Progressiva eller linjära fjädrar till Bmw F800s för Väg och Bana?

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Tyvärr är ju framgaffeln rätt klent tilltagen så jag funderar som sagt på upgradera till Progressiva eller linjära fjädrar runt om.
vad jag läst mig till idag så är ju framgaffeln 18-22% för mjuk för aggressiv körning med min vikt (76kg) och bak så är det ca 5% för mjukt om Race Tech tabeller stämmer.

mitt mål är klara utav aggressiv körning men även kunna köra lite långt på väg emellanåt eller snurra på i stan utan att det känns stötigt.
Men även ha kontroll och bra tid på bana.

Det jag hittat är:
Race tech emulator + lin fjäder (viktat för mig på bana).
jag är rädd de här blir stötiga på väg

eller

Race tech emulator + HP progressiva fjädrar
borde ge bättre komfort men även mer kontroll på bana jämfört med idag

funderar på de här fjädrarna eller så Race Tech som sagt.
www.ebay.com/itm/350694647151?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Korrekt hårdhet på fjäder ger inte taskig komfort det är sunkig dämpning som gör det.

Linjära fjädrar är att föredra för att veta i vilket intervall dämparen jobbar. Med progressiva fjädrar jobbar ju dämparen med mjukare beteende högre upp och rör sig därför mer i början, innebärande att dämparen oftare jobbar längre ned i slaget. Vad vinner Du på det, normalt vill man ligga i de mittersta 50% av slaglängden? På bana har Du ju ingen fördel alls, knappast på asfaltväg heller.

Racetech och deras kalkylator tenderar att ge värden på mjuk sida, enligt min erfarenhet från Triumph, R1 och Suzuki - särskilt fram. Så Du ska absolut inte välja en mjukare fjäder än de beräknar, att i stället välja ett steg hårdare brukar vara en bra tumregel.

Mina 2p, lycka till nu med Ditt val :)

Last edited:
Last edited:
Jag har kört min hoj, T. Thruxton, med racetech emulators och linjär fjäder några år och det är en förbättring mot standard men i vintras byggde jag om gaffeln till cartridge, Andreani/Öhlins, och det är betydligt bättre än emulatorer. Du får en fullt ställbar gaffel, fjäderförspänning, dämpning, retur. En helt annan hoj med andra ord.
Om du tänkt dig att behålla hojen länge så rekommenderar jag cartridgeombyggnad. Kostnaden blev ungefär 5000 kr inkl. nya bussningar, tätningar o frakter. Finns en utförlig beskrivning i thruxtontråden eller här http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/213678-cartridge-kit.html.
Förutom traxxion som du länkar till så finns det ju en hel del andra som tillverkar cartridgesystem..Andreani, Bitubo, Maxton mfl. Sök på nätet för din hoj.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT