projektorlysen

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Vilka är reglerna för projektorlysen hos bilprovningen? Jag funderar på att bygga om men jag har ingen aning om hur det funkar med projektorlysen, är det nån som vet nåt om detta?
/T

Antagligen samma regler som sen...

Distinkt ljus-mörkergräns vid avbländad belysning, dessutom maximalt X antal lux vid y (0.5?) meter över marken på z meters avstånd.

Skulle tro att projektorlysen vid halvljus inte gör bilprovningen särskilt glad.. renderar sannolikt ett litet extra besök..

Re: Antagligen samma regler som sen...

Kahobe skrev:
Distinkt ljus-mörkergräns vid avbländad belysning, dessutom maximalt X antal lux vid y (0.5?) meter över marken på z meters avstånd.

Skulle tro att projektorlysen vid halvljus inte gör bilprovningen särskilt glad.. renderar sannolikt ett litet extra besök..

Men hur funkar det med Duccarnas lysen, det ser ju ut som projektorlysen? Förklara mer!
/T

Jag tror att...

... ditt lyse får se ut som Musse Pigg, bara det uppfyller bestämmelserna.. runt, åttkantigt eller hur f-n som helst.
Bara det följer bestämmelserna..
ASB rules...

Ställ bilen framför en vägg och spana in skillnaden mellan hel- och halvljus..Hojens ljus ska nog funka på samma sätt..

Blir det ett par min över skall jag se om jag hittar ngt på nätet om bestämmelserna.

Re: Jag tror att...

Kahobe skrev:
... ditt lyse får se ut som Musse Pigg, bara det uppfyller bestämmelserna.. runt, åttkantigt eller hur f-n som helst.
Bara det följer bestämmelserna..
ASB rules...

Ställ bilen framför en vägg och spana in skillnaden mellan hel- och halvljus..Hojens ljus ska nog funka på samma sätt..

Blir det ett par min över skall jag se om jag hittar ngt på nätet om bestämmelserna.
Ja det vore ju kanon!
Har för mig att ketogan säljer såna där lysen. Han kanske vet nåt om vad som gäller och hur det hela funkar!?
Kommentar Ketogan?
/T

Vägverket förordning för MC
Servern var ner just nu
men den kommer väl upp förr lr senare
:D

Jag har för mig att du måste ha tuta oxo förutom
det som nämnts ovan (lysen, blinkers, fånig liten reflex).

Det står att det skall finnas passagerarhandtag
oxo men det verkar ASB skita i eftersom det är
idioti.

projektor

gthyni skrev:
Vägverket förordning för MC
Servern var ner just nu
men den kommer väl upp förr lr senare
:D

Jag har för mig att du måste ha tuta oxo förutom
det som nämnts ovan (lysen, blinkers, fånig liten reflex).

Det står att det skall finnas passagerarhandtag
oxo men det verkar ASB skita i eftersom det är
idioti.

Jo men visst!
Men på en vanlig strålkastare är det ju olika "zoner" som bryter ljuset på olika sätt, men som det ser ut på projektorlysena så saknas det. >Det ser ut som om det bara är en helt slät lins. Kan det stämma?
/T

Projlysen

På min båge är hel-ljuset i form av projektorlyse (stor lins) och halvljuset i form av en traditionell reflektor. På en del bilar är det precis tvärtom - Ford Scorpio -96 (även vissa BMW- modeller) har halvljusena i form av lins. Enklast är nog att snacka med det lokala bussgaraget då det blir alltmer vanligt med projketorhalvljus på stadsbussarna (där jag bor).

Projektorlysen finns numera beg. även på de flesta bilskrotarna.

OK tack för all hjälp, ska forska lite mer i detta framåt hösten.
/T

Jag har en lampa till salu, som jag inte använt.
Hella (märke) projektorlampa, halvljus, godkänt.

500.- vill jag ha för det.

Bifogat

• lampa.jpg
    lampa.jpg
    11.7 KB · Visningar: 963
aha!!!

KetogaN skrev:
Jag har en lampa till salu, som jag inte använt.
Hella (märke) projektorlampa, halvljus, godkänt.

500.- vill jag ha för det.
Har du möjligtvis några mått på den så att jag kan kolla om det finns nån möjlighet att klämma in den i en moddad kåpa på Gixxern?
Jag skulle också behöva ett helljus, går det att ordna det med
tro?
/T

Den är ca: 150 mm djup och100 mm i dia, det finns helljus insats i samma utförande.

Blue skrev:
Den är ca: 150 mm djup och100 mm i dia, det finns helljus insats i samma utförande.
OK :tummenupp
Då kan jag börja måtta och kolla hur jag ska bygga om.
Men är jag helt ute och cyklar om jag tror att tex duccens lysen har mindre diameter?
Någon?
/T

ska du ha dom på 1100an?

du får väll lägga upp lite bilder om du får ihop nått.

/Mattias

projektorer

LUNKEN skrev:
ska du ha dom på 1100an?

du får väll lägga upp lite bilder om du får ihop nått.

/Mattias
Jajamen, fast det blir väl nån gång i vinter antar jag. Då kanske man skulle passa på att höra om det finns nån 1100r -87 kraschkåpa som ligger och skräpar i nån vrå!!
Gör det det?
/T

Back