Projekttråd:Yamaha XT 800 X turbo

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
Joråpp!
Du läste rubriken rätt!

Jag har en polare i sydligaste skåne som köpte ett färdigt turbokit till sin Yamaha Raptor 700 och monterade själv. Dock fegade/fegar han och vägrar höja turbotrucket (Obs Skånska!) :mes :näsblod

Satsen köpte han på www.yakahosu.com aka Dahlbäck racing.

Då jag för 2 år sedan provkörde en Xt 660 R och samtidigt hade byggt mig en supermotoquad på en kinahjuling på 250 cc så sprang idén igång om detta djävulsprojekt...

Hjulingen fick jag väghållning modell gokart på och den blev hyfsat omtalad i quadkretsar och ni som bor i NV skåne fick säkert syn på den för ca 2 år sedan?
(Jag driver även Sveriges största forum för kinahjulingar www.badboy.forum24.se)

Till vardags så tävlar jag i triathlon på medel och långdistans och min våta träningsdröm är att genomföra VM på trippel Ironmandistans om något år!

Jag säger nog mest detta för att få er att förstå att jag är en man med mål som jag ser till att uppnå, en driven tävlingsmänniska som helt enkelt ger sig den på att lyckas med mina riktiga företeelser!

Således låter jag er förstå att det såddes ett frö till mitt motorprojekt då enkel matematik lät mig förstå att Quaden Raptor 700 delar motor med XT 660 R/X samt MT-03 och med så många avvarter så borde det betyda att det fanns mer att hämta än "bara" ett turbokit?
Jag letade som en kriminell på nätet under 2 år och mailade fram och åter med olika firmor tills jag bestämde att en firma i U.S.A var "the shite" och att deras eget bigbore på 800 cc var ypperligt för mitt galenskapsprojekt!

Så här beskriver de kittet själva:

"
Our Raptor 800 kit is a 105.5 mm bore , 92mm stroke big bore stroker kit. We replace the stock cylinder with our Big Bore cylinder. This is not a sleeve kit but a complete cylinder with state of the art Nikasil plated bore. We increase compression with our 12.5-1 compression ratio CP Big Bore stroker Piston. We also include stronger chrome moly cylinder head bolts for increased reliability. The stroke on your crank is increased to 92mm and we use a 133mm Crank works connecting rod. Crank is balanced and welded.

We port the cylinder head and install larger diameter intake and exhaust valves. Our porting and valve changes can increase intake air flow over 40 cubic feet per minute. If all components are correct and air velocity is within proper parameters a 40 cfm flow gain is worth about 17 hp. Our heads are carefully ported to keep optimum velocities and designed to keep fuel partials suspended in the air stream. Each head is ported to match the other engine components and needs of the customer. Each head is special, we do not use the one size fits all CNC approach to engine building.

Cam shaft selection is critical to each engine kit. We use Web or Megacycle cams depending on combination. Because of the huge air flow gains accomplished by our porting we can utilize a cam with much more lift and duration than stock. To accommodate the taller cam lobes, we also clearance the rocker arm to clear the cam lobes. We control the valve train with the highest quality valve springs and we measure and set up each head with the correct valve spring pressures. It is critical to make sure the springs have the correct spring tensions and that there are proper clearances between the spring cap and valve stem as well as between valve and piston.

For best results we upgrade to a 58mm billet throttle body. We also include a higher capacity injector. The stock air box is replaced with a much better flowing intake track and K&N filter.

The ignition curve is much improved with the DynaTek CDI box. The Fuel management is controlled with a DynoJet Power Commander.

To finish the kit off we use either the DMC or Barker Exhaust Systems. The increased flow rate requires significantly higher volume exhaust systems. The DMC and Barker megaphone system are the only systems we have tested that are adequate.
"
-Slut citat.

Kurvan...Bild 2!
91 HK/7750 rpm -

För er som suger på http://www.off-the-road.de/ eller www.xt660.com ´s fjantiga kit som ökar effekten med maximalt 15 kusar var ni helst kuggar ner fram för att kunna slanga så hamnar jag i ett helt annat läge...

...jag måste kugga ner rejält bak för att överhuvudtaget kunna hålla framslangen i backen.

Det amerikanska företaget http://www.ledperformanceengines.com i kombination med Yakahosu´s kit skickar iväg en XT 660 från sina 48 originalkusar långt över 100 friska...
Rent teoretiskt rör det sig om 116,48 hk i alla fall? :va
I september räknar jag med att packa väskan!

Om det håller återstår att se.:D

Första steget i min drömplan genomförde jag i fredags förra veckan då jag hämtade ut en flång ny XT 660 X med 0 mil på mätaren av Ralle från Yamahacenter i Helsingborg!

Turbokitet från Yakahosu samlar mest damm i väntan på att jag ska göra andraservicen vid ca 7-800 mil så planen lär hålla då jag sätter igång när de milen är klara och servicen är gjord.
Motorn kommer då att skeppas Over There och sen får pojkarna leka fritt och de vet vad som komma skall så de kommer som grädde på moset utöver masterjobbet att bl a bygga separat kam, väga av ett gäng kolvar samt göra en anpassad stålpackning.

Varför?

För att det går! :yoparty

Den som lever får se!:)

Bifogat

• quad.jpg
    quad.jpg
    65.6 KB · Visningar: 275
  • raptor800dyno.jpg
    raptor800dyno.jpg
    36.2 KB · Visningar: 287
  • DSC_8296.jpg
    DSC_8296.jpg
    240.4 KB · Visningar: 285
  • 1_700t.gif
    1_700t.gif
    105.8 KB · Visningar: 358
  • raptor_700_76hp.gif
    raptor_700_76hp.gif
    86.3 KB · Visningar: 407
  • marty-feldman.jpg
    marty-feldman.jpg
    39.8 KB · Visningar: 111
Last edited:
:tummenupp Kul men ärligt talat tvivlar jag på att motorn kommer hålla ihop särskillt bra med 800cc och turbo. Du beställer väl kolvar med lägre komp än 12:1 om du ska ha turbo antar jag?

"väga av ett gäng kolvar?"

-Svaret finns? Läs mellan raderna? :)
För att klargöra helt så låter jag nämnda firma i U.S.A göra HELA jobbet vilket är införstått och klart sedan länge.
Samtidigt tänker jag att även om turbon sitter där så KAN det vara för syns skull. Håller det inte att ladda 0,36 som det är tänkt så gör jag inte det heller. Mycket handlar om grejen i sig så jag tar det piano - det ska vara körbart!

Själv är jag golvläggare och håller mig till det jag är bäst på! :rolleyes:

Last edited:
KUL BYGGE!!. Du liknar mig hehe. Jag rår ju om xr 650 turbon ock kan ge några bra råd.

För att motorn ska hålla längre tid än 1 tim med endast 75hk så måste du byta ut vevstaken och dess lager till Falicon stake + silverpläterat lager. Carillo stake går bra också men viktigast är själva rullagret i vevstakens storände.

Med faliconstake och ca 110hk på bakhjulet vid 0,85 bar som jag normalt tar ur på ca 7700v så håller vevbstakslgret skapligt länge typ några 100a mil:D

För att få skiten att klara 100hk + bör man byta till glidlagrad vevstake som jag håller på med nu.

Bästa hoj enstånka för turbomat är bmw 650 motorerna (funduromotorn) och även dom nyare challenger för dom har glidlagrad vevstake. Jag har köpt en carillostake från en funduro och bygger om totalt till glidlagrat för då tror ja den håller skapligt.

Jag tänker visserligen ta ut 130hk + för det är ganska lätt med endast org 650cc och lite högre turbotryck.

Den större cc du sattsar på kommer hålla sämmre än 700cc med högre turbotryck pga den högre vikt i kolv som vill slita sönder vevstakslagret så jag skulle rekk org borr.

För att få ut 100 bakhjuls hk ur en 700 xt stånka krävs endast lite värre kam och ett turbotryck på 0,8-1 bar om du har samma turbo som jag = stooor. Färdiga turbokitt har en benägenhet att lev med för små turbosar och det klatrar till hela bygget genom för högt avgastryck.

Man måste ha minst en mih 12 snurra från någon bil typ volvo v40 150hk vers för att få bra funktion och hög effekt på påga laddtryck.

Sätt inte i för vass kamm för det lirar inge bra med turbo!!

LYCKA TILL Du kommer få en stenkul maskin kan jag lova:tummenupp

Haha, ni är galna. Hojjar för snabba banor. Kan ni inte ta med hojjarna och komma till Linköping på SM 24-25/9. Eller någon annan av tävlingarna under året. Vi fixar en liten hörna med ett tält åt er nånstans i depån. Så har publiken nåt att dregla över i pauserna.

Hur har det gått?

Blev det något 800cc kit eller turbo på din XT?

Skulle vara kul att se detsamma på en MT03!

//K

i ett lyckorus skapat av alkohol har manneman raderat bort sig härifrån för 1,5 år sedan och kommer tyvärr inte att besvara frågan något mera :(

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon