cam lobes. We control the valve train with the highest quality valve springs and we measure and set up each head with the correct valve spring pressures. It is critical to make sure the springs have the correct spring tensions and that there are proper clearances between the spring cap and valve stem as well as between valve and piston.
For best results we upgrade to a 58mm billet throttle body. We also include a higher capacity injector. The stock air box is replaced with a much better flowing intake track and K&N filter.
The ignition curve is much improved with the DynaTek CDI box. The Fuel management is controlled with a DynoJet Power Commander.
To finish the kit off we use either the DMC or Barker Exhaust Systems. The increased flow rate requires significantly higher volume exhaust systems. The DMC and Barker megaphone system are the only systems we have tested that are adequate.
"
-Slut citat.
Kurvan...Bild 2!
91 HK/7750 rpm -
För er som suger på http://www.off-the-road.de/ eller www.xt660.com ´s fjantiga kit som ökar effekten med maximalt 15 kusar var ni helst kuggar ner fram för att kunna slanga så hamnar jag i ett helt annat läge...
...jag måste kugga ner rejält bak för att överhuvudtaget kunna hålla framslangen i backen.
Det amerikanska företaget http://www.ledperformanceengines.com i kombination med Yakahosu´s kit skickar iväg en XT 660 från sina 48 originalkusar långt över 100 friska...
Rent teoretiskt rör det sig om 116,48 hk i alla fall?
I september räknar jag med att packa väskan!
Om det håller återstår att se.
Första steget i min drömplan genomförde jag i fredags förra veckan då jag hämtade ut en flång ny XT 660 X med 0 mil på mätaren av Ralle från Yamahacenter i Helsingborg!
Turbokitet från Yakahosu samlar mest damm i väntan på att jag ska göra andraservicen vid ca 7-800 mil så planen lär hålla då jag sätter igång när de milen är klara och servicen är gjord.
Motorn kommer då att skeppas Over There och sen får pojkarna leka fritt och de vet vad som komma skall så de kommer som grädde på moset utöver masterjobbet att bl a bygga separat kam, väga av ett gäng kolvar samt göra en anpassad stålpackning.
Varför?
För att det går!
Den som lever får se!
Du läste rubriken rätt!
Jag har en polare i sydligaste skåne som köpte ett färdigt turbokit till sin Yamaha Raptor 700 och monterade själv. Dock fegade/fegar han och vägrar höja turbotrucket (Obs Skånska!) :mes

Satsen köpte han på www.yakahosu.com aka Dahlbäck racing.
Då jag för 2 år sedan provkörde en Xt 660 R och samtidigt hade byggt mig en supermotoquad på en kinahjuling på 250 cc så sprang idén igång om detta djävulsprojekt...
Hjulingen fick jag väghållning modell gokart på och den blev hyfsat omtalad i quadkretsar och ni som bor i NV skåne fick säkert syn på den för ca 2 år sedan?
(Jag driver även Sveriges största forum för kinahjulingar www.badboy.forum24.se)
Till vardags så tävlar jag i triathlon på medel och långdistans och min våta träningsdröm är att genomföra VM på trippel Ironmandistans om något år!
Jag säger nog mest detta för att få er att förstå att jag är en man med mål som jag ser till att uppnå, en driven tävlingsmänniska som helt enkelt ger sig den på att lyckas med mina riktiga företeelser!
Således låter jag er förstå att det såddes ett frö till mitt motorprojekt då enkel matematik lät mig förstå att Quaden Raptor 700 delar motor med XT 660 R/X samt MT-03 och med så många avvarter så borde det betyda att det fanns mer att hämta än "bara" ett turbokit?
Jag letade som en kriminell på nätet under 2 år och mailade fram och åter med olika firmor tills jag bestämde att en firma i U.S.A var "the shite" och att deras eget bigbore på 800 cc var ypperligt för mitt galenskapsprojekt!
Så här beskriver de kittet själva:
"
Our Raptor 800 kit is a 105.5 mm bore , 92mm stroke big bore stroker kit. We replace the stock cylinder with our Big Bore cylinder. This is not a sleeve kit but a complete cylinder with state of the art Nikasil plated bore. We increase compression with our 12.5-1 compression ratio CP Big Bore stroker Piston. We also include stronger chrome moly cylinder head bolts for increased reliability. The stroke on your crank is increased to 92mm and we use a 133mm Crank works connecting rod. Crank is balanced and welded.
We port the cylinder head and install larger diameter intake and exhaust valves. Our porting and valve changes can increase intake air flow over 40 cubic feet per minute. If all components are correct and air velocity is within proper parameters a 40 cfm flow gain is worth about 17 hp. Our heads are carefully ported to keep optimum velocities and designed to keep fuel partials suspended in the air stream. Each head is ported to match the other engine components and needs of the customer. Each head is special, we do not use the one size fits all CNC approach to engine building.
Cam shaft selection is critical to each engine kit. We use Web or Megacycle cams depending on combination. Because of the huge air flow gains accomplished by our porting we can utilize a cam with much more lift and duration than stock. To accommodate the taller cam lobes, we also clearance the rocker arm to clear the cam lobes. We control the valve train with the highest quality valve springs and we measure and set up each head with the correct valve spring pressures. It is critical to make sure the springs have the correct spring tensions and that there are proper clearances between the spring cap and valve stem as well as between valve and piston.
For best results we upgrade to a 58mm billet throttle body. We also include a higher capacity injector. The stock air box is replaced with a much better flowing intake track and K&N filter.
The ignition curve is much improved with the DynaTek CDI box. The Fuel management is controlled with a DynoJet Power Commander.
To finish the kit off we use either the DMC or Barker Exhaust Systems. The increased flow rate requires significantly higher volume exhaust systems. The DMC and Barker megaphone system are the only systems we have tested that are adequate.
"
-Slut citat.
Kurvan...Bild 2!
91 HK/7750 rpm -
För er som suger på http://www.off-the-road.de/ eller www.xt660.com ´s fjantiga kit som ökar effekten med maximalt 15 kusar var ni helst kuggar ner fram för att kunna slanga så hamnar jag i ett helt annat läge...
...jag måste kugga ner rejält bak för att överhuvudtaget kunna hålla framslangen i backen.
Det amerikanska företaget http://www.ledperformanceengines.com i kombination med Yakahosu´s kit skickar iväg en XT 660 från sina 48 originalkusar långt över 100 friska...
Rent teoretiskt rör det sig om 116,48 hk i alla fall?

I september räknar jag med att packa väskan!
Om det håller återstår att se.

Första steget i min drömplan genomförde jag i fredags förra veckan då jag hämtade ut en flång ny XT 660 X med 0 mil på mätaren av Ralle från Yamahacenter i Helsingborg!
Turbokitet från Yakahosu samlar mest damm i väntan på att jag ska göra andraservicen vid ca 7-800 mil så planen lär hålla då jag sätter igång när de milen är klara och servicen är gjord.
Motorn kommer då att skeppas Over There och sen får pojkarna leka fritt och de vet vad som komma skall så de kommer som grädde på moset utöver masterjobbet att bl a bygga separat kam, väga av ett gäng kolvar samt göra en anpassad stålpackning.
Varför?
För att det går!

Den som lever får se!

Bifogat
Last edited: