Projekt: Billig travers!

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Jag kom på att jag behövde någon form av lyftverktyg i garaget.

Alt1 Det naturliga valet hade ju varit och köpa en DEMAG balk och en telfer, men när jag hörde priset på dessa grejjer blev det snabbt ointressant. samt att de bygger mycket från taket.

Alt2 att köpa en H-balk på skroten + en balkvagn + en spak vinch, Förrutom att det blir löjligt tungt så kostar en balkvagn en hel del pengar och en spakvinch är inte gratis. samt att takhöjden ju inte är helt ovesäntlig

Alt 3 jag åkte till jula och tittade lite 8)
Skutportsskena för 250kg hängrulle och uppsättningspinaler 1500kr och ett spakblick för 900 spänn, Kemankare och expanderbult 350kr på K-rauta. Bygger endast 320mm från tak

Provbelastat och klart till 400kg :D

Bifogat

• 20101007105.jpg
    20101007105.jpg
    146.3 KB · Visningar: 1,083
  • 20101010110.jpg
    20101010110.jpg
    68.3 KB · Visningar: 1,249
ahh en rörhög= kärlek.
vad hur varför och när?
min e bes o klar men körs för sällan. :huvet

Akta dig så skenan inte ger med sig bara.

2mm U-bockad plåt känns lite dåligt att slänga upp 400 kg i.

:)

Var ju vungen att provbelasta så att den inte trillar ner. Vagnen är ju konstuerad för dryga 2ton, skulle tro att balken fixar minst dubbla konstruktionsvikten innan den börjar ge sig. För att vara säker på att det verkligen håller så överbelastar man kontruktionen genom att hänga upp något billigt så om det skulle rasa ner så gör det ingenting. Då kan man vara säker på att inte få de max 250kg som det är konstruerat för i huvet :banana

Var ju vungen att provbelasta så att den inte trillar ner. Vagnen är ju konstuerad för dryga 2ton, skulle tro att balken fixar minst dubbla konstruktionsvikten innan den börjar ge sig. För att vara säker på att det verkligen håller så överbelastar man kontruktionen genom att hänga upp något billigt så om det skulle rasa ner så gör det ingenting. Då kan man vara säker på att inte få de max 250kg som det är konstruerat för i huvet :banana

Jo, fast även om den håller för ett provbelastningsfall en gång så innebär inte det att det gäller resten av livet. ;)

Nog håller den nog även för 400 kg, men jag skulle inte befinna mig under den lasten och meka tex. Men det är jag det.

Du kunde ju även kila till skroten, köpa två UPE-balkar i lagom storlek (U-stång med raka flänsar) och svetsa ihop och använda hjulenheten från Jula.
En UPE80 har 7mm godstjocklek i flänsarna.

Mvh J

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...