Problem!

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
Postade i 125:forumet men verkar vara mer kunnigt folk här :)

Är så att min aprilia rs125 styper sig själv när man ligger på 1:ans växel och försöker komma över 4000varv... När man kommer upp över 5000 sticker den som en raket men oftast så stryper den sig själv som sagt.. Någon som har en tanke om var problemet kan ligga? Alla andra växlar fungerar utmräkt inkl. tomgång

prise skrev:
Postade i 125:forumet men verkar vara mer kunnigt folk här :)

Är så att min aprilia rs125 styper sig själv när man ligger på 1:ans växel och försöker komma över 4000varv... När man kommer upp över 5000 sticker den som en raket men oftast så stryper den sig själv som sagt.. Någon som har en tanke om var problemet kan ligga? Alla andra växlar fungerar utmräkt inkl. tomgång

snackar du om avgasporten?..
aprilian drar skit dåligt under 5000 men as bra över 5000.
det beror på avgasporten som är fullt öppen hela tiden.
Det är så på aprilia. fråga mig inte varför bara är så!

sunkan skrev:

åh fasen... men.. skummt..... har alltså problem i sådan grad att hojjen ofta stannar om man inte frikopplar direkt... låt oss säga att du petar i 1:an lägger dig på en 6000varv och släpper kopplingen då lägger den sig på kanske.. låt oss säga 3000varv, då när du drar på mer gas för att växla upp till 2:an så stryper den sig själv totalt vid 4000varv. Om du fortsätter att gasa då så stannar motorn... Så kan det väl inte vara meningen att det ska vara? =/

Har det något med gasläget att göra oxo, eller är problemet oberoende av gas? Min strypning består(bestod :rolleyes:) av ett par brickor i insugen som helt enkelt gjorde hålen mycket mindre. När man gasade över kanske 3/4 så kändes det som om den skulle dö, men så släppte man efter lite å då gick den bra igen.

Annars är avgasporten ett hett tips. Om den inte jobbar som den ska kan skumma saker hända.

PacMan skrev:
Har det något med gasläget att göra oxo, eller är problemet oberoende av gas? Min strypning består(bestod :rolleyes:) av ett par brickor i insugen som helt enkelt gjorde hålen mycket mindre. När man gasade över kanske 3/4 så kändes det som om den skulle dö, men så släppte man efter lite å då gick den bra igen.

Annars är avgasporten ett hett tips. Om den inte jobbar som den ska kan skumma saker hända.

Jag får titta på avgasporten.. tror att det eventuellt är där strypningen sitter.. Den sitter inte i insuget eller i förgasaren iaf.!

Annars så är det inte gasläget som är problemet tror jag... har aldrig varit med om att den håller på sådär när man växlat upp från 1:an... skummt är det iaf...

prise skrev:
Jag får titta på avgasporten.. tror att det eventuellt är där strypningen sitter.. Den sitter inte i insuget eller i förgasaren iaf.!

Annars så är det inte gasläget som är problemet tror jag... har aldrig varit med om att den håller på sådär när man växlat upp från 1:an... skummt är det iaf...

Kan det vara så att avgasport-mekanismen är urkopplad som strypning? Har hört att vissa 125or är/var strypta på detta sätt.

PacMan skrev:
Kan det vara så att avgasport-mekanismen är urkopplad som strypning? Har hört att vissa 125or är/var strypta på detta sätt.

det är mycket möjligt.. Får försöka höra med någon mekaniker här i stan som vet.. man slipper ju gärna lämna in hojjen och bli av med 600kr/timme

sunkan skrev:

Aprilians avgasport ligger inte alls öppen hela tiden. Varför skulle den ens ha en avgasport då?

AlpinA skrev:
Aprilians avgasport ligger inte alls öppen hela tiden. Varför skulle den ens ha en avgasport då?

coolt att säga att man har en? ;)

ska kolla med soppa fått tipps i 125:tråden om att byta till 98 oktanig, några som haft samma problem! testar med det först så får vi se hur det går! tack för hjälpen alla iaf.!

AlpinA skrev:

Nej men det kan väll vara så att wiren eller något har gått av (wire-brott) och därav fastnat i ett läge..bara en teori..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...