problemas mit der suzuki

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Grizzly 600
Är det någon som har nån ide vad den inringade tingesten skulle kunna vara för nåt, går det på nåt sätt kolla om cdi boxen fungerar själv?????
 

Bifogat

  • cdiex.jpg
    cdiex.jpg
    25.2 KB · Visningar: 729
verkar följande uppkoppling rimlig......problemet jag har är att jag inte får nån gnista.
 

Bifogat

  • cdiex1.jpg
    cdiex1.jpg
    34.2 KB · Visningar: 623
Last edited:
verkar konstigt om det är en ignition advancer, man brukar ställa upp tändningen mekaniskt på förgasarmotorer, var har du köpt den?
 
Har ingen aning, den satt där när jag köpte hojen...har försökt hitta info om den på nätet men har inte hittat nåt.

grejen är följande...hojen fungerade när jag körde in den i garaget i höstas, jag plockade ner elektroniken för jag var tvungen att komma ät bakramen, och nu är jag osäker på hur den här manicken var kopplad (jag vet...jag är en klant :).
Jag har försökt starta hojen med manicken kopplad som i schemat nedan, men har ej nån gnista.
 

Bifogat

  • koppling.jpg
    koppling.jpg
    97.9 KB · Visningar: 634
K-Micke skrev:
Den flyttar tändpulsen närmare TDC (top dead center),
Mer troligt den höjer tändningen, ökar förtändningen, dvs. längre från/före tdc.
/p u (Petimeter Ulf)
 
Last edited:
jag förstår inte riktigt varför den skulle sitta på minus sidan....alltså mellan - på batteriet och in i CDI boxen.


Går det att kolla på nåt sätt att en CDI box är hel
 
Från kontakten som man sätter in i CDI boxen så går det ut en "lös" rosa kabel och den "passar och färgen på kabeln överensstämmer" med den rosa kabeln från manicken.
 
Kanske en korkad fråga, men styrboxar etc har jag inte fingrat på för mc tidigare:

Kan det inte vara en kondensator ?
Kanske tillkommit för att ta hand om spikar för en känslig CDI-box ?

Hur funkar en "tändningsförskjutare" som komponent förresten ?
Med bara en tråd till CDI, samt en tråd till jord, så har jag svårt att se vad den har för funktion annars.
Möjligen ett motstånd, som ger en signalförändring till CDI-boxen, som då ändrar tändnigen ?
Verkar dock som en klumpig lösning, i stället för att det finns en switch direkt på CDI:n.
Kanske för att man inte skall ändra tändningen hur enkelt som helst på original (garanti och sådant...).
 
så här är det kopplat på. Hoppas ni blir klokare av bilden
 

Bifogat

  • cdi.jpg
    cdi.jpg
    9 KB · Visningar: 521
det är en rosa kabel på "hane" kontakten som man sätter in i CDI boxen som är "lös" och den förmodar jag att den ska sitta i manicken, jag vet inte var jag ska annars sätta den.

Jag har inte ändrat på nåt, utan "hane" kontakten till CDI boxen såg ut sådär
 

Bifogat

  • cdi.jpg
    cdi.jpg
    9.3 KB · Visningar: 461
Det är ju inte så mycket man kan göra med 1 anslutning. Nån
inställnings/konfigureringsgrej ? Kanske motståndsmäta manicken
åt båda håll för att se om det är nån trissa/diod eller bara nåt
motstånd i den ?
CDIn måste väl ha en - anslutning; är det den ?
EDIT: enl koppl schemat: Nej, finns annan jordanslutning.
/u
 
Last edited:
jag har till CDI boxen:

+12v
minus
vit kabel som som går till tändspole "fungerar"
svart/gul kabel som går till tändspole "fungerar"

orange/röd :kabel till tändn. lås "fungerar"
svart/röd :från puls generator
gul från :puls generator
rosa: ??? manick

det verkar vara så att CDI boxen ska jorda tändspolarna "för att dessa skall tända" eftersom jag har +12V om jag mäter mellan vit och orange/vit vid tändspolen(samma sak mellan svart/gul och orange/vit).

min teori är att CDI boxen inte reagerar på signalerna från "puls generatorn" och inte jordar tändspolarna.

vad tror ni om min teori.

men jag är fortfarande fundersam på vad "manicken" är för pryl.

om ni kollar på kopplings schemat i "haynes manualen" min hoj
hoj har bara 5 tåtar (i stället för 8 som i manualen) till den andra kopplingsplinten in i CDI boxen.

Den blå kabeln från "neutral switch" går till "diode" vilket stämmer enligt "haynes manualen"
men röd/svart och grön/blå kabel från "neutral switch" vilka enligt "haynes manualen" ska gå till CDI boxen finns inte på min hoj.

så kan manicken vara nån ersättare för dessa 2 kablar från "neutral switch" som inte finns på min hoj.

men jag fattar fortfarande inte varför inte CDI boxen kan styra tändspolarna så att jag får gnista, kan det vara helt enkelt så att CDI boxen är trasig.

kan man kolla om CDI boxenfungerar själv.
 
TPS har aldrig funnits på min hoj, så det är nog nån som tagit bort den......men har nu i alla fall lämnat in CDI boxen för testning så jag får invänta svar från detta test.......men det är ruskigt störande med denna box, ingen jag frågat har inte vetat vad det är för nånting.
 
Hur fasen kan en hoj gå bra utan TPS ?

Boxen måste väl på nåt sätt få veta antingen Trottelläge eller tryck i insuget, annars ... funkar det ju inte, eller ??

:confused: / XJR
 
XJR skrev:
Hur fasen kan en hoj gå bra utan TPS ?

Boxen måste väl på nåt sätt få veta antingen Trottelläge eller tryck i insuget, annars ... funkar det ju inte, eller ??

:confused: / XJR
Visst, men det finns nog många icke-sprut motorer som enbart har varvtalsstyrd tändförställning.
Min xr t.ex. (fast det är ju en 80-tals konstruktion)
/u
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top