Projektarbete - Fiddytrimning

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Hej! Har ej börjat med detta projekt utan sitter och bollar med olika idéer..

Går alltså i gymnasiet, tredje året på tekniklinjen. Har tänkt ut ett projekt där målet skulle vara att trimma en Fiddy så mycket som möjligt utan att köpa cylindrar och trimkammar osv.. Mitt projekt skulle alltså vara att trimma den genom att slipa i kanaler, ändra kammarna osv. Så min fråga till er är alltså;
Finns det lite trimmningspotential i dom här små motorerna?

Orsaken till att jag gör detta är alltså inte för att kunna vara "snabbast på gatan".. Då vet jag också att det enda som gäller är att köpa nytt stuff.

Mvh Sebastian

grabbarna på dirtbikes.se har klämt ut nästan 18 hk ur en 140 cc, och effekt runt 16 på en 125cc är inte omöjligt, har själv trimmat en ten7 till max, kam, höjd kompression, kam, förgasare , tändning, gav mycket bra effekt, så svar på din fråga är ja, det finns stor trimmningspotintial i dem,

grabbarna på dirtbikes.se har klämt ut nästan 18 hk ur en 140 cc, och effekt runt 16 på en 125cc är inte omöjligt, har själv trimmat en ten7 till max, kam, höjd kompression, kam, förgasare , tändning, gav mycket bra effekt, så svar på din fråga är ja, det finns stor trimmningspotintial i dem,

Najs! Men meningen är att jag ska hålla så low-budget som möjligt.
Inte att köpa cylindrar, kammar och tändning som jag antar dom gjorde eller?

Förgasare och luftfilter och lite sånt, visst. Men det ska hållas till minimum, själva skolprojektet ska ju vara att se hur mycket man kan klämma ut ur orginalgrejerna med lite kunskap och hjälp.

Köpa trim kan alla göra! :)

Najs! Men meningen är att jag ska hålla så low-budget som möjligt.
Inte att köpa cylindrar, kammar och tändning som jag antar dom gjorde eller?

Förgasare och luftfilter och lite sånt, visst. Men det ska hållas till minimum, själva skolprojektet ska ju vara att se hur mycket man kan klämma ut ur orginalgrejerna med lite kunskap och hjälp.

Köpa trim kan alla göra! :)

Är nog tyvärr så att det enda sättet att trimma som ger några effekter att tala om (om du inte har en schysst maskinpark) generellt är att byta saker. Vet dock inte hur det är på just den motor du kikat på. Luftfilter o portning o såna saker är ju egentligen inget som ger effekt i sig, utan bara lägger grunden för mer effekt. Sen finns det ju alltid undantag iofs.

Men det visste du säkert redan :)

Jag har portat min, men tyvärr ska du inte förvänta dig något monsterresultat,
lite mer vrid och goare ljud är väl vad jag fick ut.

Dock är det inte helt fel att kunna visa upp en dynomätning med förbättrat mellanregister, hur många som åker fyrtakt tror du gillar att växla hela tiden?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti