Program till laptop för felkoder ODBII

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Program till laptop för felkoder OBDII

vilket program ska man ha för att läsa av felkoder via ett usb OBDII interface på en Galant -01
jag kan bara inte hitta vilket man ska använda hur mycket jag än söker?

tack tack

Last edited:
www.elbilo.se

MaxiDiag JP701 Motor, ABS, Airbag, Växellåda
Art Nr 0044

En efterlängtad nyhet till japanska bilar!

Problem med airbag lampa, motor lampa, ABS etc? Här finns hjälpen!

Den mest avancerade diagnos och felkodsläsare vi kan erbjuda till Japanska bilar.

- Felkoderna visas både i siffer och textform i displayen

- Felsöker Motor, ABS, Airbag, Växellåda

- Live data på vissa modeller

- Kompatibel med Nissan, Toyota, Mazda, Mitsubishi, Honda 1996-2006 (OBD2)

- Flerspråkig, Engelska, Spanska, Franska, Tyska

- Engelsk manual

- Levereras i tyg väska

- Komplett och klar att användas direkt

- Art.nr 0044

Status: i lager för snabb leverans

Pris: 2995

3 lök?!? Jag gav mindre än det för CAI och Predator tuner och då följde det med olika tunes beroende på bränslekvalité. Då har man dessutom möjligheten att skapa sin egen tune om behovet uppkommer.

Om den där mojängen bara är för avläsning och nollställning är det ju rena rånet!

3 lök?!? Jag gav mindre än det för CAI och Predator tuner och då följde det med olika tunes beroende på bränslekvalité. Då har man dessutom möjligheten att skapa sin egen tune om behovet uppkommer.

Om den där mojängen bara är för avläsning och nollställning är det ju rena rånet!

Köpt i USA eller? Vi andra är kvar i Europa... :(

Iofs, men ändå. Kan han inte använda en från ett annat land? :va

Eller helt enkelt skaffa kabeln och programmet han letar efter så han kan köra direkt mot en laptop...

Sist jag kollade, kostade rena avläsare bara några hundralappar. (teknikmagasinet, Kjell & Co osv) Men de kanske inte säljer längre?
Vill minnas att bilbranschen kände sig hotade eller nåt annat lip...

Jag har iaf för VAG, och sen byggde jag mig ett COM-portsinterface.
Skulle oxå tanka ner för Volvo, som jag har nu, men det visade sig att de dj.vlarna har en kod i programvaran som kräver en speciell dongel i OBD-läsaren för att programmet ska lira...
Så jag undersöker nu, om man kan bygga en, för de brukar bara vara en bunke korkade komponenter i dessa donglar.

När vi ändå är inne på ämnet kan jag ju passa på att fråga var man billigast hittar en vettig OBDII -> USB-kabel?

Jag vill absolut minnas att jag har sett för runt en femhundring på flera ställen, men hittar inget av dem nu.

Last edited:
Det är oftast inte programmet som är begränsningen utan interfacet.
Det räcker inte med en kabel utan du måste konvertera signalerna till 5-voltsnivå för att datorn ska kunna hantera dem.
Som lök på laxen så finns det dessutom drygt tio olika kommunikationsprotokoll.
Kjell o Co har ett interface som klarar de flesta protokoll inkl. KL/KKL för lusentappen.
Det finns betydligt billigare varianter men då är antalet protokoll som de klarar av begränsat och man vill ju inte låsa sig till just den bilen man har för stunden.
Sen är det bara att leta fram en gratis programvara på nätet som man trivs med, det finns en uppsjö att välja på, vissa bra vissa mindre bra.
Håller själv på att utvärdera ca 10 olika program just nu för att se vilket som funkar bäst.

Det är oftast inte programmet som är begränsningen utan interfacet.
Det räcker inte med en kabel utan du måste konvertera signalerna till 5-voltsnivå för att datorn ska kunna hantera dem.
Som lök på laxen så finns det dessutom drygt tio olika kommunikationsprotokoll.
Kjell o Co har ett interface som klarar de flesta protokoll inkl. KL/KKL för lusentappen.
Det finns betydligt billigare varianter men då är antalet protokoll som de klarar av begränsat och man vill ju inte låsa sig till just den bilen man har för stunden.
Sen är det bara att leta fram en gratis programvara på nätet som man trivs med, det finns en uppsjö att välja på, vissa bra vissa mindre bra.
Håller själv på att utvärdera ca 10 olika program just nu för att se vilket som funkar bäst.

Då får du återkomma med vilket du tyckte var bäst.
kabeln jag har ska vara en KL/KKL vad det nu är.

Då får du återkomma med vilket du tyckte var bäst.
kabeln jag har ska vara en KL/KKL vad det nu är.

Om jag inte minns helt fel så behöver du ett interface som klarar ISO9141-2 till den bilen.
KL/KKL är egentligen ett äldre protokoll men används av bla VAG, Alfa och några till.

Detta är en djungel, men kort sagt så har du ett interface som kostat 1000kr eller mer så klarar det troligen de flesta kommunikations-protokoll, kostade det mindre så är frågan vilka protokoll det klarar och vilket protokoll som din bil kommunicerar med.

Så bra blev det med den standardiseringen:gnissla

När vi ändå är inne på ämnet kan jag ju passa på att fråga var man billigast hittar en vettig OBDII -> USB-kabel?

Jag vill absolut minnas att jag har sett för runt en femhundring på flera ställen, men hittar inget av dem nu.

På ebay får du en kabel för runt 15 dollar.

På ebay får du en kabel för runt 15 dollar.

Det är inte så enkelt att det räcker med en kabel med USB-OBDII, det måste vara ett interface med i bilden för att det ska funka!
Beroende på hur många kommunikationsprotokoll interfacet kan hantera så kostar det lite olika.
Singelprotokoll från hundralappen till 11x-multiprotokoll för ca 1000kr.
Att köpa ett singel-interface är väl ok om man bestämt sig för att alltid köra ex VAG, men byter man bilmärke lite då o då så kan det vara vettigt att satsa på ett som klarar så många varianter som möjlligt.

Har man inte insikt i detta så lär man aldrig kunna läsa ut några felkoder, det är långt mycket mer än att bara jacka i laptopen och köra ett program.

Är man inte intresserad av att fippla med portinställningar osv så rekommenderar jag att man istället satsar på ett instrument, då är det mera plug and play.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti